Agö
Medlem
Vettigt resonerat förstås. Det går liksom inte att tvinga passageraren att invänta nästa dags flyg om det finns alternativ.This just in: ARN har fattat beslut i fallet med den inställda flygningen LAX-ARN i mars som jag och flera andra forumiter drabbades av. Se Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter | Sida 434 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor och ping @fly4fun @KED @aldrighemma
ARN går på vår linje och rekommenderar SAS att betala €600 euro vardera till herr och fru Taxvalp. Medan vi och SAS har bollat argument om följdförseningar och flygplanstyper har ARN helt valt att grunda sitt beslut på frågan om SAS har gjort tillräckligt för att minimera skadan. Vi fick åka ett dygn senare än beräknat med SAS men det fanns ju snabbare alternativ än så (som jag också föreslog för SAS).
Ur beslutet:
"Nämndens majoritet anförde att det förelåg en skyldighet att boka om passagerare inte bara till egna flygningar utan även flygningar med andra flygbolag om detta skulle innebära att passageraren når sin slutdestination tidigare än med en ombokning till en av flygbolagets
egna flygningar.
...
Nämnden anser inte att SAS har lyckats tydliggöra varför de åberopade omständigheterna
omöjliggjort en tidigare ombokning, i egen regi eller med ett annat flygbolag."
Vi fick rätt tillslut men ARN kringgick den intressanta frågan om följdförsening. Frågan är nu hur det går för er andra - rapportera gärna!
Vad tyckte nämndens minoritet?