Senaste nytt

Var köper man bra bagageband för att ha runt en resväska?

Delayed

Medlem
Hej!

Vet någon var man hittar bra bagageband som duger till något och inte bara fungerar som dekoration. Jag letar något liknande detta.
bband1.jpg


Det viktiga är att man kan spänna bandet hårt runt väskan. Man ska utan vidare kunna lyfta en väska på 30 kg i bandet utan att det ger sig. Jag har ett som ovan och det håller men jag vill ha flera.

De enda jag hittar är helt värdelösa med "snabbspännen" som liknar detta:
bb2.jpg


De finns "överallt" men enligt min uppfattning är de inget att ha för de jag provat ger upp redan när jag spänner så hårt som jag anser det ska spännas. Snabbspännet klarar helt enkelt inte den kraft/spänning jag vill det ska klara.

I brist på bättre använder jag ibland "spännband" typ nedan:

spb.jpg

Det fungerar hjälpligt men jag önskar något mer gediget, liknande inläggets första bild.
 

Delayed

Medlem
Jag använder ibland två spännband med bärögla.
Bortsett från bäröglan är det ungefär dessa jag avser med min tredje bild. Funkar någorlunda men hade hellre haft bredare då jag tycker de känns "gedignare" och lättare att hantera.

Dock brukar flygplatserna inte rekommendera dessa då dom ofta fastnar i bandet eller skapar prpblem
Vet du varför. Spännets utformning? Bäröglan? Eller "lösa svansar". Jag kör som sagt ibland med liknande fast utan bärögla och brukar försöka se till att inget "överskott" från bandet "fladdrar".
 

Migato

Medlem
Bortsett från bäröglan är det ungefär dessa jag avser med min tredje bild. Funkar någorlunda men hade hellre haft bredare då jag tycker de känns "gedignare" och lättare att hantera.

Vet du varför. Spännets utformning? Bäröglan? Eller "lösa svansar". Jag kör som sagt ibland med liknande fast utan bärögla och brukar försöka se till att inget "överskott" från bandet "fladdrar".

Här går de igenom lite när väskor med spännband fastnar på Arlanda.

 

Nemo

Medlem
Här går de igenom lite när väskor med spännband fastnar på Arlanda.

De talar om det 7:20 samt 20:50. Annat jag missat? Vad de säger är att 1. ”Bagagebanden” (dvs banden med snabbkoppling, första och andra bilden hos @Delayed ) ramlar av och 2. När de ramlat av fastnar de i bagagebanden (dvs rullbanden).
De säger inte att banden ställer till med problem när de är på väskorna.

Spännband (dvs de som inte har snabbkoppling, sista bilden hos @Delayed ) ramlar inte lika lätt av.

När jag använt spännband med bärögla är det för att jag fraktat frysta varor i en kylväska, dvs tungt och behov av rejäla handtag som orkar tyngden, därav bäröglan.
 
Bortsett från bäröglan är det ungefär dessa jag avser med min tredje bild. Funkar någorlunda men hade hellre haft bredare då jag tycker de känns "gedignare" och lättare att hantera.

Vet du varför. Spännets utformning? Bäröglan? Eller "lösa svansar". Jag kör som sagt ibland med liknande fast utan bärögla och brukar försöka se till att inget "överskott" från bandet "fladdrar".
Dels som tidigare inlägg att det lossnar och fastnar i bandet. Men jag har även hört om problem när väskan fastnar då bandet "sticker" ut. En väska är ju utformad att vara så slät som möjligt. Bandet kan fastna i "vagnen" eller bandet den ligger på och har man otur så pajar väskan.
Jag har själv råkat ut för att bandet fastnat och slitits sönder. Väskan höll dock. Så här aldrig mera band på väskan. Märker ut mina genom att välja udda färger på väskan eller klisterlappar.
 

Plus

Medlem
Hej!

Vet någon var man hittar bra bagageband som duger till något och inte bara fungerar som dekoration. Jag letar något liknande detta.
Visa bifogad bild 105460

Det viktiga är att man kan spänna bandet hårt runt väskan. Man ska utan vidare kunna lyfta en väska på 30 kg i bandet utan att det ger sig. Jag har ett som ovan och det håller men jag vill ha flera.

De enda jag hittar är helt värdelösa med "snabbspännen" som liknar detta:
Visa bifogad bild 105459

De finns "överallt" men enligt min uppfattning är de inget att ha för de jag provat ger upp redan när jag spänner så hårt som jag anser det ska spännas. Snabbspännet klarar helt enkelt inte den kraft/spänning jag vill det ska klara.

I brist på bättre använder jag ibland "spännband" typ nedan:

Visa bifogad bild 105461
Det fungerar hjälpligt men jag önskar något mer gediget, liknande inläggets första bild.

Man köper inget. Man har en bra väska.
Bandet kommer inte överleva länge
 

Delayed

Medlem
Bagagebanden” (dvs banden med snabbkoppling, första och andra bilden)
Fast bandet i min första bild har inte det jag kallar "snabbkoppling" utan det har två "metallöglor" som man trär bandet mellan och spänner åt. Man kan spänna bandet mycket hårt och viker man sen in flärpen under så sticker inget ut eller kan fastna. Alla de med snabbkoppling jag har testat har däremot varit värdelösa då det gått att dra isär kopplingen med handkraft.

Man köper inget. Man har en bra väska. Bandet kommer inte överleva länge
Dina erfarenheter kanske kommer från ett band med snabbkoppling. ;) Jag har haft ett band utan snabbkoppling länge och det lever ännu. Bandet liknar det i min första bild. Klart det är bra med en bra väska men även om jag kör en bra bil använder jag säkerhetsbälte. Man vet liksom inte alltid vad omvärlden utsätter en, eller ens väska, för. :(

Travel Luggage straps Suitcase Belts Rainbow Adjustable Buckle Baggage Backpack Packing Belt-in Travel Accessories from Luggage & Bags on AliExpress
Nu börjar det likna något! Tack!
 
Toppen