Senaste nytt

Corona-pandemin: länder med restriktioner för svenska medborgare vid inresa

Agö

Medlem
Det är aldrig värt att lämna flygplatsen för en tur till Strøget om du frågar mig...

Jag instämmer med föregående talare (@Agö). Byen är i stort sätt sig lik före pandemin (så när som på nattliv osv). Det har sedan länge varit många tomma lokaler längs Støget. Måhända "rekordmånga" just nu, men jag killgissar att minskad mängd butiker sker/skett med eller utan pandemi.

Edit: Där postade vi liknande åsikt i kör... :)
Jag har till och med märkt av tacksamhet och trevlighet från danskarna. Det ska nog gå över, haha.
 

Senator

Moderator
Det råder ingen tvekan om att denna epidemi har skapat en helt ny generation av soff-experter inom två tidigare ganska smala områden:
Virologi
Epidemiologi

Antalet experter som har har tagit lyxiga platser på läktarna under pågående långdragen match mellan Corona och Covid-19 är många. Åsikterna finns det många av. På samma sätt som samma typ av experter med i bästa fall prestationer inom Korpen Div 7 fotboll, kan med detaljerat expertnyans hålla föredrag i varför Messi är hästlängder bättre jämfört med Ronaldo kan dessa experter redovisa allt som är rätt eller fel med olika epidemiologiska strategier. Inte ovanlig utan någon form av källor eller fakta med sig. Jag kan jämföra detta med den vetenskapliga faktabas som när jag diskuterar innehållet i min tvååriga sons avföring. Till stor del bara skit! ;)

Eftersom diskussioner om rätt eller fel val av strategi ofta hamnar i personangrepp, politik och annan dålig/taskig ton så välkomnar vi alla inlägg som handlar om hur denna tråkiga pandemi påverkar vårt älskande resande, vart vi kan resa, och hur är upplevelsen att resa idag. Frågor som handlar om rätt eller fel strategi hamnar i vår empiriska studie som säger: ”det blir bara tjafs”. Så låt oss hålla oss till det vi är bäst på, nämligen sakfrågor om resande. Själv har jag tagit en break på 7-8 veckor från nästan alla sociala medier för jag behöver en paus från dessa experter.

Trevlig helg, och res försiktigt ni som är ute på resandes fot.

MVH,
Moderator
 

Valley

Medlem
Sådärja, och i grevens tid, får en Värmlänning åter åka till Norge.
Nu blir det att gå för fullt för att fortsätta med mina norska projekt.

Sen är det lite komiskt att en av mina norska kollegor som behövs i något fall inte får åka utan karantän. Han har ”hytte” i Strömstad.
Där han nu bott i snart 5 månader
 

Doctor-X

Medlem
Kan meddela att transfer i Wien (vilket jag gjorde igår) är inga problem, trots att man som svensk inte får komma in i Österrike utan obligatorisk karantän eller uppvisande av neg Covid-19 test.
 

JacobGBG

Medlem
Vill minnas att det var några som nyligen gjorde en resa till Polen. Hur funkade detta? Det råder otydlighet om regelverket med direktflyg till landet så vore tacksam för hur det ser ut i praktiken.
 

anjak

Medlem
Vill minnas att det var några som nyligen gjorde en resa till Polen. Hur funkade detta? Det råder otydlighet om regelverket med direktflyg till landet så vore tacksam för hur det ser ut i praktiken.
Direktflyg är som sagt inte tillåtet men med färja går det bra eller med byte av flyg i något annat land.
 
Toppen