Senaste nytt

Böter i Europa, vad händer?

RickardG

Medlem
Jag kanske är gammaldags - men är inte ett rimligt alternativ att faktiskt betala om man är skyldig?
Egentligen är väl det enda rimliga att inte bryta mot lagen och hålla hastighetsgränsen, vilket jag är väldigt dålig på.

Sen är jag av princip emot de system som potentiellt bötfäller någon som inte gjort fel (bilägaren istället för föraren) och slipper jag betala undviker jag det (även om det sannolikt i just de här fallen var berättigade botar ska erkännas).
 

Lassemassa123

Ny medlem
I grunden har du helt rätt. Men som världen ser ut idag så finns otroligt många skojare som ser sin chans att lura turister. På t ex både parkeringsböter och fortkörningsböter.
När jag plåtades i Danmark kom kraven via svenska Polisen vilket jag tycker det borde gjort om det nu var en officiell bot som kom från Tyskland.

Och när du inte ens får en påminnelse. Då är det väl lite underligt anser jag.

lite de jag försöker förstå. tydligen har jag åkt i ett kvarter i Italien där man inte får åka tidpunkt för alla tre böter 23.32, 23.33 och 23.38
20 juli 2019 (!) a 119 euro.

lite märkligt att komma 1,5 år senare och som du nämner, kommer de från svenska myndigheter har jag inga problem att betala för mig men detta känns lustigt.

så frågan är ju hamnar man på nån bannad lista eller kronofogden.

Läste alla trådar och de verkar som de går att skita i men vissa enstaka påstår sig ha fått summan till obskyra belopp och kronofogden vilket också låter konstigt.

förövrigt hade jag en hyrbil
 

RickardG

Medlem
lite de jag försöker förstå. tydligen har jag åkt i ett kvarter i Italien där man inte får åka tidpunkt för alla tre böter 23.32, 23.33 och 23.38
20 juli 2019 (!) a 119 euro.

lite märkligt att komma 1,5 år senare och som du nämner, kommer de från svenska myndigheter har jag inga problem att betala för mig men detta känns lustigt.

så frågan är ju hamnar man på nån bannad lista eller kronofogden.

Läste alla trådar och de verkar som de går att skita i men vissa enstaka påstår sig ha fått summan till obskyra belopp och kronofogden vilket också låter konstigt.

förövrigt hade jag en hyrbil
Om du har brutit mot "Zona traffico limitato" eller ZTL (vilket är en soppa utan dess like i italienska städer) så har du åkt på en administrativ avgift och inte böter i traditionell mening. Det fina med denna avgift är att du inte är skyldig att betala den om du blir notifierad mer än 90 dagar efter att du registrerats för överträdelsen.

Om du vill göra allt enligt regelboken ska du svara till avsändaren att du inte har för avseende att betala begärda belopp eftersom det gått mer än 90 dagar sedan den påstådda överträdelsen. Du skickar gärna med rekommenderat brev tillbaka. Ärendet avskrivs då automatiskt efter 180 dagar om du inte får något svar tillbaka. Du måste skicka ditt nekande inom 60 dagar efter att du mottagit begäran.
 

Lassemassa123

Ny medlem
Om du har brutit mot "Zona traffico limitato" eller ZTL (vilket är en soppa utan dess like i italienska städer) så har du åkt på en administrativ avgift och inte böter i traditionell mening. Det fina med denna avgift är att du inte är skyldig att betala den om du blir notifierad mer än 90 dagar efter att du registrerats för överträdelsen.

Om du vill göra allt enligt regelboken ska du svara till avsändaren att du inte har för avseende att betala begärda belopp eftersom det gått mer än 90 dagar sedan den påstådda överträdelsen. Du skickar gärna med rekommenderat brev tillbaka. Ärendet avskrivs då automatiskt efter 180 dagar om du inte får något svar tillbaka. Du måste skicka ditt nekande inom 60 dagar efter att du mottagit begäran.

Tack! Äntligen lite klarhet :)
Man måste skriva de på italienska vad jag förstått?
 

RickardG

Medlem
Har för mig att det finns mycket om detta vad gäller just Italien på nätet.
Det kan jag tänka mig. Om man som bilkörande turist i en stadskärna klarar sig undan handlar det bara om tur. Jag förstår tanken med zonerna, men är man inte på hemmaplan är det för lätt att göra fel tycker jag.
 

hco

Medlem
Fick böter från franska staten från sommarens bilhyra. AVIS debiterade mitt kort med deras fasta kostnad för att delge personuppgifter till staten, 4x EUR.

Sen kom det ett brev från franska staten. Ej rekommenderat. "Rabatt" om man betalar inom typ 40 dagar. Sedan normaldyrt.. med hot om tokdyrt om man väntar länge. Betalade smidigt på deras webbsida med kort. Klart det ska ge lite poäng...

Fanns funktion att bestrida också men orka.
 

Rebel

Medlem
Jag har tidigare arkiverat böter i generalarkivet.
Men den sista jag arkivera, blev skickad till svensk kronofogde.
Då var det bara att betala och vara glad.
Det tog ca ett år efter att orginal brevet kom.

Jag tror att detta kommer att bli mera och mera standard i norra Europa framöver.
Man ska veta att tyska regelverket säger att det är föraren och inte ägaren som ska betala böterna.(Google o Translate)
Även om man får andra svar av tex motormänner och andra sv. myndigheter.
Man måste dock påpeka detta vid första kontakten med dom tyska myndigheterna.
Dom önskar då att man uppger vem som har kört, men har ingen laglig rätt att kräva att du uppger det.
 

Valley

Medlem
Får ju för egen del tillägga att många ex.vis p-vakter är snälla mot turister. Som i fallet i Frankrike när jag med svensk bil inte fick några böter medan tyska bilen blev klossad.
I Tyskland satt en gång en lapp på bilen där det stod att eftersom jag var turist så blev det inga böter denna gång. Och så ville de upplysa mig om trafikreglerna till nästa gång.
 
Toppen