Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

gjohansson

Medlem
Har en SAS Plus Pro-biljett inrikes nästa vecka. Tänkte precis avboka den men det alternativet finns inte. Ombokning eller voucher.

Någon som vet om den går att avboka om jag lyckas få kontakt med SAS? Köpte just plus pro för att jag misstänkte att jag skulle behöva ställa in...
Verkar som de plockat bort avbokningsmöjligheten från hemsidan. Jag fick ringa in.
 

CoooC

Medlem
Behöver lite experthjälp! :rolleyes:

Hade en resa SJO-PTY-IST-MUC-ARN som blev ombokad till SJO-BOG-BCN-FRA-ARN men nu senast bara några timmar innan vi skulle påbörja resan så blir BCN-FRA cancellerad. Vi har ringt och fått en ny resa.

Status just nu:
Befinner mig i BOG och har bara boardingkort för BOG-BCN.
Har följande rutt framför mig BOG-BCN-FRA-ARN men BCN-FRA verkar inte utfärdad. Dock syns den på Mina bokningar och i SAS-appen.

Såhär står det på "Mina bokningar" på SAS:
"Vi har inte avslutat utfärdandet av biljetter för alla flygningar i denna bokning. Kontakta SAS Customer Service för att få hjälp."

Misstänker att det antingen beror på för kort connection time (60 min bara) eller att rutten bryter mot reasonable routing.

Vad göra? Ringa SAS och riskera att dom avfärdar rutten eller chansa och hoppas på det bästa? Vad gör vi i Barcelona isf? Letar upp någon informationsdisk så att vi kan få boardingkort?
 

ericwg

Medlem
Behöver lite experthjälp! :rolleyes:

Hade en resa SJO-PTY-IST-MUC-ARN som blev ombokad till SJO-BOG-BCN-FRA-ARN men nu senast bara några timmar innan vi skulle påbörja resan så blir BCN-FRA cancellerad. Vi har ringt och fått en ny resa.

Status just nu:
Befinner mig i BOG och har bara boardingkort för BOG-BCN.
Har följande rutt framför mig BOG-BCN-FRA-ARN men BCN-FRA verkar inte utfärdad. Dock syns den på Mina bokningar och i SAS-appen.

Såhär står det på "Mina bokningar" på SAS:
"Vi har inte avslutat utfärdandet av biljetter för alla flygningar i denna bokning. Kontakta SAS Customer Service för att få hjälp."

Misstänker att det antingen beror på för kort connection time (60 min bara) eller att rutten bryter mot reasonable routing.

Vad göra? Ringa SAS och riskera att dom avfärdar rutten eller chansa och hoppas på det bästa? Vad gör vi i Barcelona isf? Letar upp någon informationsdisk så att vi kan få boardingkort?

Jag har fått det vid ombokningar (alltså den texten), ringt in...och SAS kan inte se att något är fel/konstigt. En bugg?
 

CoooC

Medlem
Jag har fått det vid ombokningar (alltså den texten), ringt in...och SAS kan inte se att något är fel/konstigt. En bugg?

Senaste agenten bekräftade att allt var OK men man blir ju orolig...
speciellt med tanke på att tidigare agenter hävdat att resan bryter mot "minimal connection time" och "most reasonable routing".
 

eliee

Medlem
Fr.o.m 19 mars tillåts inte personer som inte är EU/EES-medborgare inresa i Sverige.

DN skrev:
Sveriges regering har fattat beslut om en ny förordning om tillfälligt reseförbud till Sverige. Från 19 mars. Svenska medborgare och boende i Sverige kommer kunna återvända till Sverige. Det meddelar Inrikesminister Mikael Damberg (S) vid en pressträff.
...
Förbudet gäller inte EU-medborgare eller EES länderna. Regeringens beslut innebär inte att Folkhälsomyndigheten eller andra myndigheter har ändrat sina bedömningar utan grundas endast på EU:s överenskommelse.

Det nya coronaviruset: Följ utvecklingen i Sverige och världen - DN.SE
 

NyfikenGrau

Medlem
Vet inte om det här beslutet gör någon större skillnad jämfört med tidigare, även om rubrikerna är stora? EU-medborgare och permanent bosatta i EU får fortfarande resa relativt fritt till och inom EU till länderna där de bor/är medborgare. Övriga förmodar jag har ändå slutat resa hit/runt här sen nån vecka tillbaka? T.ex. inställd trafik och utegångsförbud påverkar i så fall den inre rörligheten mer.
 
  • Gilla
Reactions: hco

hco

Medlem

Mikeswe

Medlem
Jag antar (hoppas) det. Det var vad som kommunicerades av andra EU-ledare tidigare idag/igår. Men har inte sett den fullständiga officiella svenska texten än.

Edit: familjemedlemmar till EU-medborgare nämns inte i pressmeddelandet.

Ett tillfälligt förbud mot resor till Sverige med anledning av covid-19 - Regeringen.se

Tack för länken @hco .. Det står ju följande:

Vilka omfattas av inreseförbudet?
Inreseförbudet gäller för alla utländska medborgare som försöker resa in i Sverige från ett land som inte ingår i EES samt Schweiz. Undantag ska däremot göras för bland annat personer med uppehållstillstånd eller uppehållsrätt i Sverige samt personer som är medborgare i en annan EES-stat eller som är familjemedlemmar till en sådan person, som behöver resa in i landet för att kunna återvända till sina hem. Även utlänningar som har särskilt angelägna behov eller som ska utföra nödvändiga funktioner i Sverige kan undantas, det kan t.ex. handla om hälso- och sjukvårdspersonal, personer som arbetar med transport av varor och personer med trängande familjeskäl. Undantagen i den nya förordningen överensstämmer med de undantag som EU-kommissionen angett i sitt meddelande den 16 mars. Inreseförbudet omfattar inte svenska medborgare.

Borde ju hänvisa till "lagen om fri rörlighet" ?
 
  • Gilla
Reactions: hco

Bankiren

Medlem
Nu är vår flight MIA-LIS den 25 mars inställd, men vi blev per automatik ombokade till en tidigare flight samma dag. Bådar ju gott att man avser att flyga den sträckan...
 

Attachments

  • 2A74426C-BA4E-4A97-8BE4-7719E1D4EBF5.jpeg
    2A74426C-BA4E-4A97-8BE4-7719E1D4EBF5.jpeg
    31 KB · Visningar: 152
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen