Senaste nytt

Sixt - Generella frågor

ssh9721

Medlem
Skulle inte bara säga märkligt utan lite farligt då väghållning inte är att förvänta som ett sommardäck, skulle nog begära skifte snarast med tanke på de mil ni tänker avverka. Inte minst då trafikverket tror,jag det var verkar varna för halka pga värme med denna temperatur vi har nu.

Har även jobbat på däcktillverkare tidigare, så lite känner jag nog till även om de nu har vad de kalla all season däck...
 
En morgon för någon vecka sedan såg jag två biltransportbilar utanför Sixt på Vasagatan. De har nog skrapat fram och hyr ut allt de kan hitta just nu. Tror att det gäller för alla uthyrare nu.

Det man tydligen bör göra som kund är nog att kolla bilen extra noga så allt skador är upptagna, och tydligen kolla däck och olja också.

När det gäller vinterdäck på sommaren så finns det en rapport från vti som kanske inte riktigt stödjer kvällstidningsrubrikerna fullt ut, men ändå visar på ökad risk. http://vti.diva-portal.org/smash/get/diva2:799982/FULLTEXT02.pdf
 

Mikael S

Medlem
Jo det verkar ont om bilar för tillfället så man kanske ska vara glad att man fick ngn alls. De sa även att de normalt byter bilar efter 6 mån men nu hade en hel del bilar som var äldre än så.

Gällande däcken så ja det är rena vinterdäck och inga allround däck.
Men idag med dryga 30 grader har vi kört småvägar här i Norrland och det har troligen varit halt för alla. Runnit tjära (eller vad det nu är) längs vägarna, så mycket att det plaskar om däcken och man varit ute och sandat vägarna.

Ordnar dock till sig nästa vecka då prognosen säger 5-8 grader och regn, perfekt för vinterdäck.

Tyckte mest det var märkligt att man får en bil med vinterdäck på sommaren (och tänker hålla lite extra koll framöver)
 

Valley

Medlem
Jo det verkar ont om bilar för tillfället så man kanske ska vara glad att man fick ngn alls. De sa även att de normalt byter bilar efter 6 mån men nu hade en hel del bilar som var äldre än så.

Gällande däcken så ja det är rena vinterdäck och inga allround däck.
Men idag med dryga 30 grader har vi kört småvägar här i Norrland och det har troligen varit halt för alla. Runnit tjära (eller vad det nu är) längs vägarna, så mycket att det plaskar om däcken och man varit ute och sandat vägarna.

Ordnar dock till sig nästa vecka då prognosen säger 5-8 grader och regn, perfekt för vinterdäck.

Tyckte mest det var märkligt att man får en bil med vinterdäck på sommaren (och tänker hålla lite extra koll framöver)

Ring dem.
Inte ens allrounddäck är acceptabelt.
 

Dbodenfo

Medlem
Jag tycker tyvärr det är väldigt olika med person till person hos sixt. Ena gången är servicemind på topp, andra är man en jobbig kund som stör
 

Zissou

Medlem
Någon som vet hur lång tid det brukar dröja in Sixt debiterar en för en skada? Jag har redan fått ersättning från försäkringsbolaget via mitt Amex Elite men undrar hur processen ser ut från Sixts sida.
 
Toppen