Senaste nytt

Lufthansa Miles & More eller SAS Eurobonus?

Robster80

Medlem
Hej, jag gick förra året med i båda dessa program och skaffade både ett Amex Premium och ett Miles and More MC. Nu sitter jag och försöker klura ut vilket program man ska satsa på i år. Förra året använde jag främst Miles & More och lyckades ganska fort komma upp i 120k poäng. Men en intjäning på 25p/100kr går det rätt fort. Men i år kanske det är mer värt att satsa på en voucher med Amex?

Mina tankar angående fördelar och nackdelar med de bägge programmen.

Miles and More:
+ Går snabbare att tjäna poäng med kreditkort.
+ Fler poäng när man bokar hotel och hyrbil via miles & more programmet (fick tex runt 20k poäng förra sommaren för en hyrbil samt 5 nätter på hotel).
+ Poängresorna verkar vara billigare. Tittar nu och Miles & More tar tex 110k poäng för en resa till Boston medans Eurobonus med SAS kostar 153k poäng.
- Färre resor att välja på.
- Ingen voucher men man kan utnyttja Miles & More bargains som erbjuder resor till halva poängpriset ganska frekvent. Dessutom finns det ingen begränsning till hur många bargain resor man kan utnyttja på ett år. Med vouchern är det ju som bekant endast en resa för 2 personer.
- Flygskatten är mycket dyrare på poängresorna.

Eurobonus:
+ Kan samla poäng via samarbetspartners som COOP, Preem, online shopping m.m.
+ Voucher
+ Bättre flygmöjligheter från Sthlm?
- Poängintjäning går långsammare.
- Poängresor kostar mer i poäng.

Tycker ni att det här är en rimlig jämförelse? Finns det några andra punkter som jag missat? Tycker faktiskt det lutar åt miles and more men undrar om jag har missat något eftersom alla här verkar föredra Eurobonus.

Tack för ett bra forum.
 

taxvalp

Medlem
Jag är rätt färsk så har ingen koll på det här med status. Vad ger det för fördelar?

Välkommen hit, det finns mycket att läsa om detta här. Status är alltså nivå på medlemsskapet, hos SAS är det enklare att nå guldnivå med allt vad det innebär av lounge, fast-track och så vidare. Om man reser sällan är det dock mindre användbart, så klart.
 

varva77

Medlem
Jag gjorde precis en sökning på SAS.se och valde poäng istället för SEK och fick då 153800 poäng för en business för 1 person till Boston. Skumt
Utan att gå in på alla detaljer så har du valt "valuta" poäng och inte en ren bonusresa. Bonusresa är mycket billigare (100k som sagt)... dock är det ju begränsat med platser. Överlag är det väldigt dåligt värde att betala i "valuta" poäng.
Annan tumregel skulle jag säga är att bor man i Sverige, flyger inte väldigt mycket business på rena Lufthansaflyg är Eurobonus att föredra med alla intjäningsmöjligheter (shopping, kreditkort, kampanjer (finns såklart säkert på M&M också) etc) och att det är mer anpassat efter svenska förhållanden.
 
Toppen