Senaste nytt

Revolut har lanserats i Norden

obs

Medlem
Vet inte om denna fråga har varit uppe förut men jag har sökt i forum och inte hittat något riktigt bra svar:

Går det att göra en överföring eller betala en räkning på > 10.000 kr. via Billhop/Betalo och betala med Revolut? Vad jag förstår har Revolut en gräns för kontantuttag. Men ser de en Billhop/Betalo transaktion som ett vanligt onlineköp eller kontantuttag på samma sätt som när man använder SEB/SAS MC?
 

M.K

Medlem
@obs Om du har ett nordiskt Premium eller Metal Revolut borde det definitivt gå. Välj då Betalo för den lägre MC/visa avgiften där på 1,9%.

Jag se dock ingen fördel med detta personligen i Sverige jämfört med andra kort vilka jag kör ibland tack vare poängintjäning/ vouchers/ kampanjer/ cashflow. Jag har därför bara testat räkningsbetalningar internationellt med Revolut där det fungerat utan problem.
 
  • Gilla
Reactions: obs

obs

Medlem
@obs Om du har ett nordiskt Premium eller Metal Revolut borde det definitivt gå. Välj då Betalo för den lägre MC/visa avgiften där på 1,9%.

Tack för svar.

Så det går kanske inte med ett basis Revolut kort?
Jag vet att det finns en gräns för kontantuttag men är osäker på om den appliceras på Betalo transaktioner.
 

Berglund

Medlem
Går det att göra en överföring eller betala en räkning på > 10.000 kr. via Billhop/Betalo och betala med Revolut? Vad jag förstår har Revolut en gräns för kontantuttag.
Vad menar du att du vinner på att betala hos Billhop med ditt Revolutkort jämfört mot att betala med ditt ordinarie poänggivande kort?
 

M.K

Medlem
@obs Det fungerar möjligen med Billhop, och jag tror inte Revolut ser det som ett problem. Jag har som sagt betalat räkningar kontinuerligt utomlands utan växlingspåslag och Revolut får ju faktiskt betalt för dessa ”kortköp”.

Men varför inte använda t ex Amex i Sverige om du har ett med samma Billhopavgift, 2,5%? Då får du upp till 55 dagars kredit utöver points som lite kompensation.
 
Last edited:

obs

Medlem
@obs Det fungerar möjligen med Billhop, och jag tror inte Revolut ser det som ett problem. Jag har som sagt betalat räkningar kontinuerligt utomlands utan växlingspåslag och Revolut får ju faktiskt betalt för dessa ”kortköp”.

Men varför inte använda t ex Amex i Sverige om du har ett med samma Billhopavgift, 2,5%? Då får du upp till 55 dagars kredit utöver points som lite kompensation.
Kontoöverföringar går ju inte med Amex och eftersom att SAS EB/SEB kort inte tillåter Billhop/Betalo transaktioner > 10.000 kroner så sökte jag efter en annan lösning där man samtidigt kan tjäna SAS EB poäng (genom att fylla på Revolut kortet inför transaktionen).
 
  • Gilla
Reactions: M.K
Amex kan inte användas till kontoöveringar med Betalo och SAS EB/SEB tillåter inte transaktioner > 10.000 kronor. Så därav min fråga.
Men 10 000 kr gränsen för SEB är per dag. Du kan ladda Revolut kortet med 20 -24 000 i veckan, om du laddar det 2-3 gånger över 2-3 dagar, och sedan kan du betala räkningen direkt med Revolut (förutsatt att IBAN stöds), helt avgiftsfritt.
 

Tonton

Medlem
Men 10 000 kr gränsen för SEB är per dag. Du kan ladda Revolut kortet med 20 -24 000 i veckan, om du laddar det 2-3 gånger över 2-3 dagar, och sedan kan du betala räkningen direkt med Revolut (förutsatt att IBAN stöds), helt avgiftsfritt.

Utmärkt sätt att få SEB kort, som ger ut SAS Mastercard, att blockera dig från att i framtiden kunna ladda på Revolutkortet, eller för all del göra några andra transaktioner som de klassificera som "kontantuttag" i sitt system.
 
Om det är någon här som brukar använda ”disposable cards” när dom signar upp på subscriptions, så kan jag meddela att det är aningen riskabelt.

Hos Revolut är det nämligen möjligt för företagen att debitera ditt kort även om det är avslutat/terminated, så länge företaget hävdar att det rör sig om en prenumeration.

Det är sedan upp till dig som kund att bevisa att du sagt upp prenumerationen i tid samt göra en claim på återbetalning. Processen tar 6-8 veckor.

Har du inte sagt upp prenumerationen, utan bara avslutat ditt kort, så kan du som sagt bli debiterad ändå.
Funkar virtuella, icke-engångskort (jag har inte betalprenumeration) likadant? Funkar det inte i så fall att sätta en (väldigt låg) utgiftsgräns på kortet per månad och på så sätt i praktiken spärra det?
 
Toppen