Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Tonton

Medlem
Om jag inte tar betalningen kontant eller i poäng, vad blir det då? I natura? ;)

Natura kan du alltid föreslå - men det tredje alternativet är en resecvoucher på dubbla värdet. Således kan du välja på följande (Om jag minns rätt):

  • 250 EUR in på bankkontot
  • 500 EUR i en digital voucher som kan användas för att köpa resor på SAS hemsida
  • 25 000 poäng in på Eurobonuskonto

Ovan är per person. För mig är valet självklart - 500 EUR i digital voucher. Då kan du lägga det på att delbetala en resa till USA/Asien i Plus och såldes dra in ganska rejält med baspoäng. :)
 
Återkoppla gärna i tråden hur det går med ersättningen. Med enorma antalet i inställda flighter (iofs färre passagare men ändå...) så vore det intressant att höra om flygbolagen försöker slingra sig ur ersättning mer än vanligt.
 

Canadien

Medlem
SAS skyller på ATC staffing issues när det gäller inställd SK144 GOT-ARN kl 9.40 i söndags morse (15/3). Hur tar man reda på om det är sant?
 

henke12

Medlem
SAS skyller på ATC staffing issues när det gäller inställd SK144 GOT-ARN kl 9.40 i söndags morse (15/3). Hur tar man reda på om det är sant?
Det är nog inte lätt som privatperson, jag tycker det låter helt orimligt och trafiken är typ all-time-low.
Jag har inte hört något (arbetar som ATC)

Ring till Landvetter!
Det är nog ett riktigt långskott att få prata med någon som ens vet vad ATC staffing issues är.
Dessutom är det 4 olika ATC enheter som kan ha satt restriktionen
(Göteborg ATS, Malmö ATCC, Stockholm ATCC eller Arlanda TWR)

Det är väl upp till flygbolaget att bevisa?
Exakt!!
 
vet inte om det bara är jag som sett det, men visst har det talats nånstans om ett virus?!
Som gör att man måste ställa in en inrikes från Malmö till Stockholm förra helgen? Varför tror du att man ställde in den? För att det var 14 personer som skulle flyga eller för att piloten hade Corona (och då borde ju SAS ha backup-personal, det blev ju inställt dagen innan).

Min gissning är att de hade brist på crew i deras nätverk och så tog SAS ett operationellt beslut att ställa in vår flight för där var så få bokade och så tog de vår crew någon annanstans.
 

Homer

Medlem
Jag har bara skummat igenom det, ser inte något nytt bara att de betonar vissa ganska uppenbara saker.

COMMISSION NOTICE Interpretative Guidelines on EU passenger rights regulations in the context of the developing situation with Covid-19
https://ec.europa.eu/transport/sites/transport/files/legislation/c20201830_en.pdf

The ‘duty of care’ provisions are NOT removed simply because this is an ‘extraordinary circumstance’. Your airline is still required to provide meals and refreshments, hotel accommodation and transport to the accommodation if your flight is cancelled. This obligation applies even if you end up being stuck in a country for weeks due to the lack of return flights.

‘Duty of care’ provisions do NOT apply if you agree to receive a full refund for your flight

Compensation for cancelled flights, which is due if flights are cancelled within 14 days of departure, is void if the flight is cancelled due to ‘extraordinary circumstances’. The cancellation of flights due to Government action which either bans flights or forces flights to be cancelled because many passengers would be refused entry counts as ‘extraordinary circumstances’. This means that, for example, no compensation is due if your upcoming US flight is cancelled.

This rule works in both directions. If a flight to Israel was cancelled because people could not enter Israel, passengers booked on the return flight back to the UK would also have no right to compensation.
 

Henry

Medlem
Missade en connection när vi inte kunde landa i Wien utan blev diverted till Graz på grund av väder. Det slutade med en bussresa till Wien, övernattning på hotell och flyg morgonen efter. Austrian ersätter hotellnatten men inte extrakostnaden som uppstod för missad transfer från Innsbruck till hotellet (130 EUR) - hopplöst att få ersättning från dem? Kanske värt att kolla med mitt försäkringsbolag i stället?
 
Toppen