Senaste nytt

Tjänstebilstråden

Hoogey

Medlem
Specialare...
Tjänstebil på eget aktiebolag (används för sidouppdrag) men samtidigt min huvudsakliga lön från en annan arbetsgivare?

Situation:
- Har en fast huvudanställning på ett företag där jag inte kommer få en förmåns-/tjänstebil. En månadslön som gör att jag har maximal skatt...
- Har ett eget aktiebolag som används för sidouppdrag och ger en tillräcklig inkomst för att ha råd med en förmånsbil till mig själv. Jag tar inte ut någon lön alls ur företaget. Enbart utdelning.

Frågan är om det lönar sig för mig att använda vinsten i mitt egna aktiebolag till en förmånsbil? Jag vill ha en ny sjusitsig bil, eventuellt en hybrid eller elbil, men inget måste. Tänker exempelvis Skoda Kodiaq, Tesla Model S, Mercedes GLB, Volvo XC90 eller liknande.

Bilen ska huvudsakligen användas privat. Kanske kan jag köra ca 300 mil om året i tjänsten, men lite osäkert.

Jag har förstått att det smarta är att betala av förmånsvärdet direkt - är det en bra eller dålig idé att då att göra det med de skattade pengar jag får från min huvudanställning? Eller finns det smartare sätt att lösa det? Jag kommer ju alltid att ha en hög skatt totalt sett på grund av min huvudanställning...

Självklart är jag intresserad av de totala kostnaderna, dvs både aktiebolagets och mina privata. Båda blir ju mina kostnader på ett eller annat sätt...

Hittar ingen kalkylator eller beskrivning av det här problemet på nätet. Kanske någon här inne kan hjälpa mig?
 

Valley

Medlem
Specialare...
Tjänstebil på eget aktiebolag (används för sidouppdrag) men samtidigt min huvudsakliga lön från en annan arbetsgivare?

Situation:
- Har en fast huvudanställning på ett företag där jag inte kommer få en förmåns-/tjänstebil. En månadslön som gör att jag har maximal skatt...
- Har ett eget aktiebolag som används för sidouppdrag och ger en tillräcklig inkomst för att ha råd med en förmånsbil till mig själv. Jag tar inte ut någon lön alls ur företaget. Enbart utdelning.

Frågan är om det lönar sig för mig att använda vinsten i mitt egna aktiebolag till en förmånsbil? Jag vill ha en ny sjusitsig bil, eventuellt en hybrid eller elbil, men inget måste. Tänker exempelvis Skoda Kodiaq, Tesla Model S, Mercedes GLB, Volvo XC90 eller liknande.

Bilen ska huvudsakligen användas privat. Kanske kan jag köra ca 300 mil om året i tjänsten, men lite osäkert.

Jag har förstått att det smarta är att betala av förmånsvärdet direkt - är det en bra eller dålig idé att då att göra det med de skattade pengar jag får från min huvudanställning? Eller finns det smartare sätt att lösa det? Jag kommer ju alltid att ha en hög skatt totalt sett på grund av min huvudanställning...

Självklart är jag intresserad av de totala kostnaderna, dvs både aktiebolagets och mina privata. Båda blir ju mina kostnader på ett eller annat sätt...

Hittar ingen kalkylator eller beskrivning av det här problemet på nätet. Kanske någon här inne kan hjälpa mig?

Ekonomiskt en dålig idé om du har eget företag.
Är ju ändå dina pengar. Bättre du har den privat och kör mot milersättning.
Själv har jag 2 bilar. En ren firmabil som bara rullar tjänstemil. Och en privat.
Bygger/Byggde på att jag har 5 000-7 000/mil året i tjänsten.
Försvinner de miltalen åker också firmabilen.

Finns en väldigt bra kalkyl gjord av Automotor...
för ändamålet. Dessvärre måste jag hitta min back up-disk för att få tag på den. Men prova lite Googling kanske du hittar den.
Och glöm inte titta på Voyagern när det gäller 7-sitsigt
 
Specialare...
Tjänstebil på eget aktiebolag (används för sidouppdrag) men samtidigt min huvudsakliga lön från en annan arbetsgivare?

Situation:
- Har en fast huvudanställning på ett företag där jag inte kommer få en förmåns-/tjänstebil. En månadslön som gör att jag har maximal skatt...
- Har ett eget aktiebolag som används för sidouppdrag och ger en tillräcklig inkomst för att ha råd med en förmånsbil till mig själv. Jag tar inte ut någon lön alls ur företaget. Enbart utdelning.

Frågan är om det lönar sig för mig att använda vinsten i mitt egna aktiebolag till en förmånsbil? Jag vill ha en ny sjusitsig bil, eventuellt en hybrid eller elbil, men inget måste. Tänker exempelvis Skoda Kodiaq, Tesla Model S, Mercedes GLB, Volvo XC90 eller liknande.

Bilen ska huvudsakligen användas privat. Kanske kan jag köra ca 300 mil om året i tjänsten, men lite osäkert.

Jag har förstått att det smarta är att betala av förmånsvärdet direkt - är det en bra eller dålig idé att då att göra det med de skattade pengar jag får från min huvudanställning? Eller finns det smartare sätt att lösa det? Jag kommer ju alltid att ha en hög skatt totalt sett på grund av min huvudanställning...

Självklart är jag intresserad av de totala kostnaderna, dvs både aktiebolagets och mina privata. Båda blir ju mina kostnader på ett eller annat sätt...

Hittar ingen kalkylator eller beskrivning av det här problemet på nätet. Kanske någon här inne kan hjälpa mig?

Beror ju lite på hur mycket utdelning det blir. 3:12-reglerna ändå väldigt förmånliga även om det bara blir ett grundavdrag per år. Så kommer man inte upp högre än dem så är det nog tveksamt om det är lönsamt att växla lågskattad utdelning mot tjänstebil.
 

DrGold

Medlem
Sen hänger totalekonomin mycket på vilket förmånsvärde bilen ifråga har. Vissa modeller kan ju ha ett ganska fördelaktigt förmånsvärde som gör det mer intressant att ta bilen på företaget, än att betala den med skattade privata pengar. (Tveksamt om det gäller modellerna du funderar över dock, tänker snarare på tex Tesla Model 3, elbilar typ Zoe mfl.) Plus att ekonomin i ditt företag har betydelse, som @EkstromChris säger. Skulle företagets utgifter för förmånsbilen göra att det inte blir tillräckligt mycket vinst kvar för att ta ut schablonutdelning enligt 3:12? Eller räcker vinsten till både bil och utdelning?

Många faktorer att ta hänsyn till. Man får nog helt enkelt sätta sig och göra en totalkalkyl för privatekonomin resp företagsekonomin för varje enskild modell om man ska veta säkert.
 

Valley

Medlem
Så finns ju också modellen med nettolöneavdrag för tjänstebilen. Då får du även med "förmånen" som pensionsgrundande.
 

Hoogey

Medlem
Tack för era svar! Det blir snabbt väldigt komplext... Jag har ju inget "behov" av inkomsterna från mitt företag (klarar mig bra på lönen från min huvudanställning) och utdelningsutrymmet kan jag ju skjuta upp och utnyttja vid senare tillfälle. Inkomsterna i mitt AB kan jag styra lite över, så även om jag inte maxar min utdelning enligt schablonmetoden kanske det kan vara värt att ha en tjänstebil? Vad tror ni? Är det bara supermiljöbilar med 100% eldrift som blir förmånliga?
 

Patrik

Medlem
Tack för era svar! Det blir snabbt väldigt komplext... Jag har ju inget "behov" av inkomsterna från mitt företag (klarar mig bra på lönen från min huvudanställning) och utdelningsutrymmet kan jag ju skjuta upp och utnyttja vid senare tillfälle. Inkomsterna i mitt AB kan jag styra lite över, så även om jag inte maxar min utdelning enligt schablonmetoden kanske det kan vara värt att ha en tjänstebil? Vad tror ni? Är det bara supermiljöbilar med 100% eldrift som blir förmånliga?

Givet ditt upplägg så är det antagligen bara 100% eldrivna med lågt förmånsvärde som kan vara aktuella (ekonomiskt sett), men det kan vara värt att tänka på att förmånsvärden kan ändras av politiska beslut, så skulle nog faktiskt avvakta i dagsläget (givet att staten eventuellt tar fram högafflarna och driver in skatt på diverse områden efter corona).
 

apknug

Medlem
Tack för era svar! Det blir snabbt väldigt komplext... Jag har ju inget "behov" av inkomsterna från mitt företag (klarar mig bra på lönen från min huvudanställning) och utdelningsutrymmet kan jag ju skjuta upp och utnyttja vid senare tillfälle. Inkomsterna i mitt AB kan jag styra lite över, så även om jag inte maxar min utdelning enligt schablonmetoden kanske det kan vara värt att ha en tjänstebil? Vad tror ni? Är det bara supermiljöbilar med 100% eldrift som blir förmånliga?
Du kan även se till att ha en egen bil privat, och använda tjästebilen som just tjänstebil, på så sätt behöver du inte ta upp något förmånsvärde men bolaget betalar alla kostnader för tjänstebilen.
 
Tack för era svar! Det blir snabbt väldigt komplext... Jag har ju inget "behov" av inkomsterna från mitt företag (klarar mig bra på lönen från min huvudanställning) och utdelningsutrymmet kan jag ju skjuta upp och utnyttja vid senare tillfälle. Inkomsterna i mitt AB kan jag styra lite över, så även om jag inte maxar min utdelning enligt schablonmetoden kanske det kan vara värt att ha en tjänstebil? Vad tror ni? Är det bara supermiljöbilar med 100% eldrift som blir förmånliga?
Tips är att gå in på Teslakalkylen och räkna lite. Du kan räkna på olika märken där och med olika ägandealternativ
 

Patrik

Medlem
Du kan även se till att ha en egen bil privat, och använda tjästebilen som just tjänstebil, på så sätt behöver du inte ta upp något förmånsvärde men bolaget betalar alla kostnader för tjänstebilen.

Om man inte är hantverkare/budfirma/taxi/något_annat_uppenbart i behov av firmabil så är det ett "bra" sätt att bli flaggad för revision av skatteverket...
 
Toppen