Senaste nytt

Den norska rödgröna röran Corona

henrik l

Medlem
Heja Norge utan snart 6000 dödade.

För mycket egoism här i tråden känner jag, Jag vet faktiskt att norska myndigheter har mer koll.

Självklart vill de inte ha in smitta från det land som
snart går om självaste Italien i antalet dödsfall per capita.
Vad har det med saken att göra? UK är grönt, och de har ju betydligt fler dödsfall per capita än både Sverige och Italien.

Sen är ju frågan om du borde åka och jobba i Norge, om det är i Osloområdet du jobbar, och återvända hem utan självvald karantän. Jag läste nämligen precis att Oslo ligger över 20 fall nu och vi vill ju inte ha in smittan från Norge till Sverige!
 

M.K

Medlem
Jag bryr mig om mina medmänniskor och kommer definitivt att använda mask plus andra skyddsåtgärder som isolering om jag åker till en hotspot och återvänder hem därifrån. Jag har inte varit i Oslo på en stund nu men följer med inför varje resa oavsett destination.

vg.no har bra information inför Norgeresor. Högst upp på sidan.

BB4BC0A2-BA33-4CF4-BF70-5A6A6BAD66D0.png

Totalt har det dött 51 Oslobor. Ungefär lika många alltså totalt under pandemin som under ett halvt dygn drygt då det var som värst i Stockholm. Jag ser dock att trenden är stigande till skillnad från här hemma tack och lov. Jag kommer givetvis vidta de åtgärder som jag och företaget anser behövs vid nästa tillfälle, alternativt avstå resa.
 

mha321

Medlem
Intressant dock att notera att de specifikt inte har med den siffra som de själva använder för att klassa andra länder (antal per 100,000 senaste 14 dagarna), det får man räkna fram själv. Men avrundat uppåt har väl Oslo runt 700,000 människor, så man ska dela 159 med 7 och får då 22.5 (ca). Vilket är ungefär samma som Stockholm (verkar väl vara 24), men värre än många andra delar av Sverige.(Å andra sidan går ju kurvorna tyvärr uppåt i delar av Sverige också, om än inte lika drastiskt -- ännu iaf)

Det är såklart skillnad på gränser inlands och utlands, men det blir klart intressant att se om Norge nu kommer börja införa hårda inrikes begränsnignar på resor igen. Och vad svaren blir från flygbolagen om det t.ex. skulle vara OK med resor från delar av sverige till Bergen och Trondheim, men inte med connection i Oslo.
 

M.K

Medlem
@mha321 Detta är alltså en dagstidning och inte en myndighetssida. Jag tycker dock att det är en enkel och vad det verkar korrekt informationskälla att gå in på inför resor till vårt grannland. Intressant som du skriver att se om de inför zonindelning av landet snart.
 

mha321

Medlem
@mha321 Detta är alltså en dagstidning och inte en myndighetssida. Jag tycker dock att det är en enkel och vad det verkar korrekt informationskälla att gå in på inför resor till vårt grannland. Intressant som du skriver att se om de inför zonindelning av landet snart.
Inte bara det, det är norska versionen av afonblaskan. Men jag tror man kan förutsätta att de faktiska siffrorna kommer direkt från myndigheterna (åtminstone för inrikes).

Tittar jag på mina egna arbetsresor så har de generellt varit till Oslo, Bergen, Trondheim och Kristiansand de senaste åren (Stavanger gick bort i förra krisen..) Och med utbudet från Sverige så är det sällan det fungerar med direktflygen till Trondheim och Bergen, utan nästan alltid byte i Oslo. Och om den transiten försvinner, skulle det bli krångligt. (För att inte tala om inrikes tex -- det är många som flyger TRD-OSL-KRS/KRS-OSL-TRD som pendling. Det finns ett direktflyg med Widerøe, men den kapaciteten räcker inte långt. På kvällsflyget från KRS har det ofta varit åtminstone 2/3 av en 737 som gått runt hörnet till nästa gate och TRD-flyget). En zonindelning kommer få en hel del effekter -- specifikt om Oslo hamnar i den "röda zonen".

Nu är den observationen baserad på hur det var före covid, så det kanske har ändrat sig i schemana nu. Hade tur med att alla projekt där ute var i faser där det kunnat gå vidare på distans under den här perioden, med något enstaka stand-in från norsk kollega. Men i ett par av dem börjar det snart bli dags för saker som inte (rimligt) kan göras på distans, så det kommer aktualiseras under början på hösten.
 

GOTBound

Medlem
Vi är bjudna till ett bröllop i Norge, Oslo, den 5/9. En av min frus kusiner gifter sig, det känns väldigt osäkert just nu. Hotell är bokat sedan tidigare, Nordic Choice, vilket innebär fri avbokning fram till kl 21:00 på ankomstdagen. I och med att ändringar slår vid midnatt fredag till lördag så kommer beskedet midnatt 4/9 om vi släpps in eller inte.

Dagens I-landsproblem...
 
Toppen