Cristoffer Cedergren
Medlem
Tror inte på konkurs men inte heller att SAS kommer bli som förut igen. Kom ihåg att dom har skjutit upp förhandlingarna om nya avtal med kabinfacken. Kommer bli tufft.
Tror (och hoppas) inte på konkurs. Går SAS under skulle det innebära att tusentals människor i Danmark, Norge och Sverige förlorar jobben då det inte enbart påvekar de som jobbar på SAS utan alla flygplatser som SAS flyger till. Även om det kanske idag inte är så hett pga miljö-frågorna att satsa på flyg skulle infrastrukturen påverkas kraftigt negativt. Svårt att se att man från regeringarna i Skandinaven skulle låta det hända. SAS har ju ändå lyckats bevisa innan Covid-19 att man vänt skutan från flera år av förluster, så att ett virus som de själv inte kan styra över skulle vara spiken i kistan känns bara fel.
Andra bolag tar över rutter, anställer de som är ambitiösa och arbetsamma etc.
Det som däremot skulle ske vid en konkurs är att otidsenliga alltför ambitiösa avtal och förmåner försvinner.
Trots min höga tilltro till den fria marknaden och kapitalism, så tror jag inte det kommer vara så enkelt som att någon annan tar över. Dels är tröskeln relativt hög för att komma in på flygmarknaden och konkurrensen intensiv. På kort till medel sikt förloras många rutter eftersom en ny aktör behöver göra egna avvägningar vad gäller alternativkostnad osv vad gäller ren kapacitet. Sist men inte minst, så finns det såklart en betydelse av att ha en skandinavisk aktör med egna intressen i den lokala marknaden. SAS har ingen annan marknad att fokusera på, och det är väl därför man kan boka Kiruna-Los Angeles. Utan SAS, är det mycket möjligt att rutter som i SAS regi kunde bära sig, inte kommer göra det när linjer till/från Stockholm ut i världen trafikeras av massvis med flygbolag, och ingen av dessa är intresserade att gå in på inrikesmarknaden.
Om SAS försvinner kommer det mesta förändras till det sämre i den svenska flygmarknaden för oss här.
Du glömmer att det handlar om ett statligt ägt flygbolag, titta på Alitalia - rekonstruktion, omkonstruktion, nykonstruktion osv.
Efter ett tag så reser sig SAS 2.0 från askan med statligt upphandlade rutter, lokaliseringsbidrag, solcellsflygsprojekt...
I bästa fall minskar omkostnaderna lite för att södermalms och lidingöpersonalens pensionsavtal försvinner.