Senaste nytt

Lufthansa Miles & More eller SAS Eurobonus?

henrik l

Medlem
En dimension till att ta i beaktande är i vilken allians man har sin "hemvist". Betalda flygningar för mig sker nästan uteslutande i One World, har British Airways Executive Club, men jag samlar poäng både hos SAS och Miles and More. Eftersom det enligt min mening inte finns något vettigt kreditkort inom One World om man bor i Sverige, blir ju frågan om man skall ha Amex (SAS) eller Mastercard (M&M)?

Fördelen med M&M är att man håller liv i poängen så länge man handlar varje månad, samt att man får 20 p /100 kr, jämfört med 15 p/100 kr hos Amex. En fråga är då hur många poäng man hinner samla ihop under fem år för att göra något kul om man har Amex. Nackdelen med M&M är givetvis avsaknaden av 2-4-1. Å andra sidan, om man tänker sig att bränna poängen på att flyga F med Lufthansa och har lite begränsade tidsslottar när man kan utnyttja detta är M&M att föredra, eftersom man ofta kan boka i hyfsad god tid innan resa och inte behöver vänta till två veckor innan resa. Så precis som med allt annat här så är det väl vilket resemönster och vilka preferenser man har som i slutändan avgör:)
 

ELOS

Medlem
Enkelresa i MM är 50 % av tur och retur Poäng kostnaden medan SAS tar 60 %.
Servicepriser vid ombokning är billigare med Eurobonus.
Eurobonus award kan inte ändrad efter resestart, det går fint med MM.
Stop over är en möjlighet med MM (alltså mer än 24 tlin)
 
Enkelresa i MM är 50 % av tur och retur Poäng kostnaden medan SAS tar 60 %.
Miles & More är ibland ännu billigare, om t ex tur-och-returpriset är 135000 miles så blir enkelresepriset 67000 miles, inte 67500. Alltså, man sparar 1000 miles på att boka två enkelresor istället för en tur-och-returresa om tur-och-returpriset är en udda multipel av tusen.
Stop over är en möjlighet med MM (alltså mer än 24 tlin)
Dock inte i utresezonen.
 

Canadien

Medlem
Nu har jag bara bokat rena LH-awards med M&M, är det samma pris om man blandar in andra Star Alliance partners? T ex ARN-FRA-DEN-XXX där sista är med United?
 

Tonton

Medlem
Nu har jag bara bokat rena LH-awards med M&M, är det samma pris om man blandar in andra Star Alliance partners? T ex ARN-FRA-DEN-XXX där sista är med United?

Nu har jag inte bokat någon *A-resa med M&M men all research jag har gjort tyder på det.

Till och med overall oftast billigare med *A-bolag då det blir lägre skatter på många andra bolag, snarare än att flyga LH-metall.
 
Nu har jag bara bokat rena LH-awards med M&M, är det samma pris om man blandar in andra Star Alliance partners? T ex ARN-FRA-DEN-XXX där sista är med United?
Ja, miles-priset är det samma. Här är ett exempel:
Austin.png
 

Jean-Pierre

Medlem
En stor fördel med M&M Awards är att 2 st. stop-over är tillåtet, en åt varje håll. (Ej intra-europa awards dock, tror jag)

Jag sydde ihop en resa till Nya Zeeland i Business med några dagars stop-over i Tokyo på utresan och en veckas stop-over i Bangkok på hemvägen. Tre destinationer i olika världsdelar utan extra poängkostnad...

Skatter&avgifter blev relativt låga eftersom de flesta legs blev på flygbolag med ingen eller låg fuel surcharge. Undantaget LH då, på utresan till Tokyo.

Däremot är stop-over endast tillåtet på t/r. På One-way biljett går det inte.
 
Toppen