Senaste nytt

Covid-19 och Lufthansagruppen

Senator

Moderator
Har jag missat detta eller ?
Från 2022 kommer inte M&M medlemmar tjäna statuspäng på *A flights?!
Titta under folder "What will I need to achieve status".
Update Frequent Flyer | Miles & More

Vad kommer då hända med *A?

You will only be able to achieve or renew a status if you have earned a certain number of your points with the following airlines: Austrian Airlines, Lufthansa and SWISS as well as Brussels Airlines, Eurowings, Air Dolomiti, Croatia Airlines, LOT Polish Airlines, Luxair (co-issuing Miles & More airline partners).

Mao, du kan inte uppnå status enbart vid att flyga andra bolag inom Star Alliance som tidigare.

Det här är gamla nyheter. Man ändrade implementeringen från 2021 till 2022 med anledning av Corona.

EDIT: runt räknat måste 50% vara med Lufthansagruppen för SEN och FTL.
 
Last edited:

Ricci

Medlem
You will only be able to achieve or renew a status if you have earned a certain number of your points with the following airlines: Austrian Airlines, Lufthansa and SWISS as well as Brussels Airlines, Eurowings, Air Dolomiti, Croatia Airlines, LOT Polish Airlines, Luxair (co-issuing Miles & More airline partners).

Mao, du kan inte uppnå status enbart vid att flyga andra bolag inom Star Alliance som tidigare.

Det här är gamla nyheter. Man ändrade implementeringen från 2021 till 2022 med anledning av Corona.

EDIT: runt räknat måste 50% vara med Lufthansagruppen för SEN och FTL.
OK, då är jag med.
(Liknande för BAEC)
 

LPC123

Medlem
Fick i morse refound notice från Lufthansa på en biljett som bokades av första veckan i augusti. Nu ska vi se hur lång tid det tar för att få in pengarna på Amex? troligen bara någon dag. Tycker att Lufthansa skött det helt okej och något bättre än SAS. Prata med dom vi deras chatbot två ggr och idag refound notice. Klart godkänt
 

Doctor-X

Medlem
Någon som har hört något om Lufthansa loungerna i Frankfurt och München kommer fortsätta ha öppet trots de nya restriktionerna i Tyskland? Försökte läsa på deras hemsida och Twitter, men inte hittat någon info.
 

Senator

Moderator
Någon som har hört något om Lufthansa loungerna i Frankfurt och München kommer fortsätta ha öppet trots de nya restriktionerna i Tyskland? Försökte läsa på deras hemsida och Twitter, men inte hittat någon info.

Min gissning är att det kommer bero på antal avgångar och inte så mycket ur ett smittskyddsperspektiv. Om vi ser tillbaka till mars-maj så var det knappt avgångar och det drev nog fram stängingar. Nu är den intressanta frågan om det finns efterfråga när höstlovet i flera länder är slut. Jag hade funderat på en resa om två veckor i jobbet till antingen Bryssel, Amsterdam, Paris eller Munchen men det kommer nog inte bli av. Det som Lufthansa och de andra bolagen kommer brottas med nu tror jag är lika med noll efterfråga igen som kanske ändrar sig lite runt jul och nyår är min killgissning.
 

Tonton

Medlem
Jag har nu också gjort ett antal segment med LH och ett med Swiss, normalt brukar jag hålla Swiss business som snäppet vassare (inom Europa) men senaste flygningen var dålig, det var just servicen som jag tyckte fallerade. Hon som serverade alla tre som satt i business var helt ovillig att prata engelska - har faktiskt aldrig upplevt det hos Swiss tidigare.

Sen var jag besviken på maten, var visserligen frukostservering men någon form av nivå hade jag förväntat mig. Serverades torr croissant, torrt bröd och någon form av oätbar (den var stenhård) ägg och spenat rätt. Gick så lång att jag nästan började längta efter kuben hos SAS...
Visa bifogad bild 114514

Det där liknar frukosten jag och @bnr fick för någon vecka sedan.

Även om den inte går inte i kategorin "fantastiskt" så tycker jag att den var helt okej. När man jämför bilderna så ser dock vår röra lite godare ut, tycker jag.
CFBC95BB-B639-4A3A-82EF-3DF23EDE7C6C.jpeg
[Bilden snodd av @bnr]
 

MTheC

Medlem
Det där liknar frukosten jag och @bnr fick för någon vecka sedan.

Även om den inte går inte i kategorin "fantastiskt" så tycker jag att den var helt okej. När man jämför bilderna så ser dock vår röra lite godare ut, tycker jag.
Visa bifogad bild 114552 [Bilden snodd av @bnr]
Din röra ser godare ut och framförallt ser den inte ut att vara stenhård, croissanten ser dock lika dålig ut. Synd att man inte kan fixa några vettiga croissanter, är ju en superenkel grej men vet inte om det är problemet att de har dålig cateringleverantör. Frukost på flygplan brukar ju inte vara särskilt bra men den jag åt (eller tog någon tugga av) var en av de sämsta jag minns att jag serverats på ett flyg. Kändes som man likaväl kan strunta i det om man ska göra det så dåligt...men kanske bara jag som är grinig :)
 

LPC123

Medlem
Idag fans pengarna på AMEX från Lufthansa 1 dygn efter refound notice. Dom har skött det okej tycker jag, med 3mån från avbokning till pengarna på kontot
 

Jonas C

Medlem
Fick samma frukost som ovan talare på ARN-ZRH. Som tur var hade jag redan ätit frukost innan jag klev ombord på flygplanet. Hade i ärlighetens namn förväntat mig något mer, men i och med att flygplanet övernattar på ARN så misstänker jag att endast en enklare frukost lastas i ZRH kvällen innan. Som jämförelse serverar SWISS varm frukost på ZRH-LHR som är en kortare flygning än ZRH-ARN.
 
Toppen