Senaste nytt

Flygkrasch i Pakistan (PK8303 Lahore-Karachi)

Alf

Medlem
Med tanke på de skrapmärken som fanns på banan efter motorerna är det nog inte så konstigt om några vitala delar av motorerna skadats.
upload_2020-5-26_9-48-58.jpeg


Motor i Airbus 320, CFM 56
 
Last edited:

fly4fun

Medlem
Planet kom in alldeles för högt och för snabbt. Från 10,000 fot till 2,000 fot på ca 2 minuter, alltså nedstigningshastighet på uppåt 6,000 foot per minut. Totalt tog det 3 min och 50 sekunder från 10,000 fot till den misslyckade landingen. Som jämförelse med tidigare flighter brukar det ta 9-12 minuter, alltså i snitt ca 11 minuter att gå ner från 10,000 fot. Hastighten fram till misslyckade landningen var drygt 200 knop, mot 130-140 som är normalt. Befälhavaren har inte följt några som helst standarder, rutiner eller checklistor.
 

apknug

Medlem
Planet kom in alldeles för högt och för snabbt. Från 10,000 fot till 2,000 fot på ca 2 minuter, alltså nedstigningshastighet på uppåt 6,000 foot per minut. Totalt tog det 3 min och 50 sekunder från 10,000 fot till den misslyckade landingen. Som jämförelse med tidigare flighter brukar det ta 9-12 minuter, alltså i snitt ca 11 minuter att gå ner från 10,000 fot. Hastighten fram till misslyckade landningen var drygt 200 knop, mot 130-140 som är normalt. Befälhavaren har inte följt några som helst standarder, rutiner eller checklistor.
Framkommit nåt om huvudstället var ute eller inte?

Fast kanske i praktiken omöjligt att få skrapmärken från motorerna om huvudstället är ute på en A320, på värsta modellerna av B737 skrapar nu motorerna nästan i backen vid normala omständigheter....
 

palmen

Moderator
Denna info från Airbus kan man inte tolka som nått annat än pilotfel.


2020-06-07.jpg
Åtminstone där man är inte utredningen just nu så tyder inget på att det skulle varit fel på planet. Men man ska väl invänta den officiella rapporten innan man drar någon slutgiltig slutsats. Mycket talar väl i dagsläget för att misstag har begåtts under landningen
 

Alf

Medlem
Denna info från Airbus kan man inte tolka som nått annat än pilotfel.


2020-06-07.jpg

Håller helt med dej, även om man skall avvakta den officiella haverirapporten som @palmen skriver. Det framgick ganska tidigt av de uppgifter som släpptes med radiotrafik och inflygning att det lutade åt pilotfel. Tyvärr är flygsäkerheten betydligt lägre i korrumperade länder.

Airbus var ju väldigt snabba att gå ut och dementera att det inte var något något tekniskt fel, månne det kan ha något med hur Boeing har hanterat B737-Max attgöra.
 
Last edited:

Fredde18

Medlem
En preliminär rapport kom igår och som spekulerats har olyckan enbart med human factor att göra. Jag har bara läst det som skrivs i media och inte själva rapporten men med ganska god insikt i flygverksamhet och procedurer som finns så blir jag mörkrädd. Vad höll herrarna på flightdeck på med?

Ett klipp från en nät-artikel:
Pakistan plane crash: PIA Flight 8303 pilots were discussing coronavirus before landing attempt, finds probe - World News

Samtidigt idag publiceras uppgifter om att PIA groundat ca 150 piloter (30% av hela styrkan) då de finns oklarheter om hur de fått sina certifikat. Hm...
Källa Aftonbladet:
”Nära 150 av Pakistan International Airlines (PIA) 426 piloter tas tills vidare ur flygtjänst, sedan en undersökning slagit fast att de har “tvivelaktiga” licenser, enligt en talesperson för företaget.”
 
Toppen