Senaste nytt

Vivid - tysk utmanare till Revoult mm - nu med gratis metallkort

jacoph

Medlem
Vivid - en tysk utmanare till Revolut har lanserat i Sverige. Just nu man ett gratis metallkort och upp till 10% cashback på vissa utvalda butiker (tex Spotify, Lidl, Netflix mfl) samt en allmän cashback på mellan 0,1 och 3 %.

Man får ett tyskt bankkonto (hos Solarisbank) vilket gör att identifikationen måste göras via videosamtal (enligt tysk lag).

Spännande utmanare ändå. Med en referal länk får båda 20 € insatta på kontot vid första köpet :)

Vivid Mobile Banking - Let Your Money Grow | Vivid Europe
 
Last edited:

intuition

Medlem
@jacoph , finns det en lista på vilka de 40 resp 107 valutorna är som är tillgängliga för Standrad resp Prime? Jag sökte i deras FAQ men hittar ingen lista, bara antalet tillgängliga valutor.

Undrar även om varje valuta-börs ("pocket") får ett eget IBAN, dvs det går att göra banköverföring till sitt vivid-konto i valfri valuta utan att gå via EUR.
 

M.K

Medlem
Alltid intressant med nya alternativ men valutakurserna är inte speciellt bra jämfört med andra alternativ. VISA livekurs + 0,5% i valutapåslag. Detta ökar till 1% då marknaden är stängd.

Det känns limiterat också med låga gränser både för cashback och spend där bara €3000 per månad tillåts.

Jag ska ändå läsa igenom villkoren lite mer när tid finns, positivt med ett ATM alternativ till, metallkort och Applepay. Min första reaktion är ändå negativ, speciellt då top-up möjligheter med kort saknas.
 

jacoph

Medlem
@jacoph , finns det en lista på vilka de 40 resp 107 valutorna är som är tillgängliga för Standrad resp Prime? Jag sökte i deras FAQ men hittar ingen lista, bara antalet tillgängliga valutor.

Undrar även om varje valuta-börs ("pocket") får ett eget IBAN, dvs det går att göra banköverföring till sitt vivid-konto i valfri valuta utan att gå via EUR.


Här är listan på de valutor som funkar för Prime. Vad gäller överföringar till kontot tror jag de måste ske i EUR, jag kommer använda mitt Revolut för att växla gratis samt föra över.
Screenshot_20201110_142043_vivid.money.jpg - Google Drive
 

Attachments

  • Screenshot_20201110_142043_vivid.money.jpg
    Screenshot_20201110_142043_vivid.money.jpg
    8,6 KB · Visningar: 387

M.K

Medlem
Det går givetvis att föra över från Revolut men det kan bli en reaktion från dem vid större återkommande belopp. Får jag fråga vad vitsen är jämfört med att använda Revolut direkt? 0,5-1% påslag från Visas kurs när Ni sedan ska växla hos dem eller kanske använda kortet hemma i Sverige.
 
Toppen