fcx
Medlem
Artikel i Expressen idag om hur BRA avser att starta upp verksamheten igen.
Kontentan av det hela är att BRA avser att starta trafik på fem linjer i slutet av september. Detta följs av fem linjer lite senare. För resterande linjer vill man ha någon form av bidrag/stöd för att starta. Intressant är vilka fem linjer som är först ut, och där jag tycker att man möter betydande utmaningar på fyra av dem.
Bromma-Göteborg. Den gamla kassakon, där levde man gott på transfertrafik på passagerare från skulle från Göteborg till någonstans som inte är Stockholm. Mängden transferpassagerare gjorde att man kunde ha en hög frekvens på linjen, vilket gjorde den konkurrenskraftig gentemot SJ på punkt-till-punkt. Har man inte så många passagerare blir turtätheten låg, och då tackar SJ för passagerarna. Dessutom verkar det som att det är Trabant (ATR-72) som gäller på sträckan framöver.
Bromma-Malmö. Här finns det nog pengar att hämta på kort sikt. Boende i Malmö är hänvisade till Sturup för att flyga till/från Stockholm, när gränsen mot CPH är stängd. Fast BRA ska starta först om två månader, och då är säkert gränsen öppen och efterfrågan har försvunnit igen.
Bromma-Visby. Visby har fått ett uppsving post-corona, och just nu är det tre olika bolag som har närmast dagliga avgångar. I augusti kommer Air Gotland in som nummer fyra. Två av dessa är till ARN, två till BMA. Vad BRA tror sig kunna tillföra som nummer fem på denna marknad är oklart.
Bromma-Ängelholm. Inte ens flygplatsens ägare ville ha den kvar, för man trodde inte på att det skulle vara en långsiktigt vettig affär. Nedläggning i september var beskedet. En brokig samling kommuner vill dock ta över ägandet och driften. SAS har svängt fram och tillbaka om huruvida de ska fortsätta flyga här. Elaka tungor pratar om att det finns kortsiktiga kommunala bidrag att hämta för skuldtyngda BRA på denna flygplats, och som vanligt med kommunal prestige så finns kommunägda Halmstad flygplats bara fem mil därifrån, där man jublade över nedläggningen av Ängelholm.
Bromma-Umeå. Detta är nog den enda linjen som egentligen bär sig kommersiellt på kort och lång sikt. SAS har närmast monopol. Norwegian har en avgång, men de har kommunicerat att de vill lämna Svensk inrikesmarknad, eller i vart fall pausa den.
För intresserade: Så ska BRA börja flyga igen - planen ort för ort
Kontentan av det hela är att BRA avser att starta trafik på fem linjer i slutet av september. Detta följs av fem linjer lite senare. För resterande linjer vill man ha någon form av bidrag/stöd för att starta. Intressant är vilka fem linjer som är först ut, och där jag tycker att man möter betydande utmaningar på fyra av dem.
Bromma-Göteborg. Den gamla kassakon, där levde man gott på transfertrafik på passagerare från skulle från Göteborg till någonstans som inte är Stockholm. Mängden transferpassagerare gjorde att man kunde ha en hög frekvens på linjen, vilket gjorde den konkurrenskraftig gentemot SJ på punkt-till-punkt. Har man inte så många passagerare blir turtätheten låg, och då tackar SJ för passagerarna. Dessutom verkar det som att det är Trabant (ATR-72) som gäller på sträckan framöver.
Bromma-Malmö. Här finns det nog pengar att hämta på kort sikt. Boende i Malmö är hänvisade till Sturup för att flyga till/från Stockholm, när gränsen mot CPH är stängd. Fast BRA ska starta först om två månader, och då är säkert gränsen öppen och efterfrågan har försvunnit igen.
Bromma-Visby. Visby har fått ett uppsving post-corona, och just nu är det tre olika bolag som har närmast dagliga avgångar. I augusti kommer Air Gotland in som nummer fyra. Två av dessa är till ARN, två till BMA. Vad BRA tror sig kunna tillföra som nummer fem på denna marknad är oklart.
Bromma-Ängelholm. Inte ens flygplatsens ägare ville ha den kvar, för man trodde inte på att det skulle vara en långsiktigt vettig affär. Nedläggning i september var beskedet. En brokig samling kommuner vill dock ta över ägandet och driften. SAS har svängt fram och tillbaka om huruvida de ska fortsätta flyga här. Elaka tungor pratar om att det finns kortsiktiga kommunala bidrag att hämta för skuldtyngda BRA på denna flygplats, och som vanligt med kommunal prestige så finns kommunägda Halmstad flygplats bara fem mil därifrån, där man jublade över nedläggningen av Ängelholm.
Bromma-Umeå. Detta är nog den enda linjen som egentligen bär sig kommersiellt på kort och lång sikt. SAS har närmast monopol. Norwegian har en avgång, men de har kommunicerat att de vill lämna Svensk inrikesmarknad, eller i vart fall pausa den.
För intresserade: Så ska BRA börja flyga igen - planen ort för ort