Senaste nytt

Den norska rödgröna röran Corona

jumbooze

Medlem
Hej,
Jag ska precis ( imorgon eftermiddag) lämna landet första gången nu blev det hela lite rörigare.
Jag är boende och folkbokförd i Skåne.
Skåne var grön och blir röd men frågan är vad som gäller.
Min plan är att köra över gränsen imorgon kväll före midnatt.
Vad är reglerna försöker söka efter officiella uppgifter?
Ser midnatt natten till 8:e nämnas på vissa sidor.
Tack
 

Brandten

Medlem
Hej,
Jag ska precis ( imorgon eftermiddag) lämna landet första gången nu blev det hela lite rörigare.
Jag är boende och folkbokförd i Skåne.
Skåne var grön och blir röd men frågan är vad som gäller.
Min plan är att köra över gränsen imorgon kväll före midnatt.
Vad är reglerna försöker söka efter officiella uppgifter?
Ser midnatt natten till 8:e nämnas på vissa sidor.
Tack
Har du tur blir Skåne grön zon imorgon när Norska myndigheter kör sin konferens kl14.
 

Canadien

Medlem
Norge är ju ganska stela med sitt strikta följande av en hittepå-siffra som antal testade positivt i en viss region.

Du lär åka på hemkarantän när du ska tillbaka till Norge, räkna med det så blir du inte besviken iallafall.
 

jumbooze

Medlem
Hej tack för svaren
Jag är som sagt i Skåne och hoppas på att grönt gäller hela dagen imorgon, det är frågan, kommer jag in i Norge utan krav på karantän
 

mha321

Medlem
Hej tack för svaren
Jag är som sagt i Skåne och hoppas på att grönt gäller hela dagen imorgon, det är frågan, kommer jag in i Norge utan krav på karantän
Tycker deras info är ganska tydlig:
These changes will apply from midnight on Friday 7 August. See the website of the Norwegian Institute of Public Health for more information.
Ref: Changes in the travel advice for the Czech Republic, France, Monaco and Switzerland - regjeringen.no (och eftersom de säger "från 8e augusti", så måste det alltså vara midnatt i slutet på fredagen man syftar på.

Sedan gäller det ju att gränskontrollanten faktiskt har läst det...
 

Senator

Moderator
Ändrade inte Norge sig idag gällande Skåne? Ändrar Norge dagligen vilka som får resa in i landet utan karantän?

Nej, det är 14 dagars intervaller. Själv hade vi hoppats på Stockholm så Junior kan få träffa farfar och farmor. Farfar står redo med hyrbil i morgon men det ser mörkt ut. Både är tyvärr riskgrupp.
 
  • Gilla
Reactions: M.K

Brandten

Medlem
Ok, så att Skåne kan bli grönt imorgon igen var "fake news" då.
Sist Norge släppte en massa gröna zoner var fredag för 2v sedan. Det gjorde nämligen så att svärföräldrarna kunde komma till Närke för lite semester med oss.

Vad jag förstått har det varit stora updates kl14 varannan fredag.
 
Toppen