Senaste nytt

Ny snabbfärja mellan Sverige och Tyskland

ekf

Medlem
Jag vet inte om dom säljer biljetter till vanligt folk men godstrafiken går än.
Det ser ut som att de fortfarande är igång: Travemünde–Malmö ferry timetable | Finnlines

Jag provsökte en resa nästa fredag, 22:00 från Malmö, ankomst Travemünde 07:00... ca 1300 kr för en person, bil och hytt. Minns jag rätt så är det vad det kostar enkel väg med färja via Helsingborg och Rödby.

Själv skulle jag lätt välja nattfärjan, relativt sen avgång så att man kan lägga sig och sova direkt för att sedan vakna utvilad på morgonen. Då behövs ingen övrig lyx...
 
Åkte nattfärjan några gånger, för sådär 10-15 år sen dock så inga aktuella uppgifter, men nackdelen är såklart att det är helt "dött", vad jag minns fanns inget alls förutom en cafeteria/restaurang. Hytterna var inredda i mörka träpaneler a la 70-talet och det var garanterat inte tänkt att vara retro ;) De är som du säger helt anpassade för frakt, så man ska inte vänta sig nån tydlig skyltning i Travemünde och att ta färjan utan fordon skulle jag aldrig rekommendera.

Dock helt oslagbart som prisvärd nattfärja - kommer man körandes norrifrån till sena kvällsavgången når man färjan minst en halvtimme tidigare än de i Trelleborg. Priserna iaf på den tiden var de lägsta av alla nattfärjor till Tyskland, inte ens en tusenlapp för bil och förare - och då ingick både hytt och frukost! Överfartstiden är den längsta av alla från Skåne (10 timmar?), men detta gör också att man faktiskt kan sova ut utan att stressa.
Jag skulle tveklöst ta den igen om den inte ökat kraftigt i pris, och skälet till det är att det ändå inte finns några fina färjor att ta söderut från Skåne. Ärligt talat är enda sättet att undvika sunkkänsla på vägen Sverige<->Tyskland att köra genom Danmark eller slanta upp och ta Göteborg-Kiel.

Får se hur katamaranen från Ystad blir dock, känns som det bara kan bli bättre!

Tog alltid Malmö–Travemünde när jag var Hamburg-baserad, 5-10 år sen, med och utan bil.

Fungerade alldeles utmärkt även som fotpassagerare om man tar taxi till/från Malmö C. Förstår inte alls varför någon skulle frånråda det. Om man ska vidare med tåg är det mycket smidigare att vara på Malmö C 20 minuter efter man är av färjan, än att hamna nere i Trelleborg.

Minibuss kör en av/på färjan till/från terminalerna vid Skandinavienkai/Norra hamnen. I Travemünde finns det lokalbuss från Lübeck Hbf till terminalbyggnaden och på andra hållet kan minibussen, om man ber om det, köra en direkt från båten till lokaltågsstationen Skandinavienkai (rekommenderar däremot ej att promenera till terminalen därifrån; det är en rejäl omväg på grund av inhägnaden av hamnområdet).

För transport och lugn och ro var den oslagbar. Prisvärd husmanskostbuffé i stället för dyr kryssningsmat. Lite slitet, men upplevde det inte som ofräscht. Trevlig Malmö-baserad personal (var det på den tiden i alla fall, kan ha ändrats).
 

NyfikenGrau

Medlem
Minibuss kör en av/på färjan till/från terminalerna vid Skandinavienkai/Norra hamnen. I Travemünde finns det lokalbuss från Lübeck Hbf till terminalbyggnaden och på andra hållet kan minibussen, om man ber om det, köra en direkt från båten till lokaltågsstationen Skandinavienkai (rekommenderar däremot ej att promenera till terminalen därifrån; det är en rejäl omväg på grund av inhägnaden av hamnområdet).

Aha, minibussen hade jag missat, såg aldrig den så trodde man fick gå sträckan i Travemündes hamnområde.

Nu tycker jag också att denna är bättre som nattfärja än de från Trelleborg sammantaget, men med detta sagt så är det ju ändå taxi i Malmö, medan man i Trelleborg har rustat upp hamnens järnvägsstation ordentligt sedan jag "pendlade" (vilket på den tiden bestod av att gå av färjan och genom hela Trelleborg centrum upp till busstationen "Trelleborg övre" för buss vidare till Malmö). Nu för tiden åker man modernt snabbt lokaltåg till/från Malmö C ända ner till/från Trelleborgs hamn, stor förbättring mot för 10-15 år sedan.
(Däremot sämre nu för tiden i Rostock för fotgängare sedan S-Bahn till hamnen lades ner)
 

Palazzi

Medlem
Enligt Ystad Allehandas papperstidning, citerad i annat forum, pågår diskussioner mellan färjeoperatören FRS Baltic och tågoperatören DB om direkttåg från Sassnitz till Berlin.

Dessa tåg ska därmed synkas med avgång/ankomsttider. Gissningsvis är restiden till Sassnitz-Berlin ca 3.50 vilket med byte ger en total restid om 6,5h.
 

NyfikenGrau

Medlem
Intressant, hittar inget i tysk media, men klart det vore en förbättring, inte så mycket för att slippa ett enkelt byte i Stralsund eller Binz, men för att detta tåg som jag förstår det skulle gå till färjeterminalen.
Jag ser ändå denna förbindelse som klart mest intressant för bilister: Ställs katamaranen in nån dag är det inte roligt att fastna på Rügen utan bil. Ystad är inte samma problem med tanke på alla Polen-färjor.
 

ulagun

Medlem
På tal om eftermiddagstur är bra tidtabell en förutsättning för att jag ska prova den nya linjen - jag vill ha en avgång från Sassnitz till Ystad någon gång 1100-1600, annars finns det inget riktigt mervärde jämfört med TT Line som kör Rostock-Trelleborg 1345-1930, som är den enda bra dagavgången för min del. Och från Ystad gärna eftermiddagsavgång. Ligger tidtabellen bra kan jag tänka mig betala uppåt 1300-1400 kr för den.

Kollade tider priser för en kombinerad inköps/kortsemester mitten/slutet av september.
Inga dagliga avgångar och pris för bil samt två pers är 298euro. t.or.
Blir TT line T-borg Rostock.
 

NyfikenGrau

Medlem
Ah, jo jag får det priset också...får kolla närmare när det blir dags att åka, kommer bara prova enkel först.
Dock är det ändå betydligt billigare än att åka över Danmark, OM man ska till från Berlin/Östra Tyskland.
 

fcx

Medlem
Nu har rederiet FRS tagit leverans av fartyget som ska användas på rutten. Det nya namnet blir "Skaane Jet", trafikstart är 17 september och de kommer att operera linjen fram till 1 november. Därefter blir det vinteruppehåll med ambition att starta upp trafiken igen till våren.
 

Palazzi

Medlem
Nu har rederiet FRS tagit leverans av fartyget som ska användas på rutten. Det nya namnet blir "Skaane Jet", trafikstart är 17 september och de kommer att operera linjen fram till 1 november. Därefter blir det vinteruppehåll med ambition att starta upp trafiken igen till våren.

Ja, läste något om att de inte fick tillräckligt bra tider för att tro sig kunna köra vintertid detta år.
Verkar som de ändå har ambitioner, för helår, långsiktigt.

Hoppas det bär sig
 

NyfikenGrau

Medlem
...och Fjordline "beklagar djupt" att samtliga katamaranavgångar i höst mellan Hirtshals och Kristiansand måste ställas in pga "tekniska problem". :rolleyes:
UPDATE 20. AUGUST
Leider müssen aufgrund von technischen Problemen die restlichen Überfahrten mit der HSC Fjord Cat auf der Strecke Hirtshals – Kristiansand annulliert werden. Dies bedauern wir zutiefst. Wir freuen uns jedoch auf die Saison 2021, wenn unser brandneues Schiff, die Fjord FSTR die Route übernimmt.


Fjord Line

Är det så farligt att säga att den sålts? Är ju i princip samma (tyska) målgrupp av resenärer som kommer utnyttja Sassnitz-Ystad så det är ju svårt att dölja...

Kollat igenom lite priser igen, denna katamaran är ändå väldigt prisvärd jämfört med Gedser-Rostock, där bara färje/bro-kombinationerna kostar mer tur och retur än denna katamaran. Däremot kan den naturligtvis inte konkurrera med Trelleborg-Rostock prismässigt, men jag har suttit tillräckligt på TR-färjan. För lång överfart dagtid, för kort nattetid.
 
Toppen