Senaste nytt

Self-upgrade?

mash

Medlem
Jag och Mrs Mash hade 1A/1C på SK FRA-ARN förra veckan. Bland dom sista att boarda är en lite lätt rörig person som hävdar sig ha 1B, självklart kommer vi överens om att byta så han får 1C istället så jag och Mrs Mash får åka bredvid varandra. Kabinpersonalen räknar igenom plus-kabinen typ 5 gånger och ser lika konfunderade ut varje gång, men gör inget innan vi är i luften. Strax innan servering så kommer en ganska brysk flygvärdinna och skarpt ifrågasätter att jag verkligen har rätt att åka Plus, får rota fram boardingkort och försöker förklara att jag bara bytt med min nya granne på 1C. Till slut förstår dom och kollar hans boardingkort, självklart ska han egentligen sitta på typ 27B och han blir eskorterad dit. Resten av flighten får jag onda ögat av personalen, på något sätt ansåg dom säkert att allt var mitt fel. Skönt välkomnande till verkligheten efter att ha spenderat föregående ~35 flygtimmar i F-kabiner på LH/SQ :)
 

Kevinator

Medlem
Jag och Mrs Mash hade 1A/1C på SK FRA-ARN förra veckan. Bland dom sista att boarda är en lite lätt rörig person som hävdar sig ha 1B, självklart kommer vi överens om att byta så han får 1C istället så jag och Mrs Mash får åka bredvid varandra. Kabinpersonalen räknar igenom plus-kabinen typ 5 gånger och ser lika konfunderade ut varje gång, men gör inget innan vi är i luften. Strax innan servering så kommer en ganska brysk flygvärdinna och skarpt ifrågasätter att jag verkligen har rätt att åka Plus, får rota fram boardingkort och försöker förklara att jag bara bytt med min nya granne på 1C. Till slut förstår dom och kollar hans boardingkort, självklart ska han egentligen sitta på typ 27B och han blir eskorterad dit. Resten av flighten får jag onda ögat av personalen, på något sätt ansåg dom säkert att allt var mitt fel. Skönt välkomnande till verkligheten efter att ha spenderat föregående ~35 flygtimmar i F-kabiner på LH/SQ :)

He he, bra story. Det är väl kontrasten som förhöjer F-upplevelsen ;)
 

SimonXYZ

Medlem
Till slut förstår dom och kollar hans boardingkort, självklart ska han egentligen sitta på typ 27B och han blir eskorterad dit. Resten av flighten får jag onda ögat av personalen, på något sätt ansåg dom säkert att allt var mitt fel.

Personalen påstår först att du sitter i fel serviceklass och när de inser att så inte är fallet är det enklast att fortsätta klandra dig istället för att be om ursäkt för situationen. Med SAS på korta flygningar trivs jag faktiskt bäst i GO. Som Diamant känns det som att jag har störst chans att få ledig stol bredvid mig och jag slipper spela med i Kejsarens nya kläder. Plus på kortflyg med SAS är ju faktiskt inget speciellt.
 
Last edited:

JNH

Medlem
Dagens SK003.
Person från första Go-raden, plats C. Som näst siste person att ta sig och när boarding complete hörs omgrupperar till sista Plus-raden, C-plats.

Vad jag kan se så reagerar inte personal, då jag inte kan se att de räknar passagerare.
Personen blev dock utan frukost, och fick ingen fråga om sådan önskades. Så min slutsats blir att dom märkte tilltaget.
 

malmokalle

Medlem
På TK1785 (IST-CPH) igår: Vid "Boarding complete" kom en person in i galley. Tog omsorgsfullt upp sitt boardingpass och kollade, som jag uppfattade det för att personalen skulle notera detta. La upp handbagaget och satte sig sedan lugnt på rad 1. Eftersom det var låg beläggning, 4 pax på 20 platser, så tog det inte många sekunder förrän crew med stor pondus skickade ner honom bakom skynket. Nu var vi inte så många, men vi fick bevittna en äkta "walk of shame"!
 
Last edited:

KED

Medlem
SK16 idag försenad avgång med 28 min pga selfupgrade. Stor förvirring när cabinpersonalen inte fick passagerarlistorna att stämma. Slutade med att alla passagerare i Plus fick ange sitt namn. Uppenbarligen en passagerare för mycket i plus som fick gå bak till fönsterplats vid nödutgången. Stort värde på en polarrulle och ett glas vin tydligen….
 

hco

Medlem
ARN-TRD tidigare i veckan. Jag sitter på rad 9, fönsterplats (sista Plus-raden på ett hyfsat fullt plan). Sätet bredvid är tomt och var vad jag kunde se det enda tomma sätet i Plus.

Lite stökigt framöver i Plus under boarding med någon som sitter i Plus med Go-biljett och som skickas mot bakre delen av planet då Plus-passageraren med det sätet har problem att hitta sin plats...

Efter boarding är completed dyker en dam upp bakifrån och sätter sig på sätet bredvid mig.

OK, intressant att studera tänkte jag.

Vid servering händer inget mera än att självuppgraderar-damen på frågan "Would you like something to eat or drink?" svarar "Is it for free?", vilket i sin tur besvaras med "Of course, you're seated in Plus!".

Självuppgraderar-damen toppar med att dela med sig av sina Plus-snacks till sin Go-polare på raden bakom. :rolleyes:
 

Thornado

Medlem
Vi fløj med SAS til Split i sommers og havde pladser på række 1 - D-E-F. Da vi kommer ind sidder der en fyr på 1F jeg spørger om han sidder på den rigtige plads hvortil han svarer "er det her ikke række 4?". Han flyttede sig dog til den rigtige plads uden videre diskussion :)

Det låter ju rimligt.
Rad 1 - där piloten sitter
Rad 2 - där cabin crew sitter på sina jump seats
Rad 3 - toaletten
Så första raden av passagerarstolar borde ju vara rad 4.
 
Toppen