Senaste nytt

Norrköpings flygplats

Fredde18

Medlem
En liten rapport från Östgötaslätten. Norrköpings kommun har ju som bekant utrett flygplatsens framtid utefter 4 olika scenario. Nu i fredags blev beslutet.... att man går vidare med en femte variant då en ”stor aktör inom näringslivet visat tydligt intresse för att vara med och finansiera fortsatt drift av flygplatsen”. (Inte ordagrant citerat men det var kontentan av artikeln i NT, Norrköpings tidning. Låst artikel) Det nämns även i SVT öst:
Privata intressen kan ta över Norrköpings flygplats | SVT Nyheter

Svårt att spekulera men stora företag inom länet är ju exempelvis Siemens, Stadium, Billerud, SAAB (inte troligt), Lundbergs.

Oklart varför man skulle vilja satsa på en flygplats men vi får väl se vad som händer...
 
  • Gilla
Reactions: hco

Valley

Medlem
Norrköping pratar om "nyttoflyg" Kan inte påstå jag hört det begreppet tidigare.
Eller kan det månne röra sig om fraktflyg?

Nämner man i sin rapport någonting om Linköping. Eller vill man glömma bort att det finns något utanför kommungränsen?
 

Valley

Medlem
inte dåligt att de lagt ut rapporten offentligt.

Samhällsekonomiskt verkade allt guld och gröna skogar. Så när börjar expansionen?
 

Alf

Medlem
Efter att ha läst utredningarna, speciellt då Samhällsekonomisk kalkyl, så blir man minst sagt fundersam.

Den utredning som jag tycker är mest seriös är den som LFV Aviation Consulting gjorde 2011 och förordar ett utökat samarbete med Linköping. Hade detta genomförts hade man sparat åtskilliga miljoner i rationaliseringar av driftkostnader och flygplatsen hade haft en chans att ha kvar reguljärflyg. Men tyvärr fanns det inget intresse från politikerna i Norrköping och Linköping att samarbeta i frågan. Det är stenhårda murar mellan dessa båda kommuner.

Den senaste utredningen, Samhällsekonomisk kalkyl, kan man ju verkligen ifrågasätta. Här lyckas man med konststycket att visa på att en flygplats som går med ca 30 Mkr i förlust helt plötsligt går med en vinst på 47 Mkr. Detta genom att använda en beräkningsmetod som är ganska tvivelaktig. Man utgår från att om flygplatsen läggs ner försvinner alla kringliggande tjänster, vilka genererar enorma summor tillbaka till samhället. Det gör det inte alls i den omfattning som utredningen visar. Det är rena glädjekalkylen. Jag hoppas det finns de politiker som kritiskt kan granska denna kalkyl och ifrågasätta den. Det finns många räkneexempel som är direkt felaktiga.

Som det inte vore nog med detta så gör man en prognos på att denna vinst till samhället dessutom kommer att öka fram till 2020. Sanningen är ju att den har gått ner. Den lär inte bli bättre efter denna hårdbantning samhället går igenom just nu. Det säger jag ingenting om, eftersom ingen förespådde att något sådant kunde hända vårt samhället för ett år sedan.

Jag blir väldigt fundersam om det är sådana här glädjekalkyler som ligger till grund för politiska beslut om att driva komunal verksamhet.

Nu har vi ju en helt annan verklighet, vi går en okänd framtid till mötes. Det är tveksamt om framtiden kommer att ha något större behov för en flygplats i Norrköping.

Man nämner att Norrköping är ett stort logistikcenter och då behövs en flygplats. Sanningen är ju att det inte funnits någon flygfrakt sedan SAS lade ner sin verksamhet i Norrköping. Dessutom kördes största delen av flygfrakten med bil till Arlanda även under SAS tid. Det behövs ingen flygplats för att vara ett logistikcenter.

Det nämns ju ett ytterligare nytt alternativ för att driva flygplatsen i dagens Norrköpings Tidningar. Det skulle vara något av de större företagen som skulle kunna driva eller sponsra flygplatsen. Jag har väldigt svårt att se vilket av de stora företagen som skulle ta denna roll. Vilket företag skulle vilja driva en olönsam flygplats med oviss framtid. En av de stora bolagen i Norrköping är ju fastighetsbolaget Lundbergs. Svårt att tro att dessa vill driva en olönsam flygplats. Däremot är man säkert intresserad av marken för att kunna bygga bostäder på. Norrköpings flygplats ligger ju väldigt nära stadskärnan.

Skall bli intressant att följa detta framöver.
 

Valley

Medlem
Norrköping som logistiknav bygger uteslutande på deras hamn. Som nu också genomgår en större om- och utbyggnad.
Dessutom är den lönsam. Man kan nog påstå att det är hamnen som subventionerar nästan hela flygplatsens kostnader.
Men det verkar vara med flygplatser som med hamnar. Varje kommun med självaktning skall ha en.

Sett ur synvinkeln som logistiknav kan Norrköping fortsätta satsa på hamn och järnväg medan Linköping tar över allt vad gäller flyg. Även om jag inte tror det finns någon direkt möjlighet till några större flygfraktvolymer.

Och kan detta vara en rapport som från början är framtagen för att påvisa visst resultat?
På sätt jag misstänker Karlstad Kommuns rapporter är, när man hela tiden påvisar lönsamhet för reguljärtrafik (fast de rapporterna har ingen mig veterligt fått se)
 

Alf

Medlem
Norrköping som logistiknav bygger uteslutande på deras hamn. Som nu också genomgår en större om- och utbyggnad.
Dessutom är den lönsam. Man kan nog påstå att det är hamnen som subventionerar nästan hela flygplatsens kostnader.
Men det verkar vara med flygplatser som med hamnar. Varje kommun med självaktning skall ha en.

Sett ur synvinkeln som logistiknav kan Norrköping fortsätta satsa på hamn och järnväg medan Linköping tar över allt vad gäller flyg. Även om jag inte tror det finns någon direkt möjlighet till några större flygfraktvolymer.

Och kan detta vara en rapport som från början är framtagen för att påvisa visst resultat?
På sätt jag misstänker Karlstad Kommuns rapporter är, när man hela tiden påvisar lönsamhet för reguljärtrafik (fast de rapporterna har ingen mig veterligt fått se)

Du har helt rätt om hamnen. Man är även stor som logistiknav när det gäller järnväg och väg. Flygfrakten tror jag inte hamnar i Linköping, det finns ingen större kapacitet med de flygplan KLM flyger med. Det blir som nu, flygfrakten transporteras på lastbil till Arlanda och Landvetter.

Jag tror definitivt att rapporten Samhällsekonomisk kalkyl är en rapport som är framtagen för att påvisa ett visst resultat. Jag har flera punkter i rapporten där jag kan motbevisa de samhällsmässiga vinsterna som anges. Jag är ändå nöjd med att demokratin fungerar genom att man lagt ut rapporten öppet på sin hemsida. Kommunala bolag brukar annars ha en förmåga att mörka sina rapporter genom att sekretessbelägga dessa.
 

Fredde18

Medlem
Det står inte helt still. Förutom lite polis och brandflyg var denna islänning på besök idag. Undrar om man får passageraravgift vid hästtransporter? :D
B378136E-001D-4B11-A674-BBDBBB03D3A3.jpeg
 

Fredde18

Medlem
En liten rapport från Östgötaslätten. Norrköpings kommun har ju som bekant utrett flygplatsens framtid utefter 4 olika scenario. Nu i fredags blev beslutet.... att man går vidare med en femte variant då en ”stor aktör inom näringslivet visat tydligt intresse för att vara med och finansiera fortsatt drift av flygplatsen”. (Inte ordagrant citerat men det var kontentan av artikeln i NT, Norrköpings tidning. Låst artikel) Det nämns även i SVT öst:
Privata intressen kan ta över Norrköpings flygplats | SVT Nyheter

Svårt att spekulera men stora företag inom länet är ju exempelvis Siemens, Stadium, Billerud, SAAB (inte troligt), Lundbergs.

Oklart varför man skulle vilja satsa på en flygplats men vi får väl se vad som händer...
Apropå att näringslivet kan tänkas bidraga/ta över flygplatsen. Kanske detta kan vara en möjlig kandidat?
Internationellt bolag etablerar sig i Norrköping och startar med... - IBG Europe AB
 

Alf

Medlem
Apropå att näringslivet kan tänkas bidraga/ta över flygplatsen. Kanske detta kan vara en möjlig kandidat?
Internationellt bolag etablerar sig i Norrköping och startar med... - IBG Europe AB

Det var min tanke också när jag läste det. Men efter att ha läst företagets inriktning och målsättning samt etablering i Norrköping blir det många frågetecken som kommer upp. Företaget har tagit hem en miljardaffär i Qatar och sedan skulle välja att driva Norrköpings flygplats som går med brakförlust, det verkar vara en dålig affärside. Jag tycker det hela verkar minst sagt lite konstigt med etableringen. Det blir ju en konkurrent till LFV. Det är kanske ett smart drag om nu LFV skall permittera 500 medarbetare så kanske dessa kan erbjudas arbete inom IBG. Jag tycker ju mer man studerar detta ju mer frågetecken kommer upp.
Vad tror du om det hela @henke12 som tydligen haft företaget i Hongkong och är inom branschen.
 
Toppen