Senaste nytt

Tjänstebilstråden

Valley

Medlem
Känns väldigt rimlig. Dock så trodde jag att det var en BMW x nånting när jag såg den först. ;)

BMW 2 Active Tourer ligger väl bra tillhands. Påstås den kommer som både hybrid och elbil. Prel slutet 2020 - början 2021.
Men har man inte gjort någon större revolution med räckvidden lär den väl inte komma ikapp Enyaq'n
 

TP12

Medlem
Polestar har inga traditionella handlare utan man får beställa på deras hemsida. De har formulerat alla avtal så att de inte explicit lovat leverans en specifik månad utan att det varit deras målsättning. Så var ganska inställd på att det skulle bli förseningar, speciellt när corona drog igång i Kina så deras fabriker stängdes.

Hade lite kontakt med dem för några veckor sedan när de ett tag var inne på leverans i september men nu när det är augusti så släpper jag det. Bilarna kom till Belgien förra veckan så det borde rulla på nu :)

Diverse strul med leveransen och de var ett tag inne på oktober. Men efter lite samtal fram och tillbaka så slutade det med att jag hämtade ut bilen för en timme sedan. Första provturen slutade med ett leende på läpparna så det här kan bli bra :)

Måste bara få föreningen att godkänna min laddbox nu....
 

TP12

Medlem
Diverse strul med leveransen och de var ett tag inne på oktober. Men efter lite samtal fram och tillbaka så slutade det med att jag hämtade ut bilen för en timme sedan. Första provturen slutade med ett leende på läpparna så det här kan bli bra :)

Måste bara få föreningen att godkänna min laddbox nu....

Två spontanbilder om någon är intresserad av hur den ser ut med de mindre fälgarna och utan performancepaket. 20200902_215901.jpg 20200902_215804.jpg
 

TP12

Medlem
Klart snygg. Fälgarna är det då heller inget fel på.
Vad kallar de för "mindre" - 19''?

Tack! Ja det är 19 tum. Hade en Mercedes GLC innan med AMG-paket med deras 19" och tyckte inte de såg små ut och givet att denna bilen är mindre än GLC så kände jag att det var onödigt att ta 20 tum. Sämre komfort, drar mer el, dyrare däck osv. och inte mkt snyggare = hoppade över det.
 

Valley

Medlem
Tack! Ja det är 19 tum. Hade en Mercedes GLC innan med AMG-paket med deras 19" och tyckte inte de såg små ut och givet att denna bilen är mindre än GLC så kände jag att det var onödigt att ta 20 tum. Sämre komfort, drar mer el, dyrare däck osv. och inte mkt snyggare = hoppade över det.

Ja vinterdäck på 20'' är ju en höjdare för plånboken :(
Illa nog redan med 19''
 

FL07

Medlem
Två spontanbilder om någon är intresserad av hur den ser ut med de mindre fälgarna och utan performancepaket. Visa bifogad bild 112924 Visa bifogad bild 112925
Polestar 2 är en riktig fullträff. Mycket läcker design (...ser ännu bättre ut i verkligheten). Hur långt kommer du i verklig räckvidd?

SKODA verkar ha lanserat en el-suv för någon timme sedan. Är byggd på VWs MEB-plattform och andra modellen, med given plattform, att lanseras av koncernen.

Modellmässigt känns det som en intressant modell för den svensk marknaden (?)
I storlek mellan XC60 och XC40 och angiven räckvidd om 50mil.

Inga priser finns angiva för Sverige, men jag har sett några indikationer för UK där den dyraste modellen verkar ligga motsvarande på 560.000
och den billigaste på 430.000kr. Den billigaste ska inte erbjudas i Sverige, så får nog räkna med 500.000kr. Lite rabatt på listpris, samt 60.000kr i bonus tycker jag gör ekvationen potentiellt intressant.
I den klassen är ju inte 420-430.000kr orimligt för en diesel heller.

Skoda Enyaq iV: Nya elbilen officiell – räckvidd, lansering och versioner | Vi Bilägare
Enyaq kommer sälja som smör. Rätt prissatt, el-suv med utrymme och förmodligen lågt förmånsvärde (jämförelsebil Skoda Karoq).
 
Last edited by a moderator:

Palazzi

Medlem
Om budgetpropositionen, presenterad idag, går igenom så ser det ut att bli rätt mycket dyrare med tjänstebil (beroende på i vilken form såklart...).

Utdrag ur Aftonbladet idag (ursäkta källan, men de var först på att bryta ut informationen i punktform):
”Bilförmånen minskar. Reglerna för bilförmån ändras och gör det dyrare att ha tjänstebil. Tanken är att det ska kosta lika mycket att ha förmånsbil som att köpa en privat. Idag är kostnaden för en förmånsbil ungefär 25 procent lägre än en privatägd bil. ”

Högre miljöbonus (bonus) och högre straffskatt på utsläpp (malus) föreslås också, vilket isf ytterligare kan styra bilvalen.
Iprincip verkar det vara så att enkom ren elbil och små laddhybrider (alltså ej V6 + el) ska gynnas. Mildhybrider mfl kommer få det tufft med gränser och det innebär väl att de billigaste märkena (utan för VW-koncernen som har kommit igång med el även där) får svårt i Sverige.

Magdalena Andersson (S) presenterar budgetpropositionen | Aftonbladet
 
Toppen