Senaste nytt

Böter i Europa, vad händer?

chazzie

Medlem
Får ju för egen del tillägga att många ex.vis p-vakter är snälla mot turister. Som i fallet i Frankrike när jag med svensk bil inte fick några böter medan tyska bilen blev klossad.
I Tyskland satt en gång en lapp på bilen där det stod att eftersom jag var turist så blev det inga böter denna gång. Och så ville de upplysa mig om trafikreglerna till nästa gång.

Det är ju exemplariskt hur det skall fungera, just parkeringsbestämmelser brukar kunna vara så svåra att knappt de som satt upp skyltarna vet vad som gäller, i slutändan handlar det trots allt om att garantera en viss framkomlighet för både civila och diverse tjänster åt medborgarna såsom sophämtning osv., inte ett sätt att dryga ut skattekistan, även om det förekommer på sina håll också...
 

fiffig

Medlem
Böter från Italien! Jag har fått 3st rekbrev från Nederländerna efter några månader efter vistelsen i Bologna maj-2019. Det var hyrbil för firman och det var bara så att jag råkade ha tid över att hämta bilen så gjorde jag det (körde inte själv därefter). Det var någonting om miljözoner.
De har försökt skicka något mer som jag aldrig hämtat ut. Nu har jag fått vanligt brev från någon advokat som la på ytterligare 50eur per ärende. Efter lite googlandet har jag förstått att många andra har fått sånt brev. Jag hittar massa folk som har fått sånt brev men hittar inte någon info om vad som händer om man struntar i att betala. Det känns bara så surt att jag gick med att hämta bilen för företaget, jag visste inte att jag blir skyldig för att betala för böterna för jag inte körde…trodde att det är bara att strunta i eftersom det var felaktigt ställt till mig privat…Nu vill de ha 750eur från mig, vad göra?
 
Böter från Italien! Jag har fått 3st rekbrev från Nederländerna efter några månader efter vistelsen i Bologna maj-2019. Det var hyrbil för firman och det var bara så att jag råkade ha tid över att hämta bilen så gjorde jag det (körde inte själv därefter). Det var någonting om miljözoner.
De har försökt skicka något mer som jag aldrig hämtat ut. Nu har jag fått vanligt brev från någon advokat som la på ytterligare 50eur per ärende. Efter lite googlandet har jag förstått att många andra har fått sånt brev. Jag hittar massa folk som har fått sånt brev men hittar inte någon info om vad som händer om man struntar i att betala. Det känns bara så surt att jag gick med att hämta bilen för företaget, jag visste inte att jag blir skyldig för att betala för böterna för jag inte körde…trodde att det är bara att strunta i eftersom det var felaktigt ställt till mig privat…Nu vill de ha 750eur från mig, vad göra?
Kan du inte be företaget betala?
 
  • Gilla
Reactions: hco

Rebel

Medlem
Böter från Italien! Jag har fått 3st rekbrev från Nederländerna efter några månader efter vistelsen i Bologna maj-2019. Det var hyrbil för firman och det var bara så att jag råkade ha tid över att hämta bilen så gjorde jag det (körde inte själv därefter). Det var någonting om miljözoner.
De har försökt skicka något mer som jag aldrig hämtat ut. Nu har jag fått vanligt brev från någon advokat som la på ytterligare 50eur per ärende. Efter lite googlandet har jag förstått att många andra har fått sånt brev. Jag hittar massa folk som har fått sånt brev men hittar inte någon info om vad som händer om man struntar i att betala. Det känns bara så surt att jag gick med att hämta bilen för företaget, jag visste inte att jag blir skyldig för att betala för böterna för jag inte körde…trodde att det är bara att strunta i eftersom det var felaktigt ställt till mig privat…Nu vill de ha 750eur från mig, vad göra?

Jag har fått såna också efter jag hyrde bil 2016. Jag har som man alltid gör ignorerat det. Men med nya EU som är ihopkopplat, så skickar dom italienska advokaterna det till ett svenskt inkassobolag. Så då får man ta striden med Kronofogden och sen med Tingsrätten. Dom tittar sällan på om det är rätt eller fel. Utan ser bara det som böter som ska betalas. (Kompisen fick ifrån tyskland)

Så är det fel så är det lättast att ta det med dom som har ställt ut böterna. Många säger att det är ägaren eller den som hyr bilen som har ansvaret, men så säger inte Italiensk lagstiftning. Även om myndigheter där använder de som teknik. Dom brukar kräva att du anger vem som körde bilen. Men man behöver inte.
 

Hachans

Medlem
Böter från Italien! Jag har fått 3st rekbrev från Nederländerna efter några månader efter vistelsen i Bologna maj-2019. Det var hyrbil för firman och det var bara så att jag råkade ha tid över att hämta bilen så gjorde jag det (körde inte själv därefter). Det var någonting om miljözoner.
De har försökt skicka något mer som jag aldrig hämtat ut. Nu har jag fått vanligt brev från någon advokat som la på ytterligare 50eur per ärende. Efter lite googlandet har jag förstått att många andra har fått sånt brev. Jag hittar massa folk som har fått sånt brev men hittar inte någon info om vad som händer om man struntar i att betala. Det känns bara så surt att jag gick med att hämta bilen för företaget, jag visste inte att jag blir skyldig för att betala för böterna för jag inte körde…trodde att det är bara att strunta i eftersom det var felaktigt ställt till mig privat…Nu vill de ha 750eur från mig, vad göra?
Men någonstans måste det ändå ha ringt en varningsklocka för dig eftersom företagen alltid vill veta vem som ska köra osv.

Men sånt här blir aldrig bättre av att försöka undvika. Och kan medföra att du blir förhindrad att hyra bil i framtiden. Lös det, och be din arbetsgivare om att de får betala böterna.
 

fiffig

Medlem
Jag har fått såna också efter jag hyrde bil 2016. Jag har som man alltid gör ignorerat det. Men med nya EU som är ihopkopplat, så skickar dom italienska advokaterna det till ett svenskt inkassobolag. Så då får man ta striden med Kronofogden och sen med Tingsrätten. Dom tittar sällan på om det är rätt eller fel. Utan ser bara det som böter som ska betalas. (Kompisen fick ifrån tyskland)

Så är det fel så är det lättast att ta det med dom som har ställt ut böterna. Många säger att det är ägaren eller den som hyr bilen som har ansvaret, men så säger inte Italiensk lagstiftning. Även om myndigheter där använder de som teknik. Dom brukar kräva att du anger vem som körde bilen. Men man behöver inte.

Synd att de inte tittar på om det är rätt eller fel. Jag körde inte bilen fast bilen var mycket riktigt körd på zonerna som man inte ska, alltså böterna ställd till bilen är inte inkorrekt, det har jag nu kollat.
Jag hyrde bilen, jag körde inte. Bildbevis finns, fast bara bakifrån med regnummeret, det går inte alls att avgöra vem som körde bilen (i detta fall det skulle ha varit bra om de hade bilder på föraren, då får de se tydligt det inte är liten kort tjej bakom ratten.)

Efter lite googlandet så har jag förstått att jag ska ha överklagat till dem inom 60 dagar osv, jag har inte gjort någonting efter första rekbrevet från Nederländerna samt hämtade aldrig ut några andra som de försökte skicka. Nu kom vanligt brev från Schweiz. Nu vill advokaten att jag betalar via en länk till dem, inte till polisen. 750eur vill de ha, utöver 40eur administrationsavgift hyrbilsföretaget redan tog. Jag undrar om de ska verkligen skicka dem här till inkasso hit…
 

fiffig

Medlem
Men någonstans måste det ändå ha ringt en varningsklocka för dig eftersom företagen alltid vill veta vem som ska köra osv.

Jag förstår inte vad du menar, jag hämtade ut bilen och betalat för den, andra, alltså mina kollegor som var registrerade som extra förare, fick aldrig något utan alla brev och böter är ställda till mig.

Men sånt här blir aldrig bättre av att försöka undvika. Och kan medföra att du blir förhindrad att hyra bil i framtiden. Lös det, och be din arbetsgivare om att de får betala böterna.

Menar du att jag ska bara gå med på att betala för något jag inte gjort själv? Det var väldigt dumt av mig ja, speciellt efter jag har läst om alla andra som hade samma problem eller värre i Italien, men jag känner mig knappt skyldig för böterna ändå och att punga ut 750eur själv känns inte alls kul. Ägaren kommer inte betala. Jag ville veta om det fanns någon som inte betalt för böterna och fick faktiskt böterna skickat hit eller överklagat…
 
  • Gilla
Reactions: Gus

ekf

Medlem
Menar du att jag ska bara gå med på att betala för något jag inte gjort själv?
Jag är osäker på just Italien, men i många andra länder är det fordonsägaren som är ansvarig för alla böter som genererats av automatisk (video-)övervakning. I fallet med hyrbil står det sannolikt i kontraktet att hyrestagaren ansvarar för alla böter under hyrestiden.
Således kan det mycket väl vara du som är ansvarig för att betala böterna, utan att du själv kört runt i miljözonen.
Hade jag varit du så hade jag försökt att få kollegorna som faktiskt körde bilen att betala sina böter.
 

fiffig

Medlem
Jag är osäker på just Italien, men i många andra länder är det fordonsägaren som är ansvarig för alla böter som genererats av automatisk (video-)övervakning. I fallet med hyrbil står det sannolikt i kontraktet att hyrestagaren ansvarar för alla böter under hyrestiden.
Således kan det mycket väl vara du som är ansvarig för att betala böterna, utan att du själv kört runt i miljözonen.
Hade jag varit du så hade jag försökt att få kollegorna som faktiskt körde bilen att betala sina böter.

Tack för svar, ja, jag kan vara ansvarig för att betala böterna, jag får dock ingen tydlig bild på vem som egentligen är ansvarig enligt lag. Jag har fått något liknande på min bil från Lettland när jag inte ens var där och det gick då utmärkt att överklaga och de hörde aldrig av sig mer efter. Jag vet att andra som körde struntar i, böterna kom ju bara till mig trots allt.
 
Toppen