Senaste nytt

Har du fått återbetalning av SAS?

intuition

Medlem
...
En mer praktisk sak: SAS-resor avbokade på nätet har på senare tid återbetalats mycket snabbt - med automatik. Det borde alltså ur återbetalningssynpunkt vara riskfritt för oss att boka awardresor med SAS på chans till jul, nyår, sportlov etc. (ingen av oss vet ju hur Coronapandemin slår).
Samma sak rapporterades i maj men resor jag avbokade efter att ha läst positiva rapporter är fortfarande inte återbetalda.

Så att en person får snabba återbetalningar är ingen garanti för att andra får det.
Att boka på chans känns som en lätt överdriven tolkning av SAS förmåga att leverera flygningar och återbetalningar.
 

majoren

Medlem
Ja, inget av de ovriga vagarna ar ju fel? Jag sjalv har inte ringt ett enda samtal till SAS. Jag har forstas varit irriterad, men lagger inte tid pa detta. Jag har nu fatt alla mina pengar tillbaka, det tog nagra manader men det gjorde inte mig personligen nagot eftersom det enda alternativet var att lagga min egna tid pa det hela, och det gor jag inte. Loste sig anda, i slutandan.

En i mitt tycke sympatisk inställning. I dag kom det ytterligare en SAS-återbetalning på mitt AMEX-konto. Sakta men säkert trillar de in, även om det tar sin tid. Det är tråkigt att det inte går fortare, men ingen behöver ju längre vara orolig för att förlora pengarna. Kanske kommer sista fördröjda återbetalningen som en julklapp från SAS!

En praktisk sak: Har märkt att SAS sedan en tid tillbaka betalar tillbaka awardresor som avbokas på nätet med automatik - och snabbt går det. Det borde betyda att det ur återbetalningssynpunkt är riskfritt att för oss att boka SAS awards på chans för jul, nyår, sportlov etc. Corona med olika karantänregler för olika länder är oförutsägbart, varför man kan behöva boka till flera olika destinationer för att vara någorlunda säker på att kunna åka - om nu resfebern blir för svår. Då underlättar det om återbetalningen fungerar.
 

majoren

Medlem
Samma sak rapporterades i maj men resor jag avbokade efter att ha läst positiva rapporter är fortfarande inte återbetalda.

Så att en person får snabba återbetalningar är ingen garanti för att andra får det.
Att boka på chans känns som en lätt överdriven tolkning av SAS förmåga att leverera flygningar och återbetalningar.

Det vore intressant att få veta om andra ha samma erfarenhet som jag, dvs att SAS vridit på återbetalningkranen för bl..a awardresor återbetalade på nätet. Med tanke på att SAS awards är avbokningsbara utan avgift och att SAS har bekväma direktflyg är de ett bra alternativ. Att flygningar sedan kan ställas med kort varsel är ju ytterligare ett skäl att boka i vart fall 2-3 alternativa resmål. Men bara under förutsättning att återbetalningarna från SAS sker utan dröjsmål.
 

obs

Medlem
Ringde i dag SAS för att fråga var pengarna för två SAS bonusbiljetter som jag avbokade i slutet av april hade tagit vägen. Döm om min förvåning när tjejen i andra änden berättade att de två biljetter inte ens stod i kö för återbetalning?!? Enligt henne skulle det möjligen kunna bero på att den kollega som jag hade pratat med vid avbokningstillfället satt på ett annat kontor och att hon hade lagt dem på kö till den avdelning som hanterar biljetter betalt i Euro. Eftersom att mina biljetter hade betalats med SEK hade möjligen de på refund avdelningen slängt ut ärendet eller så var det systemet som hade gjort det.

Läran av detta: Om du ringer för att avboka en biljett gör man nog klokt i att be agenten säkerställa att ärendet har lagts på rätt kö i förhållande till vilken valuta/land biljetten är köpt i. Men varför också göra det enkelt när man kan göra det svårt... :rolleyes:
 

Tomas E

Medlem
Ringde i dag SAS för att fråga var pengarna för två SAS bonusbiljetter som jag avbokade i slutet av april hade tagit vägen. Döm om min förvåning när tjejen i andra änden berättade att de två biljetter inte ens stod i kö för återbetalning?!? Enligt henne skulle det möjligen kunna bero på att den kollega som jag hade pratat med vid avbokningstillfället satt på ett annat kontor och att hon hade lagt dem på kö till den avdelning som hanterar biljetter betalt i Euro. Eftersom att mina biljetter hade betalats med SEK hade möjligen de på refund avdelningen slängt ut ärendet eller så var det systemet som hade gjort det.
Du var väl generös och erbjöd att du kunde ta emot lika många euro som återbetalning istället för det antal kronor du betalt? :D
 
  • Gilla
Reactions: obs

palmen

Moderator
Det vore intressant att få veta om andra ha samma erfarenhet som jag, dvs att SAS vridit på återbetalningkranen för bl..a awardresor återbetalade på nätet. Med tanke på att SAS awards är avbokningsbara utan avgift och att SAS har bekväma direktflyg är de ett bra alternativ. Att flygningar sedan kan ställas med kort varsel är ju ytterligare ett skäl att boka i vart fall 2-3 alternativa resmål. Men bara under förutsättning att återbetalningarna från SAS sker utan dröjsmål.
Jag väntar på två återbetalningar, en award och en flight som sas ställde in. Inte hört ett knyst på en månad så att de skruvat upp farten har inte jag märkt. Har ju inte väntat direkt länge men när det görs helt på nätet utan att blanda in personer så bör det kunna gå per automatik på en gång. Lufthansa klarar av det tex.
 

intuition

Medlem
Det vore intressant att få veta om andra ha samma erfarenhet som jag, dvs att SAS vridit på återbetalningkranen för bl..a awardresor återbetalade på nätet. Med tanke på att SAS awards är avbokningsbara utan avgift och att SAS har bekväma direktflyg är de ett bra alternativ. Att flygningar sedan kan ställas med kort varsel är ju ytterligare ett skäl att boka i vart fall 2-3 alternativa resmål. Men bara under förutsättning att återbetalningarna från SAS sker utan dröjsmål.
Absolut en mycket intressant frågeställning.
I ett läge där man kan vara relativt säker på att avbokningsprocessen för nya bokningar är "enligt spec", dvs inte går via någon "manuell kö" och/eller godtyckliga beslut om vilka återbetalningar som ska stoppas, så är det absolut intressant att boka upp på chans.

Jag har inga nya bokningar/avbokningar att rapportera om. Bara full-flex och award-bokningar som jag avbokade före sommaren och som fortfarande är "under bearbetning". Så min erfarenhet svarar inte på frågan om hur nya avbokningar fungerar.
I brist på klarhet blir min slutsatsen att det är lite tidigt att boka fullflex/award om man inte är 100% säker att man ska åka.
Det är klart att den som har en stabil erfarenhet av snabba återbetalningar, som det var förr i världen, drar en annan slutsats för sina framtida bokningar.
 
Last edited:

intuition

Medlem
För att gå vetenskapligt tillväga skulle ju 30 personer på BC kunna boka vars en award på ett och samma datum (samma avresedatum och samma bokningsdatum. Sedan avbokar alla sin award samtidigt och redovisar här när poäng resp pengar returnerades.

Det bör ge en relativt god bild av hur stabilt återbetalningsflödet är för awards.
 

Homer

Medlem
Jag tillhör knappast överklassen men högskolepoängen kanske gör någon nytta. Känner personligen en som väntat på sina pengar i 7 månader ... och fortfarande väntar på. Trots att han vet vad jag gjort och lyckats med så tar han inte några initiativ. Tja, jag lär inte göra det åt honom.

Poäng i kaosteori gissar jag? för det är väl kunskaper i den vetenskapen man behöver när det handlar om SAS....
 

igelkotten

Medlem
Hur har du tid att att hänga på BC med 1247 inlägg hittills? Antar att du inte har betalt för det. Om du inte har 10 minuter att lägga på att fylla i ett formulär på nätet och klicka på "skicka" så utgår jag ifrån att du är oerhört viktig person eller så är pengar inte trång sektor för dig. Kanske din sekreterare kan göra det åt dig!?

Du framstår som otroligt upprörd - hoppas du mår bra.

Om jag är en viktig person, eller pengar inte är en trång sektor vet du såklart ingenting om. Men eftersom du slår dig på bröstet om din egen förträfflighet över att du lyckas hantera Kronofogdens hemsida och formulär, så vill jag bara inflika att jag är rätt säker på att varenda kotte skulle kunna klara av det - så, sorry ingen större bedrift i mina ögon. Jag tolkar antalet ansökningar till kronofogden som att de flesta inte bemödat sig helt enkelt - kanske badar de också i pengar? Att jag bemödar mig med att göra X antal inlägg handlar om något så enkelt som att jag lägger min tid på det som ger mig glädje och gör mig nytta. Hoppas du kan förstå det trots all bitterhet. Som jag skrev i mitt förra inlägg som gjorde dig så upprörd - pengarna kommer ändå in. Jag har lagt ner 0 minuter och sitter i samma position som du. Vem har haft bäst resultat här?

Eftersom du värderat min tid och dömt hur den spenderas, så är jag nyfiken på hur mycket SAS var skyldig dig. Dela gärna med dig, om du inte redan gjort det.
 
Toppen