Senaste nytt

SAS flyttar EuroBonus-verksamheten till eget bolag

mha321

Medlem
Gör detta att man kan konkursa flygbolaget men sälja Eurobonus till högst bjudande? Till exempel ett ännu icke existerande bolag som heter SAS 2.0?
De lär inte kunna konkursa SAS AB åtminstone. Eftersom Eurobonus-bolaget ägs av SAS AB, så är det isåfall en tillgång i konkursboet.

Isåfall måste man sälja Eurobonus-bolaget först, och sedan försätta SAS AB i konkurs. Men genom att sälja Eurobonus-bolaget har ju SAS AB då fått in ett rejält tillskott (får man gissa), och behöver nog inte sättas i konkurs direkt åtminstone.
 

FF#1

Medlem
De lär inte kunna konkursa SAS AB åtminstone. Eftersom Eurobonus-bolaget ägs av SAS AB, så är det isåfall en tillgång i konkursboet.

Isåfall måste man sälja Eurobonus-bolaget först, och sedan försätta SAS AB i konkurs. Men genom att sälja Eurobonus-bolaget har ju SAS AB då fått in ett rejält tillskott (får man gissa), och behöver nog inte sättas i konkurs direkt åtminstone.

Man säljer EB AB till en brevlåda i lämpligt skatteparadis för 1kr sen konkar man den och sen köper man tillbaka den till det nystartade bolaget med en rejäl summa till brevlådan... :)
 

mha321

Medlem
Man säljer EB AB till en brevlåda i lämpligt skatteparadis för 1kr sen konkar man den och sen köper man tillbaka den till det nystartade bolaget med en rejäl summa till brevlådan... :)
Då är ooh risken stor att kk förvaltaren tar en till domstol. Du måste gömma det rätt bra om det ska fungera, tveksamt om sas kan det. Alternativt måste det finnas ganska lång tid mellan händelserna...
 

Tomas E

Medlem
Man säljer EB AB till en brevlåda i lämpligt skatteparadis för 1kr sen konkar man den och sen köper man tillbaka den till det nystartade bolaget med en rejäl summa till brevlådan... :)
Det skulle väl vara bolagsplundring? Låter för mig lite tvärtom mot vad som skulle behövas om tanken är att få loss kapital för att fortsätta driva övrig verksamhet (t.ex. flygandet) längre än vad som annars skulle vara möjligt?
 

Senator

Moderator
Om man läser kommentaren från Freja Annamatz så säger hon:

“Grunden til ændringen er at synliggøre værdien af EuroBonus og dermed forstærke værdien af SAS-aktien og gøre den mere attraktiv for investorer”

Nu har SAS precis haft en (tror jag) 96% utspädning. Aktieägare vill se vad det faktisk finns för substansvärde i bolaget. I EuroBonus det en del, så om man redovisar detta separat så är det enklare att visa detta värde.

Min gissning är att man inte gör detta för att sälja bolaget. Jag hoppas man tittar på misstaget Air Canada gjorde som nu är åter i deras ägande:
Aeroplan - Wikipedia
 

Andreas Q

Medlem
Någon som vet var I bolagsstrukturen EB låg tidigare? Jag tänker att det är fullt möjligt att verksamheten i vissa av dotterbolagen skulle kunna låtas gå i kk då de har en hög kostnadsnivå och bränner hål i kassakistan just nu. Då passar man på att låta några dotterbolag gå i kk med Corona som ursäkt och sen återanställer man efterfrågad personal i ett annat dotterbolag.
 

MLG55

Medlem
Nån som har nån tanke om alla samarbetspartners i eurobonus?
Flyr de nu?
Eller blir de fler nu med bättre avtal.
Har ju försvunnit väldigt många i onlineshoppingens portal det senaste året.
 
Toppen