Senaste nytt

Berglund

Medlem
Fick du välja vad du ville ha till frukost?
Ja, det var bara att kryssa för på en blankett vad man ville ha och utöver kryssrutorna fanns det ett fritextfält för övriga önskemål. Den skulle visserligen vara inlämnad före midnatt, stod det på den. Nu hade jag lite samtal att ringa så jag lämnade in den senare, det gick bra det också.

Eller var den En-Frukost-Passar-Alla?
Berglund gör inte one-size-fits-all.
 

Tonton

Medlem
Ja, det var bara att kryssa för på en blankett vad man ville ha och utöver kryssrutorna fanns det ett fritextfält för övriga önskemål. Den skulle visserligen vara inlämnad före midnatt, stod det på den. Nu hade jag lite samtal att ringa så jag lämnade in den senare, det gick bra det också.


Berglund gör inte one-size-fits-all.

Alla som känner @Berglund privat kan nog intyga att han inte är "one-size-fits-all" ;)


Med det sagt - F5 F5 F5!
 

Berglund

Medlem
16 augusti

Satt kvar på hotellrummet ganska länge och tog det lugnt. Funderade på möjligheten, om man nu någon gång i framtiden skulle få för sig att göra fler sådana här "milage runs", att då kunna flyga hit till Amsterdam, snabbt lämna flygplatsen för att checka in på hotellet. Lämna rullväskan här på Hilton Amsterdam Schiphol Airport och sedan åka sista sträckan/sträckorna med enbart liten väska innehållandes tandborste och ett ombyte. Det hade ju onekligen varit smidigt!

Nåja, om flyget mot Paris skall avgå kl 12.25 måste man till slut ändå lämna rummet vid någon tidpunkt. Jag tyckte att det verkade lämpligt att ge sig av från hotellet runt klockan 11:15, boardingpass hade jag redan utskrivet. Den minnesgoda läsaren kommer ihåg att det skrevs ut på Arlanda föregående dag åt mig. Kl 11:28 hade jag fortfarande inte passerat säkerhetskontrollen utan var fullt fascinerad av de enorma rader av tomma incheckningsdiskar som fanns på AMS.
B6592A49-66A5-45B5-8D02-DF050E42A8AF.jpeg


Nu skulle jag bara till Paris (CDG) men det är klart bra att normalt vara i tid, särskilt på en stor flygplats som AMS. Eftersom flygplatsen består av en enda stor terminal kan det bli stora avstånd och en bit att gå!

Det var inte mycket folk i säkerhetskontrollen utan det gick tack o lov snabbt att komma igenom. Smärtfri boarding där jag helt enkelt bestämde mig för att gå ombord först och ta min vanliga plats 1C men under boarding sitter jag gärna på 1B för att undvika ryggsäckar, kroppsdelar och annat i huvudhöjd. Favoriten är när någon med ryggsäck vänder sig om - gärna för att fråga "vilken plats hade vi?" - det blir inte bättre än så... :)


AMS - CDG

Söndag 16 augusti, kl 12:27, ankomst kl 13:38
Flight AF 8233, Boeing 737-800, flögs av KLM, plats: 1C

Boarding påbörjades runt 11:50 och när folk väl hade boardat fick vi höra av kaptenen att vi hade fått startbanan längst bort. Amsterdam Schiphol Airport har sex start- och landingsbanor varav en av dem ligger ca tio minuters taxiväg bort från terminalen. Banan är trevlig att starta från då det står flygentusiaster längs med banan vänstra sida när man skall starta. En del åskådare tar med fika och sitter i gräset medan de på jämförelsevis nära håll ser plan efter plan lyfta. Det brukar vara fullt av bilar på den lilla parkeringen som ligger vid den stora grinden. Bra väder var det också, starten gick lika smidigt som vanligt och flygentusiasterna fick sitt lysmäte. Kort efter starten flög vi över IKEA varuhuset:
92F2B2BD-CF69-4739-AB1F-5DECE01EC32B.jpeg


Nu var jag hungrig igen! Sju minuter efter att vi passerat över IKEA varuhuset, det vill säga kl 12:55, stod det återigen mat och dricka på bordet! Ni förstår naturligtvis vad serveringen bestod av, jodå - samma sorts kanelsnäcka som hade serverats på motsvarande flygning i motsatta riktning dagen innan.
D77CCA1A-CA05-436F-BE22-E547EDA7FC63.jpeg


För att säkerställa att jag skulle ha tillräckligt med dricka för att räcka hela flygningen bad jag också om en burk Coca Cola utöver den den lilla vattenflaskan som serverades i påsen. För den som undrar kan jag avslöja att - jodå - det går att få en burk Coca Cola och en liten 25 cl flaska vatten att räcka hela vägen till Paris-Charles de Gaulle. Det underlättar förstås om man bara dricker ur flaskan när besättningen går förbi eller tittar. Då räcker flaskan längre!!!

Notera gärna att mängden minskar i varje bild:
7B858813-D168-4C1C-B9F3-D2383EE2F778.jpeg

69BBCD75-B54B-4572-A378-1022E642E65E.jpeg

8912ACA2-C04B-4C74-9F98-2BECE6DC3E08.jpeg

EE3E8DB8-F98D-42B5-84A4-25EF7943523A.jpeg


Vi tog mark runt 13:35 och på vår väg mot terminalen rullade vi förbi Air France Concorde, F-BVFF, som finns uppställt på flygplatsen. En mäktig skapelse!
14F8F90C-3E9F-4061-8E4E-B5723E0510E3.jpeg


Kort därefter rullade vi förbi Air France huvudkontor. Verkar praktiskt att ha det i anslutning till sin huvudflygplats.
B8D00941-D9C3-4617-81CE-62CC33C532AA.jpeg



Paris Charles de Gaulle - CDG
Söndag den 16 augusti

Det blev att gå och sätta sig i Air France loungen i terminal 2F medan jag inväntade mitt sista flyg för denna resan, AF 1062 som skulle gå kl 15:55. Air France har två lounger i terminal 2F, dessa lounger är i det närmaste identiska. I varje fall när det kommer till stolar, hur de är arrangerade och vad det bjuds på. Det finns ingen som helst anledning att lounge-hoppa utan man går helt enkelt till den lounge som ligger i den pir från vilken ens nästa flygning avgår.

I loungerna gäller masktvång - utom när man sitter ner på sin plats och för att äta och dricka. Alltså gick jag snabbt och hämtade en påse chips, hur lång tid kan det ta att smula i sig 40 gram chips måntro? Om man slår lite lätt på den öppnade chipspåsen får man i vilket fall som helst väldigt många fler chipsbitar att pyssla med!

Ingen bild från loungen, för som sagt - den gör ju ingen glad. Fördelen med de här loungerna i terminal 2F är i alla fall att de ligger mycket nära till gaterna. Jag kunde packa ihop mina grejer och lämna loungen kl 15:42 för en flygning som skall gå kl 15:55. Jag kom ombord som en av de sista passagerarna och kl 15:52 stängdes den främre kabindörren och jag hörde pursern rapportera i telefonen "cabin secured".

CDG - ARN
Söndag 16 augusti, kl 16:06, ankomst kl 18:11
Flight AF 1062, Airbus A320, flögs av Air France, plats: 1C

Air France har till skillnad från KLM wifi på ett stort antal av sina flyg inom Europa. Det finns ingen som helst garanti för att det alltid finns på en särskild rutt utan det är mer av varianten - bra när det finns, inget man kan utgå från att det erbjuds.

Och ja, erbjuds och erbjuds, man erbjuds köpa tillgång. Det finns tre olika surfpaket som man kan få tillgång till. Det första och enklaste är "messenger pass" som tillåter textmeddelanden att skickas och tas emot. Fungerar utmärkt för exempelvis Whatsappmeddelanden, iPhones iMessages och liknande. Det fungerar mycket sämre att försöka skicka bilder eller surfa på webbsidor med. De har helt enkelt försökt strypa det så att hastigheten blir så olidligt långsam att alla varianter på nyhetssurfning eller besök på businessclass.se i praktiken blir ogörliga. Utöver "messenger pass" finns det två större surfpaket som kostar €10 respektive €20 för hela resan mellan Paris och Stockholm och vice versa.

Här skiljer sig Air France från exempelvis SAS genom att inte bjuda sina businesspassagerare eller statusmedlemmar på "obegränsad" internettillgång. Alla passagerare ombord får gratis tillgång till det som heter "messenger pass", vill man ha något annat och mer kraftfullare får man vackert betala. Med tanke på att jag ger ungefär 300 kronor i månaden för internetabonnemang hemma, med helt obegränsat surfande via fiber känns 100 kronor eller 200 kronor för två timmar inte alls lockande. Jag kan gott vara utan internetkoppling i två timmar! Air France skall dock ha beröm för att de slår igång systemet redan på marken, vilket gör att man kan ha obruten tillgång även under start och landning.

Klockan 16:40 serverades det mat. Då menar jag riktig mat, inte någon liten tunnbrödsrulle, svältportioner i papplåda eller en uppfriskande påse chips! Nej nej, nu pratar vi om riktig mat, varm biff och potatis serverat i en varm porslinsskål och med riktig kniv och gaffel! Brödbiten serverades vid den här tiden individuellt inplastad, för allas säkerhet.
55E37AFE-A3EF-4D9E-BF96-33F5DF9803E3.jpeg

På samma bricka serverades också en liten förrätt och en efterrätt. Dessa var jag inte lika intresserad av så där fick locket vara på. Jag åt upp min mat och njöt av äkta champagne medan jag läste min bok.
F853CEF4-906B-4735-8C65-847238691B44.jpeg


Hela anrättningen avslutades med två koppar kaffe varav den sista serverades under den allra sista delen av inflygningen. Det här är ytterligare en väldigt fin sida av Air France och deras kabinbesättning. I princip så länge kabinbesättningen själva får vara uppe i kabinen är de beredda att servera i varje fall passagerarna i businesskabinen. Att be om en kopp kaffe 5-10 minuter före landning är naturligtvis inga som helst problem!

Med tanke på min plats i planet, 1C, var jag först av planet och tog kl 18:20 en avslutande bild på planet som fört mig säkert tillbaka till Stockholm.
0984B6C3-BB0B-496F-A120-735E1F94EB2B.jpeg


Trött men mycket nöjd med resan passerade jag under en skylt som annonserade ut SAS avgång till Oslo, SK 883, klockan 18:40 för omedelbar avgång. Jag var trots allt ganska glad att nu äntligen få slänga min mask i papperskorgen och njuta av att just den flighten behöver jag inte ta. Jag hade ju nyss varit i Oslo (nåja) på mitt eget sätt.
2EE516DB-0E89-47CA-B952-9B92F959D096.jpeg


Jag åkte hem och sov gott i min egen, varma sköna säng. Följande morgon vaknade jag upp och såg att 180 XP (och 180 UXP) hade trillat in på mitt Flying Blue konto. Svårare än så här var det alltså inte!

Nu började tankarna snurra - skulle det verkligen gå att flyga ihop ett Flying Blue Ultimate kort på det här viset? Hur många flyg skulle i så fall behövas? Vad skulle det kosta? Hur mycket tid skulle gå åt? Skulle det i så fall vara värt det?

Jakten hade börjat!
 
Last edited:

rvarttinen

Medlem
Tack för inspirerande och intressant läsning! Kul! Inte bara jag som påpekar detta med champagne, riktig mat på porslin och med riktiga bestick. :) Intressant att se att de hanterar situationen med pandemin med att. exempelvis, plasta in brödet. Det brukar serveras rykande varmt ur en trevlig korg efter att brickorna delats ut.
 

Berglund

Medlem
Är det värt det???

Fram med min bäste vän - Microsoft Excel!

Hur många rundor skulle det krävas för att gå i mål med Flying Blue Ultimate? Eftersom Ultimates kvalificerar sig under en tvåårsperiod och sedan åtnjuter statusen de efterföljande två åren hade jag med mig ett par hundra UXP poäng från år 2019. Jag kom fram till att det skulle krävas 8,5 sådana här resor som jag just hade gjort till Oslo Sandefjord Torp, det vill säga en resa med dubbla byten nere i Europa och bara Air France och KLM flyg skulle räknas.

Är det värt det?
I videon som @Homer länkade här:

får vi bland annat veta att Ultimate programmet är för de passagerare som i genomsnitt reser 200 dagar om året med KLM eller Flying Blue partner. Vidare får vi veta att programmet är designat för de 1500 topp Platinum, Platinum for life, Club 2000 och Skipper medlemmarna.

Egen reseassistent och en särskild symbol i passagerarlistan. Ulti passagerare skall hälsas personligt välkomna ombord av kabinbesättningen och eventuella särskilda önskemål finns uttryckta i passagerarprofilen som ombordbesättningen förväntas ha läst i förväg. Dessutom två uppgraderingsvouchrar per kalenderår för garanterad uppgradering på framför allt long haul, viss hjälp och eskortering på marken, egna utrymmen i loungerna, inbjudan till Hertz Platinum och inbjudningar till en del events.

Nu hade jag ju redan gjort en test-resa, det återstod alltså 7,5 likadana eller liknande resor för att jag skulle få ihop det. Men vad skulle hända om corona kom tillbaka efter sommaren? Tänk om Europas flygtrafik skulle lamslås - igen? Här ville jag inte binda upp för mycket pengar i ett läge där det var högst osäkert om och när man skulle få tillbaka dessa om flygen blev inställda.

En sak som talade för att i varje fall ge det ett lite halvhjärtat försök var det faktumet att de vanliga XP poängen som man inte behöver för innevarande år kvalificering, de rullas över i sin helhet och ligger till grund för nästa års kvalificering. Nu hade jag redan byggt upp en buffert som skulle klara av att behålla min platinumstatus även om jag skulle behöva hoppa över ett helt år. Men jag har ett par år kvar till Platinum for Life. Om jag skulle misslyckas med att nå Ultimate skulle jag i varje fall få ett antal hundra vanliga XP poäng som i sin tur skulle gynna mig i framtiden med mindre behov av att jaga XP för att nå just Platinum for Life. Med lite tur skulle jag alltså kunna få ihop alla de poäng jag behövde för att sedan lugnt kunna invänta Platinum for Life. Den siffran var snarlik den som jag behövde för att nå Ultimate. Här fanns alltså ett finfint skyddsnät med lottochans på högvinsten. Väl värt att prova!

Sagt och gjort, den 19 augusti bokade jag en ny resa, identisk med den som jag nyligen kommit hem från. Den gick ju över förväntan, jag kände mig fräsch i huvudet och kroppen genom hela resan och det var enkelt att komma in i Norge. Det här var värt att prova en runda till! I allra sämsta fall skulle de här två test-resorna ha gett mig 360 XP till min poängbank, man behöver 300 XP för att återkvala till Platinum. Om inte annat, skulle det här vara ett enkelt sätt att få ihop ett helt års normal kvalificering.

Lördag 29 augusti, kl 06:05, ankomst kl 08:50
ARN - CDG
Flight AF 1463, Airbus A319, flygs av Air France

Lördag 29 augusti, kl 10:15, ankomst kl 11:35
CDG - AMS
Flight AF 8230, Boeing 737-800, flygs av KLM

Lördag 29 augusti, kl 14:20, ankomst kl 15:55
AMS - TRF
Flight KL 1217, Embraer 190, flygs av KLM Cityhopper

Lördag 29 augusti, kl 16:25, ankomst kl 18:05
TRF - AMS
Flight KL 1218, Embraer 190, flygs av KLM Cityhopper

Här var det dags att variera sig! Hilton Amsterdam Airport Schiphol är utmärkt och har ett fantastiskt läge i anslutning till Amsterdams flygplats och terminalen. Hotellet är ljust, fräscht, förhållandevis billigt för att vara ett flygplatshotell och egentligen finns det ingen riktig anledning att välja bort det hotellet, om man bara ska sova över och vidare nästa dag. Men att göra exakt samma sak igen kändes tråkigt, istället hamnade valet på Hilton Amsterdam som är ett likaledes utmärkt hotell men som byggdes 1962 och därmed har mer historia och charm bakom sig. Det fick bli en bokning här!

Söndag 30 augusti, kl 12:25, ankomst kl 13:40
AMS - CDG
Flight AF 8233, Boeing 737-800, flygs av KLM

Söndag 30 augusti, kl 15:55, ankomst kl 18:30
CDG - ARN
Flight AF 1063, Airbus A319, flygs av Air France


29 augusti

Helgen till ära hade jag en Hertz hyrbil bokad i ett annat bonusprogram. Efter en mindre övertalningskampanj hade min flickvän gått med på att köra mig ut till Arlanda till första flyget. Så dags är det nästan ingen trafik ute, det som däremot kan inträffa är att tunnlarna runt Stockholm och olika påfarter till E4 är stängda för underhåll. Inget sådant kom i vägen denna morgon och resan ut till Arlanda gick därför både fort och smidigt. Kiss and Fly parkeringen på Arlanda är inte jättesmidig men vi var i varje fall helt ensamma där så det fick väl gå ändå. Det är lite trappor och gångar för att komma fram till terminalen, det kunde ha gjorts bättre. Men men, de vill ju inte ha privatbilismen på Arlanda, så det här är väl ett sätt att gör det lite lagom osmidigt.

I incheckningsdisken stod det en manager som säkert hade fått noggranna besked om att kontrollera alla passagerare och deras rätt/möjlighet till fortsatt resa. Han var på sina två underställda så till den grad att de inte vågade checka in en endaste passagerare utan att ha frågat honom om det var okej. Eftersom han själv ansvarade för en av incheckningsdiskarna blev det ganska bökigt. Nåja, det blev incheckning och full fart genom säkerhetskontrollen, snabbfrukost hos Pontus, på med munskyddet - boarding - och så var resa nummer två startad!
 
Last edited:
Toppen