Senaste nytt

Möjlig week-end trip inför jul i nuläget?

ulagun

Medlem
Normalt besöker vi varje år någon julmarknad några dagar nov/dec.
Har försökt hitta ställen vi kan besöka utanför Sverige utan provtagningar, karens osv men helt förgäves.
Tidigare varit i mysiga Tallinn, Vilnius, Krakow, Lübeck, Berlin, Prag m.fl. men verkar inte aktuellt i nuläget.
Någon här på forumet som kan tipsa om jul-weekend någorlunda säkert och utan massa krångel och nedstängningar.
 

NotRyan

Medlem
Tyvärr är det korta, torra svaret att ni bör stanna hemma. Utsätt er inte för onödiga risker. Det är bara av omtanke jag säger det, det finns tyvärr en anledning till att det finns restriktioner! Ladda upp till ni fått vaccin!
 

Senator

Moderator
Resa går, och det finns länder som ni kan åka till utan både test och karantän. Men om de skulle ha öppna julmarknader beror väl på vad som händer närmaste tiden då de flesta länder verkar ha restriktioner mot folksamlingar. Personligen om jag skulle åka någon stans, skulle det första jag gjorde se till att hålla mig borta från allt som heter folksamling inklusive julmarknader trots att detta är utomhus.

Det ändrar sig väl inte lika snabbt (än) som i mars med regeländringar (om det inte gäller danska minkar förstås och Storbritannien) men det finns en risk att man fastnar på resandes fot.

Just nu verkar många tyska städer planera för att hålla uppe, men Sverige är rödlistat. Zurich verkar planera hålla öppet:
Zurich’s Christmas Markets | Christmas in Zurich
 

ekf

Medlem
Personligen om jag skulle åka någon stans, skulle det första jag gjorde se till att hålla mig borta från allt som heter folksamling inklusive julmarknader trots att detta är utomhus.
+1 på den.

OM jag skulle resa utomlands så skulle jag se till att ta med mig en bil, så att jag inte blir strandad om flygbolagen helt plötsligt skulle ställa in eller liknande.
Själv tänker jag hålla mig inom Sveriges gränser ett bra tag till.
 

anjak

Medlem
Resa går, och det finns länder som ni kan åka till utan både test och karantän. Men om de skulle ha öppna julmarknader beror väl på vad som händer närmaste tiden då de flesta länder verkar ha restriktioner mot folksamlingar. Personligen om jag skulle åka någon stans, skulle det första jag gjorde se till att hålla mig borta från allt som heter folksamling inklusive julmarknader trots att detta är utomhus.

Det ändrar sig väl inte lika snabbt (än) som i mars med regeländringar (om det inte gäller danska minkar förstås och Storbritannien) men det finns en risk att man fastnar på resandes fot.

Just nu verkar många tyska städer planera för att hålla uppe, men Sverige är rödlistat. Zurich verkar planera hålla öppet:
Zurich’s Christmas Markets | Christmas in Zurich
Nja Zurich största julmarknad är inställd. Även om inte deras turistbyrå verkar ha förstått det ännu.
Om man går in på deras riktiga hemsida ser man det. Startseite - GLD Weihnachtsmarkt Dörfli
Finns möjligen lite mindre som fortfarande kommer vara öppna men med begränsat antal människor och utbud.
 
  • Gilla
Reactions: HMJ
D

Deleted member 30163

Guest
Normalt besöker vi varje år någon julmarknad några dagar nov/dec.
Har försökt hitta ställen vi kan besöka utanför Sverige utan provtagningar, karens osv men helt förgäves.
Tidigare varit i mysiga Tallinn, Vilnius, Krakow, Lübeck, Berlin, Prag m.fl. men verkar inte aktuellt i nuläget.
Någon här på forumet som kan tipsa om jul-weekend någorlunda säkert och utan massa krångel och nedstängningar.

Gissar att du är beredd på krångel och kanske måste lägga ut för biljetter som du kanske inte får tillbaka?
Visst är UD snälla och inte avråder till resor inom EU men när hela europa ökar i antalet fall per dag i exploderande takt skulle jag ta bilen och besöka någon trevlig stad norr om Stockholm istället.

Såhär ser smittan ut i EU vs Sverige:
Coronavirus Pandemic Data Explorer - Our World in Data
 

trekker

Medlem
Normalt besöker vi varje år någon julmarknad några dagar nov/dec.
Har försökt hitta ställen vi kan besöka utanför Sverige utan provtagningar, karens osv men helt förgäves.
Tidigare varit i mysiga Tallinn, Vilnius, Krakow, Lübeck, Berlin, Prag m.fl. men verkar inte aktuellt i nuläget.
Någon här på forumet som kan tipsa om jul-weekend någorlunda säkert och utan massa krångel och nedstängningar.
Ibland undrar man ju om folk legat i ide sista halvåret. Men Belarus kanske har något öppet? Stanna hemma, det lär ju knappast bli en behaglig och kul resa även om ni kommer iväg någonstans.
 

Tomas E

Medlem
Normalt besöker vi varje år någon julmarknad några dagar nov/dec.
Har försökt hitta ställen vi kan besöka utanför Sverige utan provtagningar, karens osv men helt förgäves.
Tidigare varit i mysiga Tallinn, Vilnius, Krakow, Lübeck, Berlin, Prag m.fl. men verkar inte aktuellt i nuläget.
Någon här på forumet som kan tipsa om jul-weekend någorlunda säkert och utan massa krångel och nedstängningar.
Det får nog bli som slutklämmen i en klassisk Hasse & Tage-sketch "Säffle... Kan man få en kopp kaffe?" ;)
 

Fredrik

Medlem
Stor skillnad på november och december, då man har stängt i november för att förhoppningsvis kunna öppna i december.
Ha tålamod till månadsskiftet och se hur läget är då. Nu i november funkar ingenting vad jag vet.

Räknar du med att julmarknaderna ska vara öppna? Det jag hör från tyskar är att de räknar med att det kommer vara stängt i år.
 
  • Gilla
Reactions: hco
Toppen