Senaste nytt

SARS liknande virus (Corona) i Asien 2020

Status
Stängd för vidare inlägg.

johan_fbg

Medlem
75EBE738-7D7D-475C-AF07-4563BE97C273.jpeg


Minns rundresa i Kina/HK 2003. Då var jag en rookie men jag kommer inte ihåg att flygbolagen uttalade några särskilda av-/ombokningsregler.
 

011430121

Medlem
Kolla bara flygbolagen i Asien. Aktiekursen igår. Även amerikanska bolagen påverkades endel.

Tisdag 21/1 2020
-6,7 % - China Eastern Airlines
-6,51% - China Southern Airlines
-4,07 % - Cathay Pacific
-2,97 % - Japan Airlines
-2,15 % - ANA

Att aktiekrusen påverkas kortsiktigt är en sak, men jag tror även att dessa flygbolag kommer påverkas en längre tid, då specifikt de kinesiska bolagen som har mycket inrikestrafik i Kina, då efterfrågan kommer att minska från utländska personer.
Finnair steg något under onsdagen upp 0,41%
Källa: Dagens Industri
 

Brogren

Medlem
Är i Phuket (Surin Beach) och flyger hem via Bangkok på Lördag. Är inget vidare orolig för egen del, men det kan säkerligen bli lite annan hantering både på HKT och BKK beroende på vad som händer dom närmsta dagarna.

Tror man kommer långt med att isolera Whutan.
 

JacobGBG

Medlem
Är det bara jag som tycker uppståndet är lite lustigt ändå? Jag tittar på siffrorna från 2003, circa 8000 fall varav 600 dödsfall. Jag vill inte låta kallsinnig men i ett land av Kinas storlek så kan jag inte låta bli att känna att det är försvinnande små procent.
 

Tonton

Medlem
Är det bara jag som tycker uppståndet är lite lustigt ändå? Jag tittar på siffrorna från 2003, circa 8000 fall varav 600 dödsfall. Jag vill inte låta kallsinnig men i ett land av Kinas storlek så kan jag inte låta bli att känna att det är försvinnande små procent.

Du låter kallsinning ;)

Tror väl snarare att det är så att det är viktigt att stoppa spridningen. Blir den allt för stor, och det inte finns något vaccin mot det, så kan det har förödande resultat.

Med det sagt så håller jag med dig - och det gör väl också WHO till viss del, eftersom de inte riktigt är beredda att kalla det "public health emergency" ännu.
 

MrDollar

Medlem
Kan det bli så att vissa länder nekar inträde om man har stämpel i passet från länder som är drabbade av detta hemska? Om man rest in i landet under vissa datum?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen