Senaste nytt

Berglund

Medlem
15 augusti 2020

Klockan ringde runt 04:15, dusch, rena kläder och en kort promenad i sommarmorgonen så var man inne i terminalen. Air France och KLM flyger normalt från Arlanda terminal 2 men nu i coronatider är alla avgångar, för alla bolag, flyttade till terminal 5 som är den enda som håller öppet. Bestämde mig för att jag ville ha ett utskrivet, fysiskt boardingkort, trots att jag endast hade handbagage och redan checkat in i appen. Man vet ju aldrig vad för svårigheter man råkar ut för. Mobiler kan ladda ur och jag föreställde mig att det skulle vara fler kontroller än vanligt längs vägen. Att då behöva ha massa andra människor som fingrar på min telefon kändes inte särskilt lockande, det är ju trots allt coronatider!

Rustad till tänderna med mitt pass, labbtest och utskrivna direktiv från norska hälsoministeriet stegade jag fram till incheckningsdisken. Som platinummedlem får man naturligtvis gå i den fållan som är snitslad med röda band, märkt Sky Priority. Det var ju morgonens misstag! Här stod nämligen lilla familjen, mamma, pappa och ett barn. Med sig hade de hela det utökade bohaget, fördelat på uppskattningsvis tio resväskor och fyra bagagevagnar! Det skulle bli dyrt att checka in det extrabagaget, vilket den lilla familjen protesterade mot - klockan 05:00 på morgonen! Mannen i familjen gjorde ett oändligt stort nummer av att han minsann var guldmedlem, det ändrade inte det faktum att de hade många fler väskor än vad flygbolaget tillät. Katten vet vad allt de hade med sig, kanske en giraff? Den trevliga morgonstämningen försvann snabbt och samtalstonen ökade vid incheckningsdisken. Någon ringde efter vakten eller så hörde vakterna tjafset och kom av sig själva. Hur som helst flyttades den lilla familjen bort från incheckningsdisken tillsammans med alla sina bagagevagnar.

Det blev till slut min tur och en ung och pigg kvinnlig agent frågade om jag skulle ut och resa. Tänkte tyst för mig själv att just incheckningskassorna på Arlanda flygplats är väl urtypen av platser för folk som ska ut och resa? Valde att inget säga utan räckte snällt och beskedligt över mitt pass och bad att få mitt boardingkort utskrivet. Oj, utbrast hon ärligt och förklarade att hon aldrig förr hade sett ett boardingpass med så många flyg utskrivna. Jag log, tackade för hennes hjälp och önskade en god morgon.

I augusti 2020 hölls endast den ena säkerhetskontrollen på Arlanda terminal 5 öppen, den stora som ligger längst till höger i terminalen, bortanför alla SAS diskarna. Den 15 augusti hade ännu inte Fast Track öppnats utan trots både Sky Priority samt Amex Platinum, fick jag snällt ställa mig i den vanliga kön till säkerhetskontrollen. 8-10 minuter stod det på tv-skärmarna. Klockan var runt 05:15, nu började det bli en smula bråttom. Planet skulle ju gå kl 06:05, boarding påbörjas oftast ganska exakt 30 minuter före avgångstiden och är man inte på plats vid gaten minst 20 minuter före avgångstiden förbehåller sig Air France och KLM möjligheten att neka ombordstigning. Sympatiskt tycker jag, det är viktigt att vara i tid och det här hjälper onekligen till att få planen att avgå i tid. Jag började inse att frukost på Pontus var bara att stryka utan gå direkt från säkerhetskontrollen till gaten. Jag hade i varje fall tur att de öppnade upp säkerhetskontrollen på ovanvåningen och vi var ett femtiotal personer som dirigerades upp dit istället. Det gick något snabbare och jag var igenom till 05:28. Styrde stegen bort mot F-piren och gick ombord som en utav de första.

ARN - CDG
Lördag 15 augusti, kl 06:05, ankomst kl 08:30
Flight AF 1463, Airbus A319, flögs av Air France, plats: 1C

Min vana trogen sitter jag på första raden på vänster sida i flygplanet. Jag kan inte förklara det på annat sätt än att det känns bäst att bli serverad från min högra sida. Under boarding byter jag alltid till plats 1B för att slippa få folks ryggsäckar i ansiktet eller råka ut för deras rullväskor som kör över min fot eller krockar in i mitt knä. Pursern kom och hälsade "Welcome onboard Mr Berglund, it's a pleasure to have you". Uppenbarligen hade hon gjort sin hemläxa och kikat i ipad:en före boardingen startade. Jag blev ensam på raden, fick gott om plats och vi lämnade Stockholm i tid. När vi lyft var det dax för frukostservering. Dagen till ära bjöds det pannkakor, croissant, en liten baguette, marmelad och några bitar frukt.
IMG_4324.JPG


Ombord på planet var det masktvång. Endast kirurgmasker tilläts och de som hade tygmasker fick en kirurgmask av ombordbesättningen under ombordstigningen. Enda gången då det var okej att ta av masken ombord på planet var under tiden man satt på sin plats och åt eller drack - alltså ser man till att göra det hela tiden!

Det är här jag utvecklade den sköna konstformen att vårda en flaska vatten - i det närmaste obegränsat länge! Helst i kombination med den drygaste apelsinjuicen jag någonsin stött på. Sjukt dryg apelsinjuice. Ett glas räcker tydligen hur länge som helst - eller ja, i varje fall en hel flight!

IMG_4325.JPG

IMG_4326.JPG

IMG_4327.JPG

IMG_4328.JPG


Hos Air France fick passagerarna, i alla fall vi i business, vid den här tidpunkten fortfarande använda den främre toaletten. Skönt att inte behöva gå genom hela flygplanskroppen vid toalettbesök.

Flygningen tog strax över två timmar och det var i princip bara under start och landning som jag behövde ha masken på, resten av tiden åt och drack jag. Vi landade i Paris 20 minuter före utsatt tid. Nästa flyg skulle gå först kl 10:15 och Air France Europalounger i terminal 2F är inte särskilt spännande så jag svängde inom tax free butikerna för att kolla priser.

Paris Charles de Gaulle - CDG
Lördag den 15 augusti 2020

Terminalen består av två långa pirer med gater åt båda håll, väldiga glastak över respektive pir som ger gott om dagsljus och en stor transportkorridor gjord i betong, mellan dessa två pirer. Här brukar det normalt sjuda av liv, nu var här mycket tomt. Jag har varit här många gånger och är välbekant med omgivningen. Det här var dock en ny upplevelse, "dödens väntrum"-känslan infann sig igen. Särskilt som det ekade tomt i betongkorridoren som förbinder de två pirerna. Många av affärerna var också stängda och flera av butiksytorna användes nu som förvaringsplats för kartonger och transportvagnar.
IMG_4329.JPG

IMG_4331.JPG

IMG_4332.JPG

IMG_4335.JPG



Efter att ha besökt den ena av Air France Europalounger i terminal 2F (hej @Senator!) var det snart dags för boarding igen. Loungen gör ingen glad och är väl marginellt bättre än inget men den förtjänar inte ens en egen bild.
 
Last edited:

fcx

Medlem
Min vana trogen sitter jag på första raden på vänster sida i flygplanet. Jag kan inte förklara det på annat sätt än att det känns bäst att bli serverad från min högra sida. Under boarding byter jag alltid till plats 1B för att slippa få folks ryggsäckar i ansiktet eller råka ut för deras rullväskor som kör över min fot eller krockar in i mitt knä. Pursern kom och hälsade "Welcome onboard Mr Berglund, it's a pleasure to have you". Uppenbarligen hade hon gjort sin hemläxa och kikat i ipad:en före boardingen startade. Jag blev ensam på raden, fick gott om plats och vi lämnade Stockholm i tid. När vi lyft var det dax för frukostservering. Dagen till ära bjöds det pannkakor, croissant, en liten baguette, marmelad och några bitar frukt.
img_4324-jpg.114651


Vem är jag att komma med kritik, men det här är ju ändå forumet för inbördes beundrande navelskådare. Men, varför är det en stol framför dig på rad ett?? Nu kommer jag att ligga sömnlös hela natten och tänka på detta.
 

Berglund

Medlem
CDG - AMS
Lördag 15 augusti, kl 10:13, ankomst kl 11:22
Flight AF 8230, Boeing 737-800, flögs av KLM, plats: 2C

Ett standardflygplan från KLM, min favoritplats var redan upptagen vid bokningen därför fick det bli tröstpriset - 2C. För den händelse att det skulle bli snålt med dryck ombord hade jag tagit med en liten nöd-burk med tomatjuice från loungen. Den kan man nog få att räcka bättre delen av en timme om det kniper, tänkte jag. Jag är 180 cm lång, när jag sitter upprätt i stolen finns det ändå några centimeter kvar till framförvarande stol.
IMG_4338.JPG


Det här är en snabb flygning som matar passagerare från den ena stora Flying Blue hubben till den andra. Det är inte ovanligt att en tur och returbiljett i business, en dryg timmes flygning i vardera riktning, mellan dessa två hubbar kostar 10 000 kronor. Att döma utefter hur många poäng jag fick för den här sträckan kan min egen biljett inte ha värderats till mer än högst ett par tiotal euro. Så kan det gå när man lyckas tvinga fram ett anslutningsflyg i det närmaste gratis.

Serveringen ombord var väldigt förenklad. I business delades det ut små papperspåsar med vatten och en kanelsnäcka i.
IMG_4339.JPG

IMG_4341.JPG

Fördelen var att det gick snabbt att dela ut dem. Därefter slutar fördelarna för mig som passagerare. Det gick i alla fall att få burkläsk och kaffe vid sidan om för den händelse att man nu önskade det.

Ombord KLM (mainline) fick inga passagerare vid den här tidpunkten lov att använda den främre toaletten. Den var endast för besättningsmedlemmarna.

Det blev en kort flygning och vi landade 13 minuter före utsatt tid. Nu hade jag ungefär tre timmar till nästa flygning. Dags för lite lunch i KLM loungen.

Med snabba steg satte jag fart mot KLM Crown Lounge 25 i Schengerndelen av flygplatsen. Här kammade jag snabbt noll, eller i varje fall nästan noll. Jag kom hit runt 11:40 och nu i coronatider stänger de redan klockan 12:00! De mycket servicevilliga loungemedarbetarna var väldigt tydliga med att påpeka att de snart skulle stänga. Jag var välkommen in i de 20 minuter som loungen var fortsatt öppen men därefter hänvisades loungebesökarna till den större KLM Crown Lounge 52 i den internationella delen. Det kräver dock passkontroll men jag var hungrig så det var bara att börja gå!

Jag hade ändå lite tur, det var ganska lite folk i passkontrollen vilket gjorde att det inte tog särskilt lång tid att komma igenom. Direkt efter passkontrollen stod det en Securitasvakt som pekade folk åt höger respektive vänster. De som fick gå till höger kom rakt ut i terminalen. Hon skickade mig till vänster vilket innebar ny säkerhetskontroll av både mig och min väska. Kändes surt och lite onödigt men just där och då är det aldrig läge att gnälla utan man får hålla god min i elakt spel, tacka och ta emot. Det är ju ändå människor som jobbar för min och andras säkerhet, då får det lov att bli besvärligt emellanåt även om jag inte tycker att det är särskilt roligt. Jag brukar dock försöka tänka som så att ju mindre man krånglar och gnäller, desto snabbare är det över.

En kort promenad senare kom jag till KLM Crown Lounge 52.
Den loungen har jag kort försökt beskriva här:
KLM Crown Lounge 52 | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor

IMG_4345.jpg

IMG_4347.jpg


Det här bjöd loungen på den 15 augusti 2020. Mackan gjordes i ordning av en medarbetare som jobbade bakom plexiglasskärm och iförd plasthandskar.
IMG_4348.jpg


Med tanke på att nästa flygning skulle ske från Schengerndelen och att jag behövde passera passkontrollen igen, åt andra hållet, såg jag till att lämna loungen i ganska god tid.
 

Berglund

Medlem
AMS - TRF
Lördag 15 augusti, kl 14:20, ankomst kl 15:55
Flight KL 1217, Embraer 190, flögs av KLM Cityhopper, plats: 1C

Det tar ändå en stund att gå från non-Schengern loungen till B-gates på Amsterdams flygplats. På tv-monitorerna anges gångtiden till 28 minuter. Riktigt så lång tid behövde inte jag men man behöver ha respekt för att det är en bit att gå. Klockan 13:50 började boarding inför flyget till Oslo Sandefjord Torp. Smärtfri boarding där jag fick 1A och 1C för mig själv.

IMG_4369[1].JPG


Vi blev inte ens en handfull passagerare i business och knappt 50 personer totalt ombord. Serveringen bestod av en låda som innehöll en ceasarsallad och en liten efterrätt med kokosnöt och mango. Trevligt och fräscht, framförallt lättserverat i coronatider som dessa. För att kunna behålla masken av fick jag se till att äta riktigt långsamt.
IMG_4373.JPG


Det bjöds på såväl vin, öl, vatten, läsk, kaffe och ett urval av juice. Själv valde jag att hålla mig till läsk och vatten med tanke på att jag snart skulle få träffa den norska passpolisen. Hade ingen aning om hur mycket krångel som skulle uppstå, det kändes därför klokt att hålla sig fräsch och alert. Trevlig holländsk purser som jobbade i businesskabinen. Hon var mycket glad över att ha ett litet gäng passagerare att faktiskt ta hand om och berättade om mer eller mindre tomma flygningar hon arbetat på under den gångna våren och sommaren.

Oslo Sandefjord Torp - TRF
Lördag den 15 augusti 2020

En trappa rullades fram mot planet och jag var först av. Hade kontrollerat att passet och labbtesterna var redo, kirurgmasken på och boardingpasset för nästa flygning. Jag var klar! Kollade på klockan som nu visade kl 15:57. Det var dags! Jag greppade min trogna ombordväska som varit med mig sedan 2007 och gav mig av nedför trappan.

Nere på plattan väntade en gubbe i gul väst som visade hur man skulle gå på utsidan av terminalen och sedan gå in genom dörr nummer 16. Ganska tryckt stämning, en sjuksköterska stod i full skyddsmundering med mask, visir och full skyddsdräkt. Hon delade ut papper med information om de norska reglerna och hälsade välkommen.

Därefter full fart genom den snitslade banan fram mot passkontrollen. Väl där var det bara att säga sanningen: jag är här för att samla flygpoäng, jag har haft corona och har antikroppar och är därför undantagen karantäns- och inresereglerna, här är mina intyg och labbtester. Dessutom vill jag inget hellre än att lämna landet igen inom max 30 minuter med samma plan som jag kom in med, en flygning som jag dessutom har en biljett till. Jag resonerade som så att skulle mina papper fullständigt underkännas - ja då ska jag ju utvisas. Då vill de rimligen ha ut mig ur landet med första bästa flygning om jag då dessutom redan har biljett och boardingpass till just den flygningen som de vill använda för att utvisa mig på - ja då vill vi ju samma sak!

Det är ju inget för den ömhudade eller den känslige. Passkontrollanten tittade mycket kritiskt på mig, kontrollerade mina biljetter så att de var äkta - både den jag kom hit med och den jag skulle resa ut med och att datumen verkligen var för idag, den 15 augusti 2020. Efter ett radiosamtal till hans överordnade, där han förklarade den oväntade situationen så kom beskedet: "Låt honom passera gränsen"!

Jag var igenom!!! Men det hade gått mycket tid, nu gällde det att springa ut genom tullfiltret som var helt obemannat. Lamporna här i gångarna visade sig vara sensorstyrda, gångarna var mörka och tändes upp allteftersom jag kom springandes. Ut i den lilla ankomsthallen och omedelbart rusa vidare in i säkerhetskontrollen. Men först hann jag med en liten turistbild.

I säkerhetskontrollen var jag tack o lov helt ensam. Tre Securitasvakter bemannade kontrollen. När jag kom springades frågade en av dem "Amsterdam"? och tittade upp på skylten som visade att boarding hade börjat. "Ja, Amsterdam", svarade jag och tog fram väskan, datorn och min genomskinliga plastpåse med tandkräm och annat flytande. Pip, pip, pip, jaha hann jag tänka, det är ju klart att jag skulle åka på slumpkontroll. Men nej, i ett obetänkt ögonblick av att göra mig i ordning för att kliva av så hade jag lagt ned även halvlitersflaskan med vatten som jag hade fått ombord! Obetänkt! Nåja, killarna i säkerhetskontrollen tog flaskan och lät mig gå. Sprang genom den lilla tax free shoppen och kom ut till de få gaterna som fanns där. Det var en gate som höll på att boarda med uppskattningsvis tio personer kvar. Jag tog några snabba kliv och ställde mig i kön. Boardingpasset fungerade och de släppte ut mig på plattan för att som en av de sista passagerarna kliva ombord, klockan var nu ganska exakt 16:20 när jag återigen var på plats. Jag snurrade, inklusive hård passkontroll på 20 minuter. Det är ganska bra om jag får säga det själv! Det gick men det var sannerligen inga stora marginaler.

Döm själva om graden av förvåning hos pursern när jag glatt kom gåendes uppför trappan igen! Hon kunde inte tro det. Något måste vara fel! Hade jag blivit avvisad? Nej nej, jag hade ju biljett till den här avgången och skulle nu följa med tillbaka till Amsterdam. Boarding completed. Pling plong, ladies and gentlemen, the forward door has now been closed and we ask you to please put your cellphones and other electronic devices into flight mode or turn them off. Klockan var 16:22 - började jag ändå inte bli lite både hungrig och törstig efter den hårda rushen??? Nu hade jag ju haft mask på mig i flera minu... ehhh, jag menar förstås att nu skulle det sitta fint med lite mat. Det var så länge sedan jag åt senast!

Jag var verkligen hungrig!


TRF - AMS
Lördag 15 augusti, kl 16:25, ankomst kl 18:00
Flight KL 1218, Embraer 190, flögs av KLM Cityhopper, plats: 1C

En lika bra flygning tillbaka till Amsterdam med enda skillnaden att landningen var betydligt bättre. Kanske piloten har större vana av att landa just på Amsterdams flygplats och vet precis hur det skall gå till här? Det serverades samma ceasarsallad men nu när vändningen var gjord så unnade jag mig ett glas vitt vin till salladen. Glaset må se litet ut men det måste vara en synvilla, det räcker nämligen väldigt länge!
IMG_4380.JPG



Det tog inte många minuter från det att vi landat till det att jag stod ute på Schiphol Plaza.
IMG_4382.JPG


Det ligger ett fint Hiltonhotell i direkt anslutning till Schipholterminalen. Nu var jag ganska trött och såg fram emot att få lite ordentlig mat, en dusch och en lugn kväll. Skönt att kunna gå inomhus i en gång hela vägen fram till hotellet.

Det har gått bra idag och jag känner mig nästan oförskämt fräsch, trots den tidiga morgonen och de nu fyra flygningarna. Jag hade ju ändå gjort lite föreställningar kring just hur jobbigt det här skulle vara och vid den här tidpunkten kände jag mig, efter dagens flygningar, helt okej.

Hilton Schiphol - här kommer jag!!!
 
Last edited:

Berglund

Medlem
Men, varför är det en stol framför dig på rad ett?? Nu kommer jag att ligga sömnlös hela natten och tänka på detta.
Ahhh, en läsarfråga! Synnerligen observant av dig! Det är helt rätt. Jag bytte till 2C en bit in i flygningen på grund av att ett av luftventilerna ovanför min plats släppte in massa luft som inte gick att stoppa. Det blev kallt i nacken och jag ville inte bli stel med tanke på de kommande flygningarna.
 
Toppen