Senaste nytt

SAS varslar 5000 pga corona

SAS varslar 5000. Pressmeddelande kom nyss. Vet inte om det är värt egen tråd men här kommer det iaf.
”Som en följ av covid-19 förväntas efterfrågan påverkas väsentligt under återstoden av 2020 och det kommer att ta flera år innan efterfrågan är tillbaka på nivåerna före utbrottet. SAS måste därför vidta avgörande åtgärder för att anpassa verksamheten till en miljö med lägre efterfrågan. Därför inleder nu SAS en process för att minska antalet anställda med upp till 5 000.”

mer info i pressmeddelandet:
SAS VARSLAR OM ARBETSBRIST FÖR ATT ANPASSA DEN FRAMTIDA ORGANISATIONEN TILL FÖRVÄNTAD LÄGRE EFTERFRÅGAN PÅ FLYGRESOR - SAS
 

gunry

Medlem
Finns nog anledning att tro att de snart även skrotar eurobonus...

Eurobonus genererar cash in till SAS i en tid då likviditet är allt. Eurobonuspoäng är en skuld från SAS till alla medlemmar, som dessutom är svårare att utnyttja (dvs, konvertera till cash ut för SAS) i nuläget. En devalvering av bonuspoäng, flygbolagens egna låtsasvaluta, är nog snarare att vänta än att de skrotar hela upplägget.
 

Senator

Moderator
Finns nog anledning att tro att de snart även skrotar eurobonus...

Nja, det har jag svårt att se. Det finns ganska mycket skrivit i finansiella tidningar om värde av lojalitetsprogrammen: både som marginal och intäkter. Ta t.ex. United och samarbete med Chase gällande deras kreditkort:

"Now, three months before Kirby becomes CEO, United is poised to catch up — but not fully. In a deal that surprised some analysts and industry watchers, United said Friday it agreed to a contract extension with Chase with better economics. In a filing with the U.S. Securities and Exchange Commission, United said the new deal, which expires in 2029, will increase cash flow by about $400 million this year."

United May Still Lag Delta, American on Loyalty Revenue Even After New Credit Card Deal – Skift

Nu har inte jag haft kommersiella diskussioner med SAS om detta på 10 år, men backar vi 10 år var både United och M&M inspiration för SAS. Med tanke på behovet av intäkter så är försäljning av poäng något som faktisk händer nu. Men som @gunry beskriver så skapar det andra utmaningar gällande balansräkningen.

Men åter till huvudnyheten: nämligen varsel. Många prognoser från flygbolagen pekar på att det kommer ta till 2023-2024 innan vi är åter till 2019. Om ni googlar lite nyheter från andra flygbolag så ser det snarlikt ut. Tyvärr kommer inte detta som någon överraskning.
 

mha321

Medlem
Men åter till huvudnyheten: nämligen varsel. Många prognoser från flygbolagen pekar på att det kommer ta till 2023-2024 innan vi är åter till 2019. Om ni googlar lite nyheter från andra flygbolag så ser det snarlikt ut. Tyvärr kommer inte detta som någon överraskning.
Nej, de enda två saker som förvånar mig är att det tog såhär lång tid (jag undrar om man timear det till att t.ex. Finland annonserade att de ger betydligt mer stöd till Finnair -- men samtidigt tror jag inte man kan reagera så snabbt), men också att man inte hårdare drar nytta av skillnaden i ländernas möjlighet till permitteringar. Visserligen flest varsel i Sverige, men de är väl också störst i Sverige...
 

Patrik

Medlem
Senaste siffran jag hittar är 10.445 medelantal anställda, så knappt hälften av personalen, det är hårt!
Trist, men inte oväntat, det kommer ta tid för flygbranschen att starta om efter detta.
 
Toppen