Senaste nytt

Vilka rättigheter har jag att bli ombokad på en SAS-award när de ställt in/bokat av mig?

Agö

Medlem
Tack för utförligt svar. Jag håller med om den sista punkten som viktig. Här krävs nog bra bilaterala avtal samt överenskommelser mellan t.ex. de Europabaserade bolag och deras partners.
Japp, och så är det ju inte. Just bestämmelsen avseende rätt till ombokning struntar ju de flesta bolag i när de t.ex. säger att de inte bokar om till ett annat bolag. Ta SAS och BA på London t.ex. eller Norwegians raka policy att aldrig boka om till annat bolag. Det är inte lätt att vara konsument.
 
Hej!

Jag blåser liv i denna tråd då jag fått problem med en bokad bonusresa till Zambia i juni-juli. Resan är bokad med Eurobonuspoäng och en 2-4-1 voucher i business med utresa:
CPH-FRA-MUC-JNB-LUN
Hemresa:
LVI-JNB-MUC-CPH
Segmenten inom Europa är med Lufthansa, övriga med South African. I samband med att jag ska boka safari och boenden på plats uppmärksammar resebyrån (AmEx Platinum Travel) att flighten mellan Livingstone (LVI) är inställd aktuellt datum. Detta har jag inte informerats om men ser när jag uppdaterar min bokning att en hel del ändringar gjorts. På utresan är vi ombokade till en flight mellan FRA och JNB istället, samtidigt finns segmentet mellan FRA och MUC kvar.
På hemresan är vi ombokade ett dygn senare på sträckan LVI-JNB och flyget JNB-MUC är ändrat till JNB-FRA. Dock är sträckan JNB-FRA på ursprungligt datum, dvs 1 dygn före den nu ändrade flighten LVI-JNB. Därtill är vi inte inbokade på någon flight från FRA-CPH.
Sammanfattat uppfattar jag bokningen som riktigt trasig...
Jag har pratat med Tallinn som också ser att det är gjort ändringar men menar att de inte kan göra mer än att söka nya resekombinationer i befintligt utbud av awardresor som dessvärre var skralt. Möjligen kunde de under nästa vecka när supervisorn var på plats göra ett undantag för <24 timmarsregeln för stopp och på så vis lösa det om vi åker ett dygn tidigare från LVI och sedan tar befintlig (om-)bokning från JNB-FRA.

Jag ser på South Africans hemsida att de har ställt in sträckan JNB-MUC och att de ska boka om sina resenärer, vilket de gjort för oss. Dock har det inte anpassats till anslutningarna i Europa och sedan har det inte justerat för den inställda flighten mellan LVI och JNB.

Hur rekommenderar ni att jag går vidare? Ska jag ta kontakt med South African och höra om de kan hjälpa oss? Att boka av är inte något vi önskar utan kan justera resans längd +-1 dag.
Som jag förstår tråden gäller EU-reglerna, korrekt? Är det då Tallinn jag ska gå på igen?

Stort tack på förhand!
 
Hej!

Jag blåser liv i denna tråd då jag fått problem med en bokad bonusresa till Zambia i juni-juli. Resan är bokad med Eurobonuspoäng och en 2-4-1 voucher i business med utresa:
CPH-FRA-MUC-JNB-LUN
Hemresa:
LVI-JNB-MUC-CPH
Segmenten inom Europa är med Lufthansa, övriga med South African. I samband med att jag ska boka safari och boenden på plats uppmärksammar resebyrån (AmEx Platinum Travel) att flighten mellan Livingstone (LVI) är inställd aktuellt datum. Detta har jag inte informerats om men ser när jag uppdaterar min bokning att en hel del ändringar gjorts. På utresan är vi ombokade till en flight mellan FRA och JNB istället, samtidigt finns segmentet mellan FRA och MUC kvar.
På hemresan är vi ombokade ett dygn senare på sträckan LVI-JNB och flyget JNB-MUC är ändrat till JNB-FRA. Dock är sträckan JNB-FRA på ursprungligt datum, dvs 1 dygn före den nu ändrade flighten LVI-JNB. Därtill är vi inte inbokade på någon flight från FRA-CPH.
Sammanfattat uppfattar jag bokningen som riktigt trasig...
Jag har pratat med Tallinn som också ser att det är gjort ändringar men menar att de inte kan göra mer än att söka nya resekombinationer i befintligt utbud av awardresor som dessvärre var skralt. Möjligen kunde de under nästa vecka när supervisorn var på plats göra ett undantag för <24 timmarsregeln för stopp och på så vis lösa det om vi åker ett dygn tidigare från LVI och sedan tar befintlig (om-)bokning från JNB-FRA.

Jag ser på South Africans hemsida att de har ställt in sträckan JNB-MUC och att de ska boka om sina resenärer, vilket de gjort för oss. Dock har det inte anpassats till anslutningarna i Europa och sedan har det inte justerat för den inställda flighten mellan LVI och JNB.

Hur rekommenderar ni att jag går vidare? Ska jag ta kontakt med South African och höra om de kan hjälpa oss? Att boka av är inte något vi önskar utan kan justera resans längd +-1 dag.
Som jag förstår tråden gäller EU-reglerna, korrekt? Är det då Tallinn jag ska gå på igen?

Stort tack på förhand!
Det går bara att hitta nya awardsplatser och boka om. Tyvärr är detta nackdelen med att boka awards.
 
Det går bara att hitta nya awardsplatser och boka om. Tyvärr är detta nackdelen med att boka awards.

Tack för snabbt svar! Det låter ju onekligen lite dystert. Inget hopp om ytterligare hjälp från SAS då?
Har jag något att förlora på att kontakta South African? Jag funderar på om det är så att de bara har flyttat flight för flight utan att se till helheten. Det känns konstigt att de skulle ha bokat om som de gjort om de hade koll på hela resplanen.
 
Hade samma issue i januari med en flight CPH-YYZ-SJO där första benet ställdes in. Fick utan kostnad ombokat detta till CPH-LHR dagen innan och LHR-YYZ på orginaldagen, men det kostade såklart en hotellnatt på LHR som vi fick bekosta själva. Alternativet var att cancellera hela trippen vilket inte var ett alternativ i realiteten. Tallinn ändrade allt utan kostnad.
 
Tack för snabbt svar! Det låter ju onekligen lite dystert. Inget hopp om ytterligare hjälp från SAS då?
Har jag något att förlora på att kontakta South African? Jag funderar på om det är så att de bara har flyttat flight för flight utan att se till helheten. Det känns konstigt att de skulle ha bokat om som de gjort om de hade koll på hela resplanen.
Försöka går alltid.

Tips: använd appen Check my trip då går du notifiering om något ändras i en resa.
 
Datapunkter från närtid vid inställda flyg med kort varsel:

1. Utresa på t/r. Kan direkt ombokas till SAS revenue av supporten i Cypern. De säger sig dock ha IT-problem för att boka med EuroBonus så blir aldrig någon diskussion om att revenue skulle vara "otillåtet".

2. Hemresa. Vanliga kundtjänsten, efter koll med "mentorn", kan omboka till SAS revenue men säger att andra bolag inte är "tillåtet". De öppnar dock upp en SAS bonus plats istället för att slippa kreditera poäng.
SAS service desk på Arlanda säger sig dock ha befogenhet att omboka till revenue på valfritt bolag. Alla revenue biljetter som jag hittar på respektive bolags hemsida finns dock besynnerligt nog inte eller är fullbokade när agenten söker.

Vet att SAS ofta inte ser award tillgänglig via andra bolag men trodde inte det var vanligt med revenue biljetter? Känns konspiratoriskt att tänka att service desk skulle ljuga om att det inte går att boka. agenten var hjälpsam och verkade ärlig.
 

mha321

Medlem
Datapunkter från närtid vid inställda flyg med kort varsel:

1. Utresa på t/r. Kan direkt ombokas till SAS revenue av supporten i Cypern. De säger sig dock ha IT-problem för att boka med EuroBonus så blir aldrig någon diskussion om att revenue skulle vara "otillåtet".

2. Hemresa. Vanliga kundtjänsten, efter koll med "mentorn", kan omboka till SAS revenue men säger att andra bolag inte är "tillåtet". De öppnar dock upp en SAS bonus plats istället för att slippa kreditera poäng.
SAS service desk på Arlanda säger sig dock ha befogenhet att omboka till revenue på valfritt bolag. Alla revenue biljetter som jag hittar på respektive bolags hemsida finns dock besynnerligt nog inte eller är fullbokade när agenten söker.

Vet att SAS ofta inte ser award tillgänglig via andra bolag men trodde inte det var vanligt med revenue biljetter? Känns konspiratoriskt att tänka att service desk skulle ljuga om att det inte går att boka. agenten var hjälpsam och verkade ärlig.

Spontan gissning är att det faktiskt är sas som ser rätt den här gången och de andra bolagen som ser spök tillgänglighet. Det har gjorts massor med om bokningar de senaste dagarna för många bolag, och de flesta bolags hemsidor ser inte live tillgänglighet utan en cachead sådan. För det mesta är det inga problem, men om det helt plötsligt dykt upp en stor block bokning (typiskt en ombokning från inställda flyg) så blir det knas.

Symptomen då blir att man nör man faktiskt försöker boka den blir utkastad i ett senare skede, typiskt precis före betalning.

Sas agenterna (och även andra bolag såklart)) däremot har tillgång till tillgängligheten live.
 
Toppen