Senaste nytt

AMEX Elite och kreditering av 20.000 statuspoäng

Veron

Medlem
Jag behöver 16.800 poäng innan 31/12 för att behålla diamond. Har idag amex premium och har kommit fram till att billigaste sättet att behålla status är att byta till Elite. Får man poängen i samband med att man får kortet, eller hur funkar det? Borde kanske gjort det här tidigare, men ett par oväntade jobbresor gjorde att 90k är inom räckhåll.
Fick mitt kort nån gång början på novemeber. Minns inte exakt men ser första köpet gjordes den 9/11. 20k i statuspoäng kom den 14/11 så borde va möjligt för din del att nå EBD. Lycka till.
 

Remains

Medlem
Ringde idag och fixade Elite. Killen jag pratade med lät inte helt övertygad om att det går i lås, men jag chansar. Jämfört med att flyga ihop poängen känns det billigt och går det i lås har jag guld 27 månader till att se fram emot.
 

bayindirb

Medlem
Om man ansöker om Sas elite kortet för att byta datum för intjänade 20k poäng, går det göra så eller finns det nåt alternative? (Vill bara byta datum för intjänade poäng.)
 

PP4EH

Medlem
Men vänta nu jag skaffade kortet i 1a mars förra året, snackade precis med Amex och dom sa att mina 20k kommer in 5e mars.
Min period sträcker sig till 29e feb.
Amex säger att dom inte kan ge mig poängen innan.
Pratade med SAS nyss och dom sa att grace perioden är bara till för att KÖPA sig status och att mina Amex 20K kommer falla i nästa period oavsett.

så va gör man nu om man vill ha Diamond förutom att betala för det?
Säga upp Amex och skaffa nytt ? ( jäkligt omständigt känner jag)
 

Attachments

  • 0DEBCC60-33DD-4027-AFAD-DD3E97B58874.png
    0DEBCC60-33DD-4027-AFAD-DD3E97B58874.png
    128,6 KB · Visningar: 262

Berglund

Medlem
Men vänta nu jag skaffade kortet i 1a mars förra året, snackade precis med Amex och dom sa att mina 20k kommer in 5e mars.
Min period sträcker sig till 29e feb.
Amex säger att dom inte kan ge mig poängen innan.
Så är det.

Fenomenet finns beskrivet här på forumet massor av gånger. Amex kan, av outgrundlig anledning, inte styra när systemet ”betalat ut” de 20 000 statuspoängen och inte heller SAS kan göra något. Om du väljer att skaffa Amex Elite såpass nära inpå din Eurobonusperiods start eller slut så riskerar du mycket riktigt just scenariot att poängen kommer på ”fel år”.

Enda kända sättet att justera det är att säga upp kortet och söka på nytt.
 

Hylve

Medlem
Men vänta nu jag skaffade kortet i 1a mars förra året, snackade precis med Amex och dom sa att mina 20k kommer in 5e mars.
Min period sträcker sig till 29e feb.
Amex säger att dom inte kan ge mig poängen innan.
Pratade med SAS nyss och dom sa att grace perioden är bara till för att KÖPA sig status och att mina Amex 20K kommer falla i nästa period oavsett.

så va gör man nu om man vill ha Diamond förutom att betala för det?
Säga upp Amex och skaffa nytt ? ( jäkligt omständigt känner jag)

Men då har du ju alltså redan fått din kreditering för denna perioden, eftersom du har Mars-Feb och du ansökte i Mars? Att förvänta sig dubbla krediteringar inom samma period är nog lite magstarkt.
 

palmen

Moderator
Men vänta nu jag skaffade kortet i 1a mars förra året, snackade precis med Amex och dom sa att mina 20k kommer in 5e mars.
Min period sträcker sig till 29e feb.
Amex säger att dom inte kan ge mig poängen innan.
Pratade med SAS nyss och dom sa att grace perioden är bara till för att KÖPA sig status och att mina Amex 20K kommer falla i nästa period oavsett.

så va gör man nu om man vill ha Diamond förutom att betala för det?
Säga upp Amex och skaffa nytt ? ( jäkligt omständigt känner jag)
Är helt inne på samma sak som @Hylve säger, du har redan fått 20k poäng en gång detta kvalificeringsår, du får det inte två gånger så allt är helt i sin ordning här.
 

PP4EH

Medlem
Men då har du ju alltså redan fått din kreditering för denna perioden, eftersom du har Mars-Feb och du ansökte i Mars? Att förvänta sig dubbla krediteringar inom samma period är nog lite magstarkt.
Exakt det jag tänkte och personalen på SAS sa, det brukar bli 20k för varje år. Så jag får nog ta och nöja mig med guld. Känner inte det är värt besväret.
 
Toppen