Valley
Medlem
Om budgetpropositionen, presenterad idag, går igenom så ser det ut att bli rätt mycket dyrare med tjänstebil (beroende på i vilken form såklart...).
Utdrag ur Aftonbladet idag (ursäkta källan, men de var först på att bryta ut informationen i punktform):
”Bilförmånen minskar. Reglerna för bilförmån ändras och gör det dyrare att ha tjänstebil. Tanken är att det ska kosta lika mycket att ha förmånsbil som att köpa en privat. Idag är kostnaden för en förmånsbil ungefär 25 procent lägre än en privatägd bil. ”
Högre miljöbonus (bonus) och högre straffskatt på utsläpp (malus) föreslås också, vilket isf ytterligare kan styra bilvalen.
Iprincip verkar det vara så att enkom ren elbil och små laddhybrider (alltså ej V6 + el) ska gynnas. Mildhybrider mfl kommer få det tufft med gränser och det innebär väl att de billigaste märkena (utan för VW-koncernen som har kommit igång med el även där) får svårt i Sverige.
Magdalena Andersson (S) presenterar budgetpropositionen | Aftonbladet
I detta fall hoppas jag verkligen att man sätter dit hybriderna. Ett enda stort skämt att många sådana skall kunna klassas som "miljöbilar" Helst skulle jag se att alla hybrider blir av med miljöstämpeln till förmån för rena elbilar.
Nu börjar man även i Norge så sakteliga minska förmånerna för elbilarna. Får se hur långt det går där.
Men det lär säkert bli en strid om detta. Volvo har säkert ett och annat att säga.
Kanske man då också skall justera de skattemässiga ersättningsnivåerna för drivmedel. Som de är idag är de ett skämt.