Senaste nytt

SAS presenterar rekapitaliseringsplan

Tror inte på konkurs men inte heller att SAS kommer bli som förut igen. Kom ihåg att dom har skjutit upp förhandlingarna om nya avtal med kabinfacken. Kommer bli tufft.
 

Homer

Medlem
Tror (och hoppas) inte på konkurs. Går SAS under skulle det innebära att tusentals människor i Danmark, Norge och Sverige förlorar jobben då det inte enbart påvekar de som jobbar på SAS utan alla flygplatser som SAS flyger till. Även om det kanske idag inte är så hett pga miljö-frågorna att satsa på flyg skulle infrastrukturen påverkas kraftigt negativt. Svårt att se att man från regeringarna i Skandinaven skulle låta det hända. SAS har ju ändå lyckats bevisa innan Covid-19 att man vänt skutan från flera år av förluster, så att ett virus som de själv inte kan styra över skulle vara spiken i kistan känns bara fel.



Andra bolag tar över rutter, anställer de som är ambitiösa och arbetsamma etc.
Det som däremot skulle ske vid en konkurs är att otidsenliga alltför ambitiösa avtal och förmåner försvinner.
 
Last edited:

intuition

Medlem
Så fortsatta "likviditetsskyddande åtgärder" till minst 22 sept, när planen kan godkännas av stämman. Konkurshotet ligger kvar till minst 2 sept, när fordringsägarna ska bestämma sig.
 

igelkotten

Medlem
Andra bolag tar över rutter, anställer de som är ambitiösa och arbetsamma etc.
Det som däremot skulle ske vid en konkurs är att otidsenliga alltför ambitiösa avtal och förmåner försvinner.

Trots min höga tilltro till den fria marknaden och kapitalism, så tror jag inte det kommer vara så enkelt som att någon annan tar över. Dels är tröskeln relativt hög för att komma in på flygmarknaden och konkurrensen intensiv. På kort till medel sikt förloras många rutter eftersom en ny aktör behöver göra egna avvägningar vad gäller alternativkostnad osv vad gäller ren kapacitet. Sist men inte minst, så finns det såklart en betydelse av att ha en skandinavisk aktör med egna intressen i den lokala marknaden. SAS har ingen annan marknad att fokusera på, och det är väl därför man kan boka Kiruna-Los Angeles. Utan SAS, är det mycket möjligt att rutter som i SAS regi kunde bära sig, inte kommer göra det när linjer till/från Stockholm ut i världen trafikeras av massvis med flygbolag, och ingen av dessa är intresserade att gå in på inrikesmarknaden.

Om SAS försvinner kommer det mesta förändras till det sämre i den svenska flygmarknaden för oss här.
 

Bati

Medlem
SAS är för viktigt för infrastrukturen för att försvinna helt. Jag tänker främst på inrikesflygningar norrut.
 

Homer

Medlem
Trots min höga tilltro till den fria marknaden och kapitalism, så tror jag inte det kommer vara så enkelt som att någon annan tar över. Dels är tröskeln relativt hög för att komma in på flygmarknaden och konkurrensen intensiv. På kort till medel sikt förloras många rutter eftersom en ny aktör behöver göra egna avvägningar vad gäller alternativkostnad osv vad gäller ren kapacitet. Sist men inte minst, så finns det såklart en betydelse av att ha en skandinavisk aktör med egna intressen i den lokala marknaden. SAS har ingen annan marknad att fokusera på, och det är väl därför man kan boka Kiruna-Los Angeles. Utan SAS, är det mycket möjligt att rutter som i SAS regi kunde bära sig, inte kommer göra det när linjer till/från Stockholm ut i världen trafikeras av massvis med flygbolag, och ingen av dessa är intresserade att gå in på inrikesmarknaden.

Om SAS försvinner kommer det mesta förändras till det sämre i den svenska flygmarknaden för oss här.


Du glömmer att det handlar om ett statligt ägt flygbolag, titta på Alitalia - rekonstruktion, omkonstruktion, nykonstruktion osv.
Efter ett tag så reser sig SAS 2.0 från askan med statligt upphandlade rutter, lokaliseringsbidrag, solcellsflygsprojekt...
I bästa fall minskar omkostnaderna lite för att södermalms och lidingöpersonalens pensionsavtal försvinner.
 

igelkotten

Medlem
Du glömmer att det handlar om ett statligt ägt flygbolag, titta på Alitalia - rekonstruktion, omkonstruktion, nykonstruktion osv.
Efter ett tag så reser sig SAS 2.0 från askan med statligt upphandlade rutter, lokaliseringsbidrag, solcellsflygsprojekt...
I bästa fall minskar omkostnaderna lite för att södermalms och lidingöpersonalens pensionsavtal försvinner.

Alitalia är ju en helt annan situation dock, där bolaget aldrig gått bra. Och resultatet är ju bedrövligt om man är från t ex Milano. Många av mina vänner som gärna flugit bättre har ofta inga bättre val än Easyjet, Wizz eller Ryanair ut i Europa, om man ser till tidtabell och frekvens. Det tycks vara väldigt svårt att vara något bolag lojal, utan att göra rätt orimliga uppoffringar - vilket ju är trist från ett frequent flyer-perspektiv. Alitalia och Italien är ju (mardröms)situationen vi riskerar att hamna i om SAS ägare gör bort sig nu i sviterna av Covid.
 

Valley

Medlem
Staten kommer inte låta SAS gå omkull.
Blir väl som sist. Staten garanterar lån och Wallenbergarna lånar ut så mycket det bara går.
 
Toppen