Senaste nytt

Inställt/försenat flyg på SAS short haul tråd

aruba1

Medlem
Och så får vi se om vi kommer iväg från CPH mot WAW. Gate personalen verkar vara stressad och påstår att WAW flygplatsen stänger snart

Edit: med risken att detta är offtopic, men vet någon om WAW stänger flygplatsen över natten? Vi har precis fått pushback och lär definitivt inte vara framme före midnatt.
 
Last edited:

AABack2ARN

Medlem
Idag verkar det vara ett antal inställda SAS-plan från Arlanda (enligt Swedavia):

SK573 Paris
SK2107 Malmö
SK2064 Östersund
SK163 Malmö
SK83 Visby
SK2 Luleå
SK2062 Östersund

Utöver det en hel del förseningar inte minst på inrikes. Är SAS kort om flygplan? Eller har det varit något annat strul på Arlanda?
 

igelkotten

Medlem
Jag sitter och väntar på avfärd med SK527, 18:00 senaste budet.

EK

Då kan vi fortsätta njuta av loungerna ;)

image.jpg
 

MXP

Medlem
Sitter just nu på Åre Östersund där dimman i vanlig ordning ligger tät - för dålig radar innebär att ingeting kan landa eller lyfta och flighten som skulle gå nu 12:40 är uppskjuten till 14:20. Med connecting flight 18:55 från Arlanda börjar jag bli nervös då jag vet att dimman kan ligga i ett dygn utan problem när förutsättningarna säger så. Lyssnar vi på de anställda här så konstaterar de bara att det kan bli en lång väntan.

Tips mottages gärna, värt att ringa SAS redan? Eller is i magen och avvakta ett tag till?
 

pswe

Medlem
Sitter just nu på Åre Östersund där dimman i vanlig ordning ligger tät - för dålig radar innebär att ingeting kan landa eller lyfta och flighten som skulle gå nu 12:40 är uppskjuten till 14:20. Med connecting flight 18:55 från Arlanda börjar jag bli nervös då jag vet att dimman kan ligga i ett dygn utan problem när förutsättningarna säger så. Lyssnar vi på de anställda här så konstaterar de bara att det kan bli en lång väntan.

Tips mottages gärna, värt att ringa SAS redan? Eller is i magen och avvakta ett tag till?

Frågan är vad du ska be SAS om? Är det dimma så är det.
Alternativ? Måste du iväg idag så är det väl knappt du hinner med hyrbil till Arlanda, men kanske om du trycker på lite?!
 

andreas

Medlem
158E9136-C15A-4F2F-B1FC-C712FD61B64A.png
Sitter just nu på Åre Östersund där dimman i vanlig ordning ligger tät - för dålig radar innebär att ingeting kan landa eller lyfta och flighten som skulle gå nu 12:40 är uppskjuten till 14:20. Med connecting flight 18:55 från Arlanda börjar jag bli nervös då jag vet att dimman kan ligga i ett dygn utan problem när förutsättningarna säger så. Lyssnar vi på de anställda här så konstaterar de bara att det kan bli en lång väntan.

Tips mottages gärna, värt att ringa SAS redan? Eller is i magen och avvakta ett tag till?
Inte radarn som är begränsningen här utan inflygningshjälpmedlet, ILS, som inte tillåter att sikten/molnbasen är allt för låg.
Finns planer, och kanske till och med beslut, på att uppgradera till bättre system.

https://www.google.se/amp/s/flyg24nyheter.com/2018/10/29/are-ostersund-vill-uppgradera-inflygningssystem/amp/


Just nu så verkar ankomsterna vänta in en eventuell väderförbättring som meteorologen bedömer kan infinna sig mellan 14-15. Hoppas på det bästa för er!
 
Toppen