Senaste nytt

Corona-pandemin: länder med restriktioner för svenska medborgare vid inresa

John Rambo

Medlem
Finland har ju fortsatt stängt för oss svenskar - däremot så lyckas jag tolka in att det handlar om var man reser ifrån snarare än vart man har sin hemvist. Finland har enligt sin myndighetssida ingen kontroll för resenärer som kommer från Danmark - är det någon som vet hur det då skulle fungera om jag som svensk väljer att resa från Kastrup; någon som har provat detta? Skulle behöva en tur till Helsingfors om några veckor...
 

Morgan

Medlem
Finland har ju fortsatt stängt för oss svenskar - däremot så lyckas jag tolka in att det handlar om var man reser ifrån snarare än vart man har sin hemvist. Finland har enligt sin myndighetssida ingen kontroll för resenärer som kommer från Danmark - är det någon som vet hur det då skulle fungera om jag som svensk väljer att resa från Kastrup; någon som har provat detta? Skulle behöva en tur till Helsingfors om några veckor...

Beror på varför du ska till Finland, Sverige tillhör just nu länder i "Begränsningsklass 1"
Aktuella frågor och svar om coronaviruset fr.o.m. 10.8.2020 - Gränsbevakningsväsendet

Q: Vad är nödvändiga orsaker att resa in i landet?

A: I begränsningsklass 1 tillåts inresa i Finland av en nödvändig personlig orsak. Som en nödvändig personlig orsak tolkas en prestation eller händelse som kräver personlig närvaro, som inte tål dröjsmål och som med beaktande av omständigheterna skulle medföra oskälig olägenhet om den inte genomförs. Nödvändiga personliga orsaker bedöms från fall till fall i samband med gränskontrollen.

Q: Kan jag resa till Finland på en arbetsresa?

A: I begränsningsklass 1 tillåts arbetsresor som grundar sig på anställningsförhållande eller uppdrag.

Syftet med och förutsättningarna för arbetsresan utreds i samband med gränskontrollen. Vid gränskontrollen ska resenären förbereda sig på att visa upp grunderna för arbetsresan och i synnerhet handlingar som gäller anställningsförhållandet eller uppdraget.

Annars gäller nedan, oavsett från vilken flygplats du anländer, hur det kontrolleras har jag ingen uppfattning om, men rimligt att "ta seden dit man kommer":

Om du anländer till Finland från ett land som har begränsningar för inresa, rekommenderas du att hålla dig i frivillig karantän i 14 dygn. Observera att du rekommenderas hålla dig i frivillig karantän även om du anländer till Finland via ett land med lägre risk för smitta, för vilket begränsningar för inresa inte gäller (Se ”Gränsbevakning och resebegränsningar gäller för övriga länder”)
Resor och coronaviruspandemin - Infektionssjukdomar och vaccinationer - THL
 
Danmark avser nu att skrota sexnättersregeln för hotellövernattningar i Köpenhamn. Oklart från och med vilket datum detta ska gälla. Men säkert nyttigt för många här att veta.

Ny aftale om genåbning på plads: Seksdagesreglen for turister skrottes, og barer må holde længere åbent | Indland | DR

Har man skrotat kravet nu? Verkar som infon på Politis sida är uppdaterad/borta

For personer med bopæl i åbne lande | Coronavirus/COVID-19 i Danmark | Politi
 

Canadien

Medlem
Finland har ju fortsatt stängt för oss svenskar - däremot så lyckas jag tolka in att det handlar om var man reser ifrån snarare än vart man har sin hemvist. Finland har enligt sin myndighetssida ingen kontroll för resenärer som kommer från Danmark - är det någon som vet hur det då skulle fungera om jag som svensk väljer att resa från Kastrup; någon som har provat detta? Skulle behöva en tur till Helsingfors om några veckor...

Restriktioner för resande från Danmark införs nu i Finland så du får hitta en annan lösning.
 

mha321

Medlem
Den förbannade godtyckligheten fortsätter dock - man öppnar för något län i norra Sverige, men samtidigt stänger de från och med på tisdag för inresande från Tyskland och Danmark ...får således avboka min resa.
Det enda godtyckliga är väl att man öppnar för just gränskommunerna (och inte hela länet, vad jag förstår).Men det är väl inte helt orimligt att ha någon form av undantag i sådana gränsområden där det t.ex. är många familjer som delats i två delar...

Att de stänger för Tyskland och Danmark är ju helt logiskt, följer samma mönster som de varit tydliga med hela tiden. Färre än 8, vilket varken Tyskland eller Danmark längre uppfyller.
 
Allmänn fråga bara. Ser att många svenskar varit i Kroatien nu under slutet av sommaren. Någon här som rest dit? Jag tänker på hur det har funkat med restriktioner osv? Är allt öppet? Funderar på Split eller Zadar över nyår istället för den årliga Sydamerikaresan.
 
Toppen