Senaste nytt

Korean Air köper Asiana Airlines

Homer

Medlem
Korean Air to spend $1.6 billion to become Asiana Airlines' top shareholder | Reuters

SEOUL (Reuters) - Korean Air Lines Co Ltd 003490.KS plans to spend 1.8 trillion won ($1.62 billion) to become the top shareholder of indebted Asiana Airlines Inc 020560.KS,
in aviation's first major consolidation since COVID-19 brought the industry to its knees.
Korean Air - controlled by Hanjin Kal 180640.KS - said it will buy 1.5 trillion won of new Asiana shares giving it a 63.9% stake, and 300 billion won worth of Asiana's convertible bonds.
 

varva77

Medlem
Antagligen nödvändigt men dåligt ur Star Alliance perpektiv... Hade själv siktat in mig på Palau med Asiana någon gång i framtiden och åkte med dem till Seoul för några år sedan.
 

Fredrik

Medlem
Asiana var väl i trubbel redan innan?

I slutändan kan man ifrågasätta om det fanns en marknad för båda bolagen? På kortdistans finns det flera LCC som kan fylla tomrummet.
 

hco

Medlem
Tråkigt men ja antagligen nödvändigt.
Mina OZ miles är förhoppningsvis säkra...

"Hanjin Kal’s top shareholder, the Korea Corporate Governance Improvement Fund (KCGI), has said KDB investment in Hanjin Kal would likely support Korean Air’s current management. The fund favours replacing family-appointed executives with outsiders."

Inget ont som inte för nåt gott med sig. :) Hoppas dom lyckas med det. Skulle vara positivt för KE.

"“For the time being, Korean Air and Asiana will operate as independent affiliates, but once integrated, Asiana’s brand will be phased out,” a Korean Air spokeswoman told Reuters."

Har alltid föredragit OZ över KE... men förhoppningsvis kan de bli starkare tillsammans.
 

011430121

Medlem
Om jag fattar det hela så köper Korean Air in sig i Asiana Airways med en ägardel på 63,9%, ingen sammanslagning för närvarande.
Asiana Airways kan vara kvar i Star Alliance, men det är bara min spekulation.

Källa SvD Näringsliv
eSvD
 

Homer

Medlem
Om jag fattar det hela så köper Korean Air in sig i Asiana Airways med en ägardel på 63,9%, ingen sammanslagning för närvarande.
Asiana Airways kan vara kvar i Star Alliance, men det är bara min spekulation.

Källa SvD Näringsliv
eSvD


Betalartikel...men de anger Reuters som källa, och i Reutersartikeln står det

“For the time being, Korean Air and Asiana will operate as independent affiliates, but once integrated,
Asiana’s brand will be phased out,” a Korean Air spokeswoman told Reuters.



Delta och Korean har ett Joint Venture och Delta har köpt i sig i Korean
Delta-Korean Air : World Class Joint Venture Partnership
Delta completes 10 percent investment to deepen joint venture partnership with Korean Air | Delta News Hub


Sammanslagningen kommer naturligtvis att ta tid, men att de lämnar Star alliance kan gå snabbt.
Som jämförelse så lämnade BMI Star alliance samma dag som IAG avslutade köpet.
 

Kimmen00

Medlem
Betalartikel...men de anger Reuters som källa, och i Reutersartikeln står det

“For the time being, Korean Air and Asiana will operate as independent affiliates, but once integrated,
Asiana’s brand will be phased out,” a Korean Air spokeswoman told Reuters.


Delta och Korean har ett Joint Venture och Delta har köpt i sig i Korean
Delta-Korean Air : World Class Joint Venture Partnership
Delta completes 10 percent investment to deepen joint venture partnership with Korean Air | Delta News Hub


Sammanslagningen kommer naturligtvis att ta tid, men att de lämnar Star alliance kan gå snabbt.
Som jämförelse så lämnade BMI Star alliance samma dag som IAG avslutade köpet.

Surt och trist, bra linjer till Palau och Saipan men men...
 
Toppen