Senaste nytt

Champagnetråden

MTheC

Medlem
Kan även fylla på med lite av helgens champagne, har mestadels blivit champagne ute på lokal så har blivit lite blandat.
Bäst var fördrinken före middagen igår, Paul Bara Grand Rosé. Bra syra och väldigt fräsch men man märker att det är hela 12% rött i denna då den har viss kropp.
IMG_20201030_180345.jpg

Har även blivit en del nya bekantskaper, till lunch avnjöts Autreau. Den var visserligen inte dålig men saknade lite balans. Det fanns fyllighet och det brödiga men saknadesnlite syra och mineralitet.sp den kändes inte balanserad.

IMG_20201030_125117.jpg

Det blev sen också ett glas av Nomine-Renard. Klassisk champagne med brioche och lite rökighet i doften, sen bra syra och citrustoner. Inte alls dålig men inte superbra heller.
IMG_20201029_203153.jpg
 

MTheC

Medlem
Verkar finnas en del attraktiva priser på champagne på flygplatser, på HEL så var Jacquart nedsatt med 50% till €23/€25 (utanför EU/inom EU). Inte en fantastisk champagne men för det priset är den fullt godkänd.
 
Jag hoppas inte jag gör någon connoisseur härinne ledsen vad att pinga några, men inte andra medlemmar men alla är välkomna att bidra med svar till mina frågor. Eftersom jag tror det tyvärr kommer vara nattsvart på resefronten tills nästa sommar med den utveckling vi ser nu, så behöver vi lite ljuspunkter samt inspiration från våra härliga medlemmar i denna tråden. Så jag pingar (och åter ursäktar om jag missar någon kunnig) följande medlemmar:
@Remington Steele
@Christiansson
@Viking75
@GOTBound
@Per N
@gastronaut
@MTheC

Eftersom jag själv numera är fokuserat på drinkar, men kommer behöva husera hemma vardagligt samt helgerna behöver jag ny inspiration på dryckfronten. Så jag skulle gärna vilja höra från alla svar på följande frågor med motivering.

Fråga 1
Vilka tre champagner som finns på Systembolaget (både standard och beställningssortiment) och som ligger under 600kr per 0,7l flaska bör jag (samt alla andra medlemmar) prova om vi inte redan har gjort det? Motivera gärna svaren och berätta lite om några bör lagras eller konsumeras direkt.

Fråga 2
Igen från Systembolaget, vilka tre skall man anskaffa oberoende av pris men som finns idag.

Fråga 3
Vilka tre skall man söka efter, och när man hittar dessa köpa direkt online och skicka dessa till den galna kompisen utomlands tills man kan hämta dessa?

Sorry för sent svar, men bättre sent än aldrig ;)

Fråga 1
Här skulle jag rekommendera tre väldigt olika champagner för att få lite perspektiv:
Billecart-Salmon Sous Bois - välgjord och stabil champagne.
Larmandier-Bernier, Terre de Vertus Blanc de Blancs Premier Cru - Lite speciell, stenhård med mycket mineraler.
André Clouet, Silver Brut - inget socker alls.

Fråga 2
Igen, lite olika, jag gillar DP bäst så valde den i stället för Krug, Bollinger eller Cristal.
Dom Pérignon - 2010 som finns just nu är en riktigt bra årgång.
Diebolt-Vallois Fleur de Passion - jag är inte så förtjust i deras andra, men den här är alltid bra.
Louis Roederer Blanc de Blancs, 2013 - jag gillar Roederers stil (men rankar DP högre än Cristal) så jag är ju lite partisk, men den här är kanon oavsett.

Fråga 3
Om du menar söka överhuvudtaget så kan jag tipsa om Systembolagets auktioner: Bukowskis

Det är jättelätt att få mängder med Eurobonus poäng där...:cool:
 
Min vardagsfavorit champagne. Det finns alltid en anledning till att dricka Champagne, vare sig det är en vanlig måndag eller bröllop. :)
Min anledning var idag att jag efter drygt en vecka med feber bla (efter min Greklandsresa) och fick ett negativt svar på mitt Covid-19 test - negativt samt att jag from om en vecka är ”tillsagd” att återgå till att jobba på Covid-IVA men på Huddinge, vilket absolut inte är ”mitt” sjukhus.
Håll ut allihopa och ta hand om er. *hjärta*

BA114370-140D-475A-B710-F04316960BF7.jpeg
 

rsimon

Medlem
Kan meddela att Tallink Siljas fartyg Galaxy ger 20% rabatt på ordinarie priser i taxfree vid köp av 6 flaskor vin. Man kan blanda fritt och champagne ingår i erbjudandet. En turkos bärkasse ingår utan extra kostad.

Ord. priser i urval: Krug €164, Comtes de Champagne 2007 €109, Nicholas Feuillatte Palmes d'or 2006 €86, Taittinger Millésimé 2013 €45.
 
Last edited:
Toppen