Senaste nytt

Covid-19 och Lufthansagruppen

011430121

Medlem
Enligt Nyhetsbyrån Direkt som hänvisar till nyhetsbyrån DPA så över väger Lufthansa konkursförfarande
Problemet om statens önskan att ta en post i Lufthansa är vad som medfört att bolaget inte utesluter att bolaget kommer att begära konkursskydd

Nedan kommer från Dagens Industri
Om Lufthansa förklaras insolvent och inleder konkursförhandlingar kommer bolaget att sättas under en utomstående administration som kommer omorganisera bolaget.

Enligt uppgifter från fackförbund har Carsten Spohr i ett internt meddelande uppgett att han hellre försätter Lufthansa i konkurs än låter sig övertalas att ge staten inflytande över bolaget.

Aktien steg dock som mest 12 procent på tisdagsmorgonen efter att Business Insider rapporterat att förhandlingarna nått fram till ett samförstånd om ett förslag där staten går in med 9-10 miljarder euro mot aktie- och styrelseposter. Talespersoner för respektive part har inte velat kommentera dessa uppgifter.

Strax efter uppgifterna om att Lufthansa överväger att inleda konkursförfarande så var aktien fortsatt upp runt 3 procent för dagen.
 

Senator

Moderator
En stor nyhet i så fall, men kanske inte så stor att den kräver bara versaler i titeln ;) Så jag ändrade den..

En annan källa Yahoo Finance använder Reuters som källa:
Lufthansa still considering protection from creditors - company source

"The idea of German flagship carrier Lufthansa using a type of protection from creditors is not yet off the table, a source at the airline said on Tuesday.

The source added that Lufthansa was still considering the insolvency protection procedure as an alternative if a rescue package limited the company's ability to compete too much.

Under consideration is a type of creditor protection scheme which requires that a company is not yet insolvent and in which a company's management can remain in place to execute the restructuring."


Det här verkar vara en maktkamp där myndigheterna och Lufthansa verkar vara oense om villkor för statligt hjälp. Komplicerat detta då både Tyskland, Schweiz, Österrike och Belgien är involverade.
 

Tonton

Medlem
Det här verkar vara en maktkamp där myndigheterna och Lufthansa verkar vara oense om villkor för statligt hjälp. Komplicerat detta då både Tyskland, Schweiz, Österrike och Belgien är involverade.

Det brukar skrivas att det är rörigt med SAS där Sverige, Norge och Danmark är/har varit inblandade. Men detta är ju en helt annan nivå :)

lite off topic - men detta är kanske Air Belgiums chans att ta över som det ledande flygbolaget i Belgien ;)
 

Homer

Medlem
Hur många lost in translation tolkningar går det att göra av KONKURSFÖRFARANDE :)

Kanske något liknande Condor fick Tomas Cook gick i kk?


Dagens citat kommer från Michael O'Leary

“Lufthansa is like a crack cocaine junkie looking for state aid. They’re already getting huge payroll support from the Germany government.
What do you need more state aid for? We don’t have many other costs at the moment because we’re all grounded.
They see this as an opportunity to get one last huge quantity of state aid so they can go around and buy up everyone when this is all over.”


 

varva77

Medlem
Går det öht säga vad detta skulle innebära för bokade resor? Vore ju inte populärt om de brinner inne... har själv in i juli.
 

Senator

Moderator
Går det öht säga vad detta skulle innebära för bokade resor? Vore ju inte populärt om de brinner inne... har själv in i juli.

Sannolikheten att Lufthansagruppen skulle hamna i en likvidation är väl rätt små. Det blir nog någon form av rörelse som flyger. Men vilken konstellation och ägarstruktur är en annan fråga. Det verkar som Lufthansa försöker undvika att en "bail-out" skall påverka hur man sätter framtidens strategi. Jag har svårt att se både den schweiziska och tyska staten framförallt låta Lufthansa German Airline och Swiss International gå under. Dock verkar det som både belgiska och österrikiska myndigheter kräver garantier för hub-status i BRU och VIE. Jag minns inte vart jag läste detta.
 

Jean-Pierre

Medlem
Tyska staten kan gå in med 9 miljarder euro, men ställer krav som Lufhansas VD tycker är för magstarka. Därför tittar de på alternativa vägar.
Kraven handlar om att äga 25%, 2st. styrelseplatser och en låneränta på 9%.
De höga räntekostnaderna skulle omöjliggöra framtida investeringar. Och tillsammans med fackens styrelseplatser skulle staten + facken få styrelsemajoritet.

källa: aerotelegraph.com & süddeutsche zeitung
 

ZZZebra

Medlem
Tyska staten kan gå in med 9 miljarder euro, men ställer krav som Lufhansas VD tycker är för magstarka. Därför tittar de på alternativa vägar.
Kraven handlar om att äga 25%, 2st. styrelseplatser och en låneränta på 9%.
De höga räntekostnaderna skulle omöjliggöra framtida investeringar. Och tillsammans med fackens styrelseplatser skulle staten + facken få styrelsemajoritet.

källa: aerotelegraph.com & süddeutsche zeitung

En snabb titt på nätet ger:

SAS: aktuellt börsvärde är 3,27 miljarder SEK (Ca 11.000 anställda)
DLH: aktuellt börsvärde är 3,82 miljarder Euro (Ca 130.000 anställda)

Stödet från nordiska staterna till SAS anges i media till ca 3 miljarder SEK.
Så går tyska staten in med 9 miljarder € i Lufthansa så känns det ganska rimligt att de får ett inflytande även om räntan låter skyhög. Sedan tycker jag även att man skall ha en plan hur man skall avveckla sina aktier. I nuläget finns det inga stora aktieägare i LH (ingen har över 6%.av aktierna).

Finns givetvis många fler aspekter att ta hänsyn till i en jämförelse, men bara för att börja någonstans.
 
Toppen