Senaste nytt

Iberia Plus ger x2 alternativt x4 Elite-poäng

Tomas E

Medlem
Mejlade Iberia Plus igen i denna fråga för några dagar sen och fick nu svar. Exakt samma svar som förra gången! :mad:

Dear Mr./Mrs. SAMOSAGUAS:

We would like to inform you that we have verified the information on your booking XXXXXX, we already process the Avios request for the flights ARN-MAD-ARN flown on July 30 and August 15 with ticket number XXX and we are waiting for the response. If everything is correct, in a few weeks you will see the entry in your Iberia Plus account.


Otroligt dåligt skött av Iberia detta...
Håller med, men ”in a few weeks” = om en månad eller så, kanske i alla fall är en ärlig tidsuppskattning. Till skillnad från ett annat flygbolag (tre bokstäver) som ”såsar” med återbetalning till en och annan frustrerad BC:are. Eller så vill de bara bli av med dig i några veckor till. :rolleyes:

Har inte hört något av dem sedan 6 sep då jag fick något halvsurt svar att jag begärt saknade Avios för min resa 21-23 aug någon dag för tidigt. Ärligt talat kan de få behålla några tusen saknade Avios om de bara ger mig mina Elite Points och mitt Platino-kort (Oneworld Emerald)... ;)
 

Samosaguas

Medlem
Ny kampanj från Iberia:

Double your Elite Points on your next flight

Samosaguas, now more than ever, we want you to enjoy the advantages of being an Iberia Plus member and get closer to flying to your next destination. Therefore, we will double your Elite Points on your flights until 31st March 2021.

x2 Elite Points

From 1st October 2020 until 31st March 2021, your flights with Iberia Group, Vueling and British Airways will be worth double! Book and fly before 31st March 2021 and double your Elite Points.

Remember, you can always visit our website and take a look at the measures we have implemented to guarantee your safety onboard.

Vem vågar testa kampanjen. Jag har fortfarande inte sett röken av mina poäng från deras senaste x4-kampanj... :mad:
 

Tomas E

Medlem
Ny kampanj från Iberia:

Double your Elite Points on your next flight

Samosaguas, now more than ever, we want you to enjoy the advantages of being an Iberia Plus member and get closer to flying to your next destination. Therefore, we will double your Elite Points on your flights until 31st March 2021.

x2 Elite Points

From 1st October 2020 until 31st March 2021, your flights with Iberia Group, Vueling and British Airways will be worth double! Book and fly before 31st March 2021 and double your Elite Points.

Remember, you can always visit our website and take a look at the measures we have implemented to guarantee your safety onboard.

Vem vågar testa kampanjen. Jag har fortfarande inte sett röken av mina poäng från deras senaste x4-kampanj... :mad:
M@GNÜS skapade en separat tråd igår för den kampanjen:
Iberia Plus ger 2x elite points till 31 mars 2021 | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor

I övrigt håller jag med om tveksamheten, även om jag fått EP för två av fyra resor, men fortfarande inget för Business Promotional-resorna.
 

Tomas E

Medlem
Senaste kapitlet för min del i den långdragna historien om de saknade Elite Points och Avios för resor i Business Promotional (åtminstone ARN-MAD) under kampanjen som några av oss bråkat om en längre tid. I mitt fall rörde det sig om två t.o.r., en i slutet av juli och en i slutet av augusti. För att något korta av händelseförloppet: för resan i juli fick jag de saknade Avios genom en "specialtransaktion", men det gick inte att fixa Elite Points skrev de. (Vid denna tid skulle inte extra EP heller ge mig någon högre status.) Den i augusti utlovades jag först Avios för i ett halvsurt svar, från någon som tydligen tyckte att jag skickat in begäran någon dag för tidigt. Sedan har det inte hänt något på en dryg månad, så jag skickade in ett nytt meddelande tidigare i veckan, och påpekade tydligt att jag borde varit Iberia Plus Platino-medlem (Oneworld Emerald) sedan slutet av augusti baserat på de Elite Points jag skulle fått i kampanjen.

Igår fick jag svar, vilket var snabbare än tidigare. Svaret från dem var denna gång artigt och ursäktande. De kunde fortfarande inte bokföra de saknade Elite Points på kontot, men jag fick de saknade Avios inklusive Platino-bonus, via en ny specialtransaktion. (De hävdar fortfarande att detta kommer att bli en normal transaktion så småningom och att denna Avios-transaktion då tas bort.) Samtidigt välkomnade de mig som ny Platino-medlem! Igår syntes bara Avios på kontot så jag vågade inte vara helt säker på att detta skulle fungera. Men idag kan jag även se Platino-status giltig till mars 2023 (med 4420 Elite Points trots att 6250 krävs). Iberia Plus Platino gäller nämligen ett år längre än Plata/Oro: återstoden av deras fasta intjänandeår (april-mars) + två år + en nådemånad. Så även detta måste ha varit någon slags specialtransaktion. Tja, det enda man kan säga är väl plötsligt händer det! :D

Iberia Plus Platino 2020-10-11.png


Jag har bara haft skriftlig kontakt med Iberia. Jag har försökt vara saklig snarare än arg i mina meddelanden, men jag har varit ganska utförlig vilket väl också är ett sätt att verka lite småirriterad. Det kan ha hjälpt mig att jag fick ihop Iberia Plus Oro på resor i Full Business under kampanjen, för något av meddelandena såg ut att komma från en Oro-support. För de resorna funkade nämligen Avios och Elite Points som de skulle.
 

palmen

Moderator
Senaste kapitlet för min del i den långdragna historien om de saknade Elite Points och Avios för resor i Business Promotional (åtminstone ARN-MAD) under kampanjen som några av oss bråkat om en längre tid. I mitt fall rörde det sig om två t.o.r., en i slutet av juli och en i slutet av augusti. För att något korta av händelseförloppet: för resan i juli fick jag de saknade Avios genom en "specialtransaktion", men det gick inte att fixa Elite Points skrev de. (Vid denna tid skulle inte extra EP heller ge mig någon högre status.) Den i augusti utlovades jag först Avios för i ett halvsurt svar, från någon som tydligen tyckte att jag skickat in begäran någon dag för tidigt. Sedan har det inte hänt något på en dryg månad, så jag skickade in ett nytt meddelande tidigare i veckan, och påpekade tydligt att jag borde varit Iberia Plus Platino-medlem (Oneworld Emerald) sedan slutet av augusti baserat på de Elite Points jag skulle fått i kampanjen.

Igår fick jag svar, vilket var snabbare än tidigare. Svaret från dem var denna gång artigt och ursäktande. De kunde fortfarande inte bokföra de saknade Elite Points på kontot, men jag fick de saknade Avios inklusive Platino-bonus, via en ny specialtransaktion. (De hävdar fortfarande att detta kommer att bli en normal transaktion så småningom och att denna Avios-transaktion då tas bort.) Samtidigt välkomnade de mig som ny Platino-medlem! Igår syntes bara Avios på kontot så jag vågade inte vara helt säker på att detta skulle fungera. Men idag kan jag även se Platino-status giltig till mars 2023 (med 4420 Elite Points trots att 6250 krävs). Iberia Plus Platino gäller nämligen ett år längre än Plata/Oro: återstoden av deras fasta intjänandeår (april-mars) + två år + en nådemånad. Så även detta måste ha varit någon slags specialtransaktion. Tja, det enda man kan säga är väl plötsligt händer det! :D

Visa bifogad bild 114188

Jag har bara haft skriftlig kontakt med Iberia. Jag har försökt vara saklig snarare än arg i mina meddelanden, men jag har varit ganska utförlig vilket väl också är ett sätt att verka lite småirriterad. Det kan ha hjälpt mig att jag fick ihop Iberia Plus Oro på resor i Full Business under kampanjen, för något av meddelandena såg ut att komma från en Oro-support. För de resorna funkade nämligen Avios och Elite Points som de skulle.
Skönt med 2,5 år som Emerald. Hoppas det kommer till the lite nytta framöver.
 

Tomas E

Medlem
Skönt med 2,5 år som Emerald. Hoppas det kommer till the lite nytta framöver.
Jo då, jag har nyss börjat jobba i Storbritannien (utskickad hemifrån i ett par år) på rimligt avstånd från LHR, så det lär framför allt bli en del BA-resor. Därav mina frekventa inlägg om de veckovisa uppdateringarna av den brittiska karantänslistan i en annan tråd.
Den här kampanjen var ett klart snabbare och billigare sätt att få ihop Oneworld-status än att flyga med BA. En Spanien-resa hade det blivit ändå i somras, men nu blev det fyra i business istället.
 

Homer

Medlem
Senaste kapitlet för min del i den långdragna historien om de saknade Elite Points och Avios för resor i Business Promotional (åtminstone ARN-MAD) under kampanjen som några av oss bråkat om en längre tid. I mitt fall rörde det sig om två t.o.r., en i slutet av juli och en i slutet av augusti. För att något korta av händelseförloppet: för resan i juli fick jag de saknade Avios genom en "specialtransaktion", men det gick inte att fixa Elite Points skrev de. (Vid denna tid skulle inte extra EP heller ge mig någon högre status.) Den i augusti utlovades jag först Avios för i ett halvsurt svar, från någon som tydligen tyckte att jag skickat in begäran någon dag för tidigt. Sedan har det inte hänt något på en dryg månad, så jag skickade in ett nytt meddelande tidigare i veckan, och påpekade tydligt att jag borde varit Iberia Plus Platino-medlem (Oneworld Emerald) sedan slutet av augusti baserat på de Elite Points jag skulle fått i kampanjen.

Igår fick jag svar, vilket var snabbare än tidigare. Svaret från dem var denna gång artigt och ursäktande. De kunde fortfarande inte bokföra de saknade Elite Points på kontot, men jag fick de saknade Avios inklusive Platino-bonus, via en ny specialtransaktion. (De hävdar fortfarande att detta kommer att bli en normal transaktion så småningom och att denna Avios-transaktion då tas bort.) Samtidigt välkomnade de mig som ny Platino-medlem! Igår syntes bara Avios på kontot så jag vågade inte vara helt säker på att detta skulle fungera. Men idag kan jag även se Platino-status giltig till mars 2023 (med 4420 Elite Points trots att 6250 krävs). Iberia Plus Platino gäller nämligen ett år längre än Plata/Oro: återstoden av deras fasta intjänandeår (april-mars) + två år + en nådemånad. Så även detta måste ha varit någon slags specialtransaktion. Tja, det enda man kan säga är väl plötsligt händer det! :D

Visa bifogad bild 114188

Jag har bara haft skriftlig kontakt med Iberia. Jag har försökt vara saklig snarare än arg i mina meddelanden, men jag har varit ganska utförlig vilket väl också är ett sätt att verka lite småirriterad. Det kan ha hjälpt mig att jag fick ihop Iberia Plus Oro på resor i Full Business under kampanjen, för något av meddelandena såg ut att komma från en Oro-support. För de resorna funkade nämligen Avios och Elite Points som de skulle.


Grattis! Då är det bara att haka på nästan kampanj och flyga vidare, för du vet väl att Iberia har ytterligare 2 nivåer ovanför Platino?!
som ger livstidsstatus baserat på livstidsintjäning.


Iberia-Elite-Status-Qualification.png





Iberia Plus: Infinita Card - Iberia
Iberia Plus: Infinita Prime Card - Iberia
 

Tomas E

Medlem
Grattis! Då är det bara att haka på nästan kampanj och flyga vidare, för du vet väl att Iberia har ytterligare 2 nivåer ovanför Platino?!
som ger livstidsstatus baserat på livstidsintjäning.


Iberia-Elite-Status-Qualification.png





Iberia Plus: Infinita Card - Iberia
Iberia Plus: Infinita Prime Card - Iberia
Jo, jag har fått "Elite Points-termometern" utbytt mot en uppmuntrande version som indikerar att jag nu har tjänat in 4420 Elite Points av de ynka 125000 som krävs för Infinita. :) (Egentligen har jag 8020 Elite Points inklusive de saknade flygningarna.)

Iberia Plus-termometer 2020-10-12.png

Eftersom jag räknar med att LHR-ARN i ekonomiklass med BA blir min vanligaste Oneworld-resa under kommande år, krävs det bara 5849 sådana segment á 20 Elite Points för att samla ihop de saknade 116980 poängen för ett Infinita. :D:D:D

Jag hade trott att "termometern" skulle bytas ut mot en version som indikerade hur långt jag har till 12500 Elite Points, som är gränsen för att kvalificera för Platino under en intjänandeperiod av två år, till skillnad mot 6250 Elite Points under ett år. Den första tanken brukar då bli "men det är ju inte ett dugg lättare att samla ihop 12500 på två år än 6250 på ett år", men det är faktiskt inte helt korrekt. Överskotts-EP (utöver 6250) från år ett räknas ju då med i kalkylen för gränsen under två år. Så i nuläget behöver jag, som jag tolkar det, få ihop 4480 EP ytterligare fram till 31 mars 2022 (då har jag samlat ihop 12500 från 1 april 2020 till 31 mars 2022) för att förlänga Platino-statusen i ett år ytterligare. En sådan förlängning bör bli till 30 april 2024, d.v.s. en tvåårsperiod (+nådemånad) efter den förnyade intjänandeperioden. Lyckas jag inte med det är det min intjäning 1 april 2022 till 30 mars 2023 som avgör vilken status jag har efter april 2023. Att behålla Platino kräver då 6250 EP under perioden 1 april 2022 till 30 mars 2023. Jag har inte hittat något som indikerar att Iberia tillämpar "soft landing" så det kan faktiskt bli en störtlandning hela vägen ner till Clásica. Men å andra sidan: vem vet vilka flygbolag som undvikit att gå i konkurs 2023?
 
Last edited:

Samosaguas

Medlem
Till slut fick jag nog av att vänta på mina poäng och ringde Iberia. Äntligen hände det saker och efter ett dygn kom poängen in på kontot. Nybliven Iberia Plata-medlem :)

Dear Mr. SAMOSAGUAS,

First of all we thank you for contacting us, in reference to the annotation of the Avios corresponding to the flights that you requested

30-07-2020 IB3315 ARN-MAD 2382 AVIOS/ 900 PE

15-08-2020 IB3314 MAD-ARN 2382 AVIOS/ 900 PE

Has been registered as an LB credit. The elite points cannot be reflected in the system since it does not allow to include them manually. It corresponds to this flight 2.382 Avios and 900 Elite Points.

We have made your level change to Silver until April 2022.

Please bear in mind that we will not be issuing further physical Iberia Plus cards. For this reason please remember that you that you can download the Iberia App on your mobile device to always have your card at hand.

For further information about this matter, please refer your case number XXXX.

We hope to continue with your confidence and take this opportunity to send you our warmest greetings,

Your Iberia Plus Services Centre
 

M@GNÜS

Medlem
Idag!!! Fick jag mail från Iberia och mina statuspoäng. Tog ”bara” ca 5 månader...
dock har jag endast fått de avios jag skulle fått som statuslös utan bonusen jag ska ha för först silver och sen guld.
Har ni andra fått rätt mängd avioser?
Blir en runda till med mailande, tycker även de bör kompensera för de hållit inne på min influgna status i 5 månader. Men misstänker att Iberia inte tycker så.
 
Toppen