Senaste nytt

Försäkring hyrbil (självriskeliminering)

Tonton

Medlem
I4CH täcker också bilpool, se specifikt skrivningarna i försäkringsvillkoren om detta, där de heter "bilklubbsfirma"

Var tämligen säker på att jag inte sett något om detta när jag läste igenom villkoren för snart ett år sedan.

Men med det sagt så har du alldeles rätt! Supertydligt.

Här är villkoren på engelska - www.insurance4carhire.com/media/1162/annual-car-hire-excess-insurance-policy-wording.pdf - och de använder "Car Club" på engelska.

Edit: jag ser att villkoren uppdaterades i Juli 2019. Kanske lades det till då? Alternativ så har jag missat det totalt tidigare :D
 

Gargamel

Medlem
Testar ställa frågan här istället då den är mer relevant här.

Jag sitter och ska boka min första hyrbil utomlands och är lite nojig och tänkte dubbelkolla med er som har erfarenhet av detta.

Som jag har förstått är det Loss damage Waiver (LDW) och Additional Liability Insurance (ALI) som är ett måste i USA. Avis har speccat det som ingår enligt texten nedan. Tolkar jag det rätt att Cover for loss and damage = LDW, Third Party Liability = ALI och att det är $0 i självrisk?

Covered for loss or damage
You're covered for accidental damage, but if any repairs are required an excess may apply. When you collect your vehicle ask at the counter about how you can significantly reduce the excess.This vehicle's excess is USD0.00.

Third Party Liability
Third party liability protection for bodily injury and property damage up to a combined single limit of $1,000,000 for each accident inclusive of any third party liability protection afforded under the Rental Agreement.
 

pswe

Medlem
Var tämligen säker på att jag inte sett något om detta när jag läste igenom villkoren för snart ett år sedan.

Men med det sagt så har du alldeles rätt! Supertydligt.

Här är villkoren på engelska - www.insurance4carhire.com/media/1162/annual-car-hire-excess-insurance-policy-wording.pdf - och de använder "Car Club" på engelska.

Edit: jag ser att villkoren uppdaterades i Juli 2019. Kanske lades det till då? Alternativ så har jag missat det totalt tidigare :D

Helt klart har de uppdaterat och anpassat sig till konkurrensen. Jag hade en dialog med dem beskirven i inlägg #33 ovan, då gällde Car Club endast i UK.
 
Bokat SIXT i Florida på onsdag. Eftersom jag är EBD fick jag Platinum-nivå. Har nu bokat bil och är osäker vad som egentligen inkluderas i hyran i form av försäkringar osv då man översätter till svenska på hemsidan

Så här står det

Skärmavbild 2019-11-10 kl. 17.24.59.png

JAg har med andra ord inga möjligheter att addera några självriskreduceringar osv. Snarare att de är inkluderade?
 

obs

Medlem
Funderar på att skaffa en av dessa försäkringar (Questor, iCarhireInsurance eller I4CH) för att också ha täckning på hemmaplan sedan det verkar som att SAS Amex Elite inte täcker detta om du inte är på en riktig resa. Har hittils använt mitt danska Eurocard Platinum som har full hyrbilstäckning men med ett pris på nästan 2400 SEK/år på grund av den urusla svenska valuta undrar jag om det kanske finns ett bättre och billigare alternativ.

  • Alla tre bolag verkar höra hemma i UK. Har någon här fått mer information när det gäller Brexit-frågan eller måste vi avvakta 31 januari för att se vad det blir för sorts Brexit?
  • Är det någon som har gjort en jämförelse av produkterna från alla tre bolag? Jag ser en viss skillnad i priset på exempelvis basförsäkringen som täcker Europa så jag undrar om det är skillnad i vilka vanliga fall som täcks
  • Erfarenheter med hanteringen av skador? Jag läste att @Jahangir Ekhlasi hade haft strul med iCarhire
 

Myllys35

Medlem
Funderar på att skaffa en av dessa försäkringar (Questor, iCarhireInsurance eller I4CH) för att också ha täckning på hemmaplan sedan det verkar som att SAS Amex Elite inte täcker detta om du inte är på en riktig resa. Har hittils använt mitt danska Eurocard Platinum som har full hyrbilstäckning men med ett pris på nästan 2400 SEK/år på grund av den urusla svenska valuta undrar jag om det kanske finns ett bättre och billigare alternativ.

  • Alla tre bolag verkar höra hemma i UK. Har någon här fått mer information när det gäller Brexit-frågan eller måste vi avvakta 31 januari för att se vad det blir för sorts Brexit?
  • Är det någon som har gjort en jämförelse av produkterna från alla tre bolag? Jag ser en viss skillnad i priset på exempelvis basförsäkringen som täcker Europa så jag undrar om det är skillnad i vilka vanliga fall som täcks
  • Erfarenheter med hanteringen av skador? Jag läste att @Jahangir Ekhlasi hade haft strul med iCarhire

Brexit berörs du inte direkt av som konsument. Jag skulle inte spekulera särskilt mycket kring potentiella effekter utan välja det alternativ som passar bäst.

Jag gjorde en jämförelse i inlägg #10, men den har några år på nacken. Då var Questor inte tillräckligt bra för min del, men det kan ju ha ändrats :)
 

Fosca

Medlem
Vet inte om informationen förekommit tidigare, men i vissa hemförsäkringar så ingår det numera ett försäkringsmoment gällande självriskreducering för hyrbil. Gjorde en snabb sammanställning hos de största försäkringsbolagen.

- Ja, upp till 10 000kr.
IF med tillägget ResXtra
(gäller då resan kostar minst 1 000 kr per person eller 2 000 kr för hushållet eller är avsedd att pågå under minst två dygn.)

Folksam med Hemförsäkring Stor
(gäller om man hyr utomlands eller hyr under en resa i Sverige som är avsedd att vara i mer än två dygn,)

Dina med tillägget Extra reseskydd
(gäller endast vid utlandsresor)

- Nej, saknas helt.
Trygg-Hansa
Länsförsäkringar
Moderna försäkringar
ICA
Gjensidige
 
Funderar på att skaffa en av dessa försäkringar (Questor, iCarhireInsurance eller I4CH) för att också ha täckning på hemmaplan sedan det verkar som att SAS Amex Elite inte täcker detta om du inte är på en riktig resa. Har hittils använt mitt danska Eurocard Platinum som har full hyrbilstäckning men med ett pris på nästan 2400 SEK/år på grund av den urusla svenska valuta undrar jag om det kanske finns ett bättre och billigare alternativ.

  • Alla tre bolag verkar höra hemma i UK. Har någon här fått mer information när det gäller Brexit-frågan eller måste vi avvakta 31 januari för att se vad det blir för sorts Brexit?
  • Är det någon som har gjort en jämförelse av produkterna från alla tre bolag? Jag ser en viss skillnad i priset på exempelvis basförsäkringen som täcker Europa så jag undrar om det är skillnad i vilka vanliga fall som täcks
  • Erfarenheter med hanteringen av skador? Jag läste att @Jahangir Ekhlasi hade haft strul med iCarhire

För mig blev det I4CH nu och deras Worldwide försäkring, eftersom jag var så less på hanteringen hos iCarhire. När jag jämförde sist för drygt ett år sedan passade iCarhire aningen bättre, framförallt eftersom det ingick bilpool, men när jag jämförde nu var det hugget som stucket. Får hoppas att jag inte behöver använda det men återkommer om det skulle behövas efter årets hyrbilturer.
 
  • Gilla
Reactions: obs
Toppen