Senaste nytt

Champagnetråden

Så jag pingar (och åter ursäktar om jag missar någon kunnig) följande medlemmar:
@Remington Steele
@Christiansson
@Viking75
@GOTBound
@Per N
@gastronaut
@MTheC

Wow, vilken ära!

Jag börjar med att ge några tips / svara på några frågor som inte ställdes. :)
  • Prova dig fram för att hitta vilken stil som passar dig. Finns jättemycket olika, och jag kan inte så mycket om dem, men en stor skillnad är druvsorterna. Prova en blanc de blancs, en blandad, och en blanc de noirs för att se vilket håll du föredrar.
  • Fokusera på doften
  • Använd bra glas. Jag har inte testat så många, men Italesse/Richard Juhlin Optimum gjorde stor skillnad för mig.
  • Låt champagnen vila länge i glaset, både för tid och för temperatur. (En sidonot, prova att hälla upp två glas åt dig själv men låt det andra stå medan du njuter av det första. Känn sedan doften på det andra glaset, det är ofta enorm skillnad!)
  • Tänk på att årgångschampagner kan vara lite otillgängliga som unga, så bättre att ta non-vintage för direkt konsumtion.

Fråga 1
Diebolt-Vallois Prestige Brut, för 399 kr idag. En blanc de blancs, grand cru, till stor del från Cramant. Riktigt härlig krämighet och mineralitet.
Pol Roger Brut Réserve. Sist jag tog den slog det mig hur härligt balanserad den är. Den har krämighet, den har lite mer djup, den har lite allt.
Charles Heidsieck Brut Réserve. Den här är populär hos många - mer komplexa (äldre) viner gör den här riktigt lyxig. Är också krämig/gräddig, men på ett annat sätt än de andra.
Kanske kan dessa tre ge en vink åt vilket håll man vill gå.

Fråga 2
Jag har ingen jättestor erfarenhet här, men jag skulle rekommendera att skaffa årgångsvarianterna av Pol Roger. Blanc de blancs har väl gått över till 2013 nu, men kanske finns det några 2012 kvar i vissa butiker. Knip dem isf. Och lagra.

Fråga 3
Charles Heidsieck Blanc des millénaires 1995. Smörig, supermogen, men samtidigt fräsch! En enorm upplevelse. Svår att få tag på till vettigt pris - numera en bit över 200 euro.
Jag gillade även Bollinger La Grand Année 2004 - har inte testat andra årgångar än, men kan tänka mig att många är riktigt bra.
 

Wipe75

Medlem
Nu kom det ett bud precis :)
Bollinger.jpg
 

DRG

Medlem
9B589878-0CD5-4D5A-B960-6A1AC9DF8EF8.jpeg
Ikväll får det gå i svart och guld Halloween till ära. Härlig gyllengul färg. Mogen doft med viss brödigjet, aprikos och stjärnfrukt. Härlig mousse och begynnande mognad, lime och mineral. Lång eftersmak med hint av hav.
 
Last edited:
Jag hoppas inte jag gör någon connoisseur härinne ledsen vad att pinga några, men inte andra medlemmar men alla är välkomna att bidra med svar till mina frågor. Eftersom jag tror det tyvärr kommer vara nattsvart på resefronten tills nästa sommar med den utveckling vi ser nu, så behöver vi lite ljuspunkter samt inspiration från våra härliga medlemmar i denna tråden. Så jag pingar (och åter ursäktar om jag missar någon kunnig) följande medlemmar:
@Remington Steele
@Christiansson
@Viking75
@GOTBound
@Per N
@gastronaut
@MTheC

Eftersom jag själv numera är fokuserat på drinkar, men kommer behöva husera hemma vardagligt samt helgerna behöver jag ny inspiration på dryckfronten. Så jag skulle gärna vilja höra från alla svar på följande frågor med motivering.

Fråga 1
Vilka tre champagner som finns på Systembolaget (både standard och beställningssortiment) och som ligger under 600kr per 0,7l flaska bör jag (samt alla andra medlemmar) prova om vi inte redan har gjort det? Motivera gärna svaren och berätta lite om några bör lagras eller konsumeras direkt.

Fråga 2
Igen från Systembolaget, vilka tre skall man anskaffa oberoende av pris men som finns idag.

Fråga 3
Vilka tre skall man söka efter, och när man hittar dessa köpa direkt online och skicka dessa till den galna kompisen utomlands tills man kan hämta dessa?
Vad roligt att du vill börja njuta mer av denna goda dryck, varmt välkommen hit! :) Du har redan fått så många bra svar som jag helt och hållet instämmer med. Satt ihop en liten lista åt dig här nedan. (Varav många redan är nämnda). Börja gärna dock med några i den lägre prisklassen t.ex Clouet eller Palmer för att sedan arbeta dig uppåt. Ingen god idé att börja med en Bollinger LGA för att sedan veckan efter testa något enklare. Juhlins Optimimglas eller Riedel Veritas är också bra att ha när du testar dig fram. Lycka till!

https://www.systembolaget.se/delad-lista/?shareId=46ae9fd5-d601-4ea8-9b41-ca2afc2e1127
 

Viking75

Medlem
Jag hoppas inte jag gör någon connoisseur härinne ledsen vad att pinga några, men inte andra medlemmar men alla är välkomna att bidra med svar till mina frågor. Eftersom jag tror det tyvärr kommer vara nattsvart på resefronten tills nästa sommar med den utveckling vi ser nu, så behöver vi lite ljuspunkter samt inspiration från våra härliga medlemmar i denna tråden. Så jag pingar (och åter ursäktar om jag missar någon kunnig) följande medlemmar:
@Remington Steele
@Christiansson
@Viking75
@GOTBound
@Per N
@gastronaut
@MTheC

Eftersom jag själv numera är fokuserat på drinkar, men kommer behöva husera hemma vardagligt samt helgerna behöver jag ny inspiration på dryckfronten. Så jag skulle gärna vilja höra från alla svar på följande frågor med motivering.

Fråga 1
Vilka tre champagner som finns på Systembolaget (både standard och beställningssortiment) och som ligger under 600kr per 0,7l flaska bör jag (samt alla andra medlemmar) prova om vi inte redan har gjort det? Motivera gärna svaren och berätta lite om några bör lagras eller konsumeras direkt.

Fråga 2
Igen från Systembolaget, vilka tre skall man anskaffa oberoende av pris men som finns idag.

Fråga 3
Vilka tre skall man söka efter, och när man hittar dessa köpa direkt online och skicka dessa till den galna kompisen utomlands tills man kan hämta dessa?
De flesta av mina favoriter har redan nämnts:) Här kommer en bild på dagens inköp som lite inspiration.
inköp idag.jpg

Här kommer några tips som också finns på systembolaget.

En bra rosè
https://www.systembolaget.se/produkt/vin/leclerc-briant-758301/

En väldigt prisvärd blanc de blancs
https://www.systembolaget.se/sok/?textQuery=champagne ostron
 

JohanLG

Medlem
@Senator Ger mina 5 cent trots att jag inte blev pingad :)

Jag skiljer mig lite från majoriteten då jag tycker att odlar champagner är roligare än de från husen, samt att det många gånger kan vara en utmaning att få tag på de bra grejerna, vilket bara gör det roligare

Fråga 1: Som några andra sa, Diebolt Vallois och Charles Heidsieck, sen tycker jag Pierre Peters är en väldigt bra champagne i ordinarie sortimentet.
Tillskillnad från många andra är jag inte ett överdrivet fan av Pol Roger och har nästan aldrig blivit imponerad av deras range, NV, Vintage eller prestige.

Fråga 2. Egly Ouriet är jag rätt säker på att det finns i BS. Vilmart Coeur de Cuvee. Sen såg jag att Marc Hebrart Rive Gauche finns i BS, jäkligt bra!

Fråga 3. Champagne med lite ålder (Pre 2000 iaf) för att det är kul och annorlunda! Är det från någon erkänt bra är det super plus! Agraparts olika grejer är en upplevelse, sen Egly Ouriets BDN är också given, höll på att glömma en favorit... Duval Leroy Femme De Champagne vintage och NV båda är grymma!
 

MTheC

Medlem
Jag hoppas inte jag gör någon connoisseur härinne ledsen vad att pinga några, men inte andra medlemmar men alla är välkomna att bidra med svar till mina frågor. Eftersom jag tror det tyvärr kommer vara nattsvart på resefronten tills nästa sommar med den utveckling vi ser nu, så behöver vi lite ljuspunkter samt inspiration från våra härliga medlemmar i denna tråden. Så jag pingar (och åter ursäktar om jag missar någon kunnig) följande medlemmar:
@Remington Steele
@Christiansson
@Viking75
@GOTBound
@Per N
@gastronaut
@MTheC

Eftersom jag själv numera är fokuserat på drinkar, men kommer behöva husera hemma vardagligt samt helgerna behöver jag ny inspiration på dryckfronten. Så jag skulle gärna vilja höra från alla svar på följande frågor med motivering.

Fråga 1
Vilka tre champagner som finns på Systembolaget (både standard och beställningssortiment) och som ligger under 600kr per 0,7l flaska bör jag (samt alla andra medlemmar) prova om vi inte redan har gjort det? Motivera gärna svaren och berätta lite om några bör lagras eller konsumeras direkt.

Fråga 2
Igen från Systembolaget, vilka tre skall man anskaffa oberoende av pris men som finns idag.

Fråga 3
Vilka tre skall man söka efter, och när man hittar dessa köpa direkt online och skicka dessa till den galna kompisen utomlands tills man kan hämta dessa?

Lite sen på bollen då jag faktiskt haft en av få hektiska resveckor för året. Det har redan getts många fina tips så jag försöker lägga till en del andra.

Fråga 1:
Vouette et Sorbee
och deras cuvee Fidéle (nr 71700 på systembolaget) är fantastisk. Lite dyr nu på ca 600 (kostade kring 320 när den lanserades). Kan visserligen lagras men väldigt bra att dricka av nu. Jag gillar att ekfatslagringen ger en viss oxidativ natur och den ganska stora andelen av reservvin gör att den känns drickfärdig tidigt.

Larmander-Bernier, Terre de Vertus Blanc de Blancs 2013
(nr 95793) är fint exempel på 100% chardonnay från Vertus (mix av premier och grand cru). Kan lagras i många år men redan nu väldigt fin med extremt hög syra.

Christophe Mignon ADN de Meunier
(nr 73965) är från en liten biodynamisk producent och utöver att den är väldigt god så är det även intressant att testa något som är gjort på 100% Pinot Meunier.

Fråga 2:
Krug
är alltid bra och årgång 2006 (97021) är den aktuella nu. Köp och drick nu eller spara i 20-30 år.

Diebolt-Vallois Fleur de Passion 2010
(90504) är också något jag skulle kunna tänka mig att köpa och lagra.

Taittinger Comtes de Champagne Grands Crus Blanc de Blancs 2007
(74209) , en årgång som inte var fantastisk men chardonnay har klarat sig bäst och tycker att Taittinger lyckats väldigt bra med denna. Tror bara den finns på Magnum nu men det är ju inte fel heller :)

Fråga 3:
Det är sjukt mycket pengar för champagne men jag skulle säga att köp alltid Bollinger Vieilles Vignes Françaises (VVF) när du hittar det till bra pris (i dagsläget är i princip under 6000 ett bra pris för många av årgångarna). Jag övertalar mig själv att det är en investering så känns det lite bättre. Drömmer även tillbaka till den gamla goda tiden när de fanns att köpa på Arlanda för 4500 SEK/flaska och man kunde övertyga personalen att det skulle ingå i köp 4 betala för 3 kampanjerna.

Krug av äldre årgång, (både 1990 och 1996 går att få tag på ibland) är också fantastiskt, kan lagras flera år till men också härliga att dricka nu.

David Leclapart
gör fantastiska viner. Alltid single vintage och allt han gör är enligt mig bra. Om du får tag på L’Apôtre eller L'Astre (vissa årgångar gör han en rose istället under namnet L’Alchimiste). Även hans L’Artiste och L’Amateur är värda att köpa. I synnerhet gäller köprekommendationen om du hittar en bra årgång.

Hoppas att du hittar några favoriter bland alla rekommendationer.
 
Toppen