Senaste nytt

Har du fått återbetalning av SAS?

Senator

Moderator
Idag ger NRK.no stor plats till en pensionär som får skriva av sig. Det är den här typen av resenärer som drabbas hårt i mitt tycke av SAS ålande:

Tusen takk, SAS! – Ytring

Jag är nyfiken på vad de som försvarar SAS agerande i alla lägen tycker om detta?
 

majoren

Medlem
Snabba återbetalningar
Award avbokningsbara utan avgift
Bekväma direktflyg

Många av oss har stora - och växande - eurobonussaldon. Coronapandemin härjar - karantän kan införas i olika länder och flygningar ställs in. Vad göra? För oss som ändå vill ut och resa är ett sätt att boka 2-3 destinationer samtidigt. Då borde någon av flygningarna gå att genomföra. Men väldigt få vågar boka. Trots få flighter finns det mängder av bonusresor tillgängliga även på verkligt attraktiva avgångar under jul/nyår samt spor- och påsklov. Varför? Corona förstås, men en delförklaring kan vara osäkerheten kring återbetalningar.

Min erfarenhet är att SAS för nya avbokningar som görs på nätet (sedan ett antal veckor tillbaka) betalar tillbaka med automatik och väldigt snabbt. Att sedan många av oss har gamla avbokningar sedan i våras/somras som ännu inte reglerats är en annan sak. För att testa hur återbetalningarna fungerar för avbokningar som görs nu i november bokade jag precis fem awardresor med SAS direktflyg under sportlovet 2021; Palma de Mallorca, Malaga; Östersund, Las Palmas och Thessaloniki. Jag tänkte i slutet av kommande vecka avboka dem, en om dagen. Sedan avrapportera om och när återbetalningarna kommer.

bokningar.PNG
Businessclass.se har ju sedan grundandet försökt göra frekventa resenärers liv lite lättare att leva. Här är ett bidrag som kanske kan ge en hint om vi - ur återbetalningssynpunkt - vågar boka nya awardresor med SAS just nu. Att SAS ännu ej återbetalt alla äldre avbokningar är bara att beklaga. Men vad händer om jag avbokar i dag? När sker återbetalningen?
 
  • Gilla
Reactions: Gus

palmen

Moderator
Min erfarenhet är att SAS för nya avbokningar som görs på nätet (sedan ett antal veckor tillbaka) betalar tillbaka med automatik och väldigt snabbt. Att sedan många av oss har gamla avbokningar sedan i våras/somras som ännu inte reglerats är en annan sak.
Min erfarenhet är raka motsatsen. Ny bokning där sas sedan ställer in flighten och vägrar erbjuda andra alternativ samma dag ledde till avbokning till slut. Nu 2 veckor senare har jag inte hört ett knyst från sas, så att det skulle gå "fort" nu är bullshit. Allt bokades av online utan inblandning av person. Enligt 261/2004 ska sas betala tillbaka inom 7 dagar vilket de struntar fullständigt i. De skulle även erbjuda ombokning, vilket de också vägrade till andra bolag och enbart erbjudande att åka 24h tidigare vilket inte var möjligt och dessutom skulle det tillkomma extra hotellnätter som sas inte hade stått för.
Min andra avbokning från i tisdags har inte heller hanterats, men där har det inte gått 7 dagar än så inget att klaga på ännu, mer än att det tidigare återbetalades direkt.
 
Mejlade SAS Guldsupport igår (ni som vet adressen vet) om en award som jag avbokade för två veckor sen, men inte har fått notis om återbetalning av skatterna för. Var beredd på att vänta men normalt får man mejl direkt efter avbokningen. Eftersom jag läst här att vissa råkat ut för handläggare som missat och lagt i fel kö, och återbetalningen inte dök upp när man sökte på dess status på webben, ville jag bara kolla så att allt stod rätt till.

Fick svar imorse 7.39 med "Jag har idag skickat en påminnelse till våran avdelning och jag hoppas dom kommer att hantera den inom kort."

09.33 kom refund notice...

Uppenbarligen nånting som inte stämmer här. Hur kan dom hantera mitt ärende så snabbt när dom säger sig ha flera hundratusen ärenden i kön? Tar dom bara det som hamnar överst i inkorgen hela tiden? Och varför gör inte handläggarna rätt från början? Märkligt.
 

HMJ

Medlem
Uppenbarligen nånting som inte stämmer här. Hur kan dom hantera mitt ärende så snabbt när dom säger sig ha flera hundratusen ärenden i kön? Tar dom bara det som hamnar överst i inkorgen hela tiden? Och varför gör inte handläggarna rätt från början? Märkligt.
Därför att SAS ljuger och talar inte sanning. Jag hade varit fine med att få vänta 1 år på mina pengar för en avbokad resa i maj, om det hade varit samma för alla, dvs att dom faktiskt hade en kö som dom går efter, men det har dom inte. Dom ljuger sina kunder rakt upp i ansiktet. Blir så förbannad på det beteendet.
 

Robert_E

Medlem
Jag avbokade en bonusresa på webben i torsdags, poängen tillbaka direkt och pengarna tillbaka på kortet i fredags.

Jag ringde in för att avboka men killen på SAS sa att det går snabbare att få återbetalningen om jag avbokade via webben.
Enligt honom skall avbokningar som sker på webben vara automatiserade nu, med undantag för de bokningar där någon ändring skett, de måste hanteras manuellt.

Väntar fortfarande på en återbetalning från 1 mars...

Annars är alla resor återbetalda!
 
Toppen