Senaste nytt

SAS presenterar rekapitaliseringsplan

maswan

Medlem
Dessutom, rekonstruktion beviljas väl bara bolag som i övrigt är friska, dvs som har en intjäningsförmåga. SAS har ju en lång historik av kapitaltillskott och kan kanske inte ses som ett bolag med förutsättningar att överleva även efter nedskrivna skulder?

Om man tittar på de senaste par åren så har väl SAS haft bättre intjäningsförmåga än BRA, och de verkar ju få igenom en rekonstruktion.
 

Tomas E

Medlem
Vad är alternativet till den här rekapitaliseringsplanen? Dvs vad är det fordringsägarna har i andra vågskålen?
Obligationsägarna kanske helt enkelt hoppas på ett bättre bud än 81,3% respektive 70,8% av nominellt belopp? Ställer huvudaktieägarna upp med 12 miljarder kanske obligationsinnehavarna tänker att de återstående ynka miljarderna inte kommer att få huvudägarna att föredra konkurs istället? :rolleyes:
 

intuition

Medlem
Om man tittar på de senaste par åren så har väl SAS haft bättre intjäningsförmåga än BRA, och de verkar ju få igenom en rekonstruktion.
I så fall är nog rekonstruktion med i kalkylerna. Fast att jag tänker att det är ett sämre alternativ för fordringsägarna, så inget de borde driva fram? Däremot något som SAS själva skulle tycka vara en bra lösning.
Rekonstruktion är dessutom det sämsta för kunder som har tillgodo i form av återbetalningar som SAS maskar med.

Obligationsägarna kanske helt enkelt hoppas på ett bättre bud än 81,3% respektive 70,8% av nominellt belopp? Ställer huvudaktieägarna upp med 12 miljarder kanske obligationsinnehavarna tänker att de återstående ynka miljarderna inte kommer att få huvudägarna att föredra konkurs istället? :rolleyes:
Kanske det är det mest troliga. De är övertygade om att det inte blir konkurs, så de väntar på bättre bud. Men söker SAS rekonstruktion blir kanske utfallet sämre.
 

Tomas E

Medlem
Rekonstruktion är dessutom det sämsta för kunder som har tillgodo i form av återbetalningar som SAS maskar med.
Jo, utestående återbetalningar är väl en oprioriterad fordran i mängden, tillsammans med skulder till obligationsägare m.m., vilket visades av de 25% återbetalning som BRA:s rekonstruktör föreslog nyligen.
Nu är väl framgångsrik rekapitalisering fortfarande det mest troliga för SAS, och frågan är väl mest vad det kostar skattebetalarna. Vad som sedan händer om något år beror väl på hur resemarknaden återhämtar sig.
 
  • Gilla
Reactions: hco

intuition

Medlem
OK, det verkar som att det som är kvar är att sk fordringshavar-möten måste rösta för planen. Förhandlingen har skett med en fordringshavar-kommitté (som rekommenderar alla att rösta för). Dessutom behöver SAS bolagsstämma rösta för.

SAS når principöverenskommelse med vissa större innehavare av hybridobligationer och obligationer – arbetet med reviderad rekapitaliseringsplan fortgår - SAS

PS
SAS talar nu öppet om möjligheten till konkurs:
Om den reviderade rekapitaliseringsplanen misslyckas och inte genomförs kommer SAS inte kunna reparera den likviditetsbrist och det negativa egna kapital som orsakats av covid-19-utbrottet, vilket skulle ha en väsentlig negativ effekt på Bolagets finansiella ställning. Skulle SAS bli tvunget att ansöka om konkurs som ett resultat av sådan väsentlig negativ effekt på den finansiella ställningen, kommer innehavarna av de Existerande Hybridobligationerna och Obligationerna sannolikt inte att kunna driva in sina obligationsfordringar.
 
  • Gilla
Reactions: hco
OK, det verkar som att det som är kvar är att sk fordringshavar-möten måste rösta för planen. Förhandlingen har skett med en fordringshavar-kommitté (som rekommenderar alla att rösta för). Dessutom behöver SAS bolagsstämma rösta för.

SAS når principöverenskommelse med vissa större innehavare av hybridobligationer och obligationer – arbetet med reviderad rekapitaliseringsplan fortgår - SAS

PS
SAS talar nu öppet om möjligheten till konkurs:

Det gör man nog för att lägga lite press på dom sista .....
 

Doctor-X

Medlem
OK, det verkar som att det som är kvar är att sk fordringshavar-möten måste rösta för planen. Förhandlingen har skett med en fordringshavar-kommitté (som rekommenderar alla att rösta för). Dessutom behöver SAS bolagsstämma rösta för.

SAS når principöverenskommelse med vissa större innehavare av hybridobligationer och obligationer – arbetet med reviderad rekapitaliseringsplan fortgår - SAS

PS
SAS talar nu öppet om möjligheten till konkurs:

Tror (och hoppas) inte på konkurs. Går SAS under skulle det innebära att tusentals människor i Danmark, Norge och Sverige förlorar jobben då det inte enbart påvekar de som jobbar på SAS utan alla flygplatser som SAS flyger till. Även om det kanske idag inte är så hett pga miljö-frågorna att satsa på flyg skulle infrastrukturen påverkas kraftigt negativt. Svårt att se att man från regeringarna i Skandinaven skulle låta det hända. SAS har ju ändå lyckats bevisa innan Covid-19 att man vänt skutan från flera år av förluster, så att ett virus som de själv inte kan styra över skulle vara spiken i kistan känns bara fel.
 
Man har från dansk håll garanterat att SAS inte går i konkurs. Men såklart ska de hota med det för att det ska gå igenom hos alla partar. Vissa ser nog en option till en bättre deal när bolaget har två statliga ägare ...
 
  • Gilla
Reactions: hco

maswan

Medlem
Tror (och hoppas) inte på konkurs. Går SAS under skulle det innebära att tusentals människor i Danmark, Norge och Sverige förlorar jobben då det inte enbart påvekar de som jobbar på SAS utan alla flygplatser som SAS flyger till.

En rekonstruktion är ju en form av konkurs, där verksamheten fortsätter (men en del skulder försvinner). Det skadar nog inte att SAS använder så kraftfulla ord som möjligt också. Jag antar också att Danmarks "garantier" är att det ska finnas ett flygbolag med ungefär dagens verksamhet baserat på Kastrup, inte att de lovar att pumpa in obegränsat med pengar i dagens SAS.
 
Toppen