Senaste nytt

Palma (PMI): SAS har ej längre Fast track

adhoc76

Medlem
Nej, brukar endast vara uppdelat på GO/PLUS.

Hur det ”brukar” vara är nog högst oklart. När jag flög från PMI förra året rådde total kaos vid incheck. Tre diskar, två för GO och en för PLUS och *A Gold. Men de tillät alla (två plan ungefär samtidigt; Oslo och Stockholm) ställa sig var man ville. Slutade med att jag förmådde dem att öppna ytterligare en disk. Sen väl på planet så hade isen tagit slut på nedresan och ölen var varm. Fick kompensation med 75€ per pers (vi var två som åkte) för kaos vid incheck och brister i serveringen på hemväg.
 
Nope, tyvärr. Inte en automat i sikte, så man får snällt ställa sig i kön till manuella incheckningsdisken på gammalt hederligt vis. SAS brukar ha 2 el 3 öppna diskar, varav en Priority (fast den går sällan fortare). Security brukar dock gå skapligt snabbt.
Okej, max 2-3h innan avgång msn kan bli av med väskorna med andra ord?

Finns bagageförvaring på flygplatsen? Flyger inte förens 21:50 och tänkte göra Palma efter utcheckning i Alcudia redan vid 12:00.
 

Mr Phil

Medlem
Okej, max 2-3h innan avgång msn kan bli av med väskorna med andra ord?

Finns bagageförvaring på flygplatsen? Flyger inte förens 21:50 och tänkte göra Palma efter utcheckning i Alcudia redan vid 12:00.
Japp, max 2-3 timmar innan skulle jag säga. Tyvärr tror jag inte att det finns någon förvaring på PMI. Har aldrig behövt själv, men vill minnas att kompisar fick lösa det inne i Palma istället. En snabb googling bekräftar min misstanke och ger nedan förslag:

Luggage Lockers Palma Airport

Vilken av de två du väljer beror lite på ditt upplägg.
Call & Ride ligger bakom Katedralen, dvs mitt i smeten. Kommer du med taxi funkar den fint. Lätt att hitta taxi tillbaka till flygplatsen också då det finns en station vid Placa de la Reina någon minut bort.
Tar du flygbussen så ligger Palma Lock & Go bättre vid Plaza Espana (tågstationen), men självklart funkar det med taxi även hit. Centrala Palma är ganska litet så det är inga avstånd. Lite förenklat kan man säga att turiststråken/de vanligaste sevärdheterna ligger ungefär mellan de två, så vilken du väljer är en smaksak.
Har du hyrbil kan du ju även låta väskorna ligga kvar i den (givetvis med viss risk för inbrott, även om jag aldrig haft såna problem under de 20 år vi varit där). Finns många publika garage under Palma (bla vid Katedralen och Plaza Espana). De är ganska trånga men brukar aldrig vara problem att hitta plats.
En sista tips gällande taxi: de vanliga man hugger på gatan tar max 4 passagerare. Är ni fler så behöver ni boka hos något av alla transferbolag. Lycka till:)
 

JKS

Medlem
Gäller detta fortfarande, ingen fast track för SAS på PMI? Hur är det med lounge access för EBG/plus? Enligt *A lounge finder = 0?
 

JAM(1)777

Medlem
Gäller detta fortfarande, ingen fast track för SAS på PMI? Hur är det med lounge access för EBG/plus? Enligt *A lounge finder = 0?
Jag hade FT sommaren 2021 när jag åkte med SAS, tror det bara är kontaraktet med Sala VIP lounge som sagts upp för några år sedan.
 
  • Gilla
Reactions: JKS

palmen

Moderator
Gäller detta fortfarande, ingen fast track för SAS på PMI? Hur är det med lounge access för EBG/plus? Enligt *A lounge finder = 0?
Alla tredjeparts lounger är uppsagda sedan 5 år tillbaka och man har därmed inte loungeaccess som EBG (star alliance gold) eller resande i plus med sas, om man inte har priority pass som skulle ge access.
 
  • Gilla
Reactions: JKS
Toppen