Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

andreas

Medlem
Jag har bokat tre resor i fly premium. Shorthaul. Vore värdelöst att kasta bort en 2-4-1 på en resa till Mallis i Sas plus. Samma sak om man har barn som ska med. Amex gäller bara för 2 pers om jag fattat rätt?

Helt rätt. Rent krasst så är Amex vouchern en ”rabatt om 50% för maximalt två personer”.
 

bachelor

Medlem
Nej, Amexvoucher är halva poängpriset för upp till 2 pers.
Möjligen dåligt formulerat av mig. Men poängen jag försökte få fram är att jag ska offra två amex-vouchers för att få med familjen även inom Europa. Så när jag har högsta nivån på MC blir Amexen bara användbar på first resor och helst då på tu man hand med sambon.
 

MartinH

Medlem
Möjligen dåligt formulerat av mig. Men poängen jag försökte få fram är att jag ska offra två amex-vouchers för att få med familjen även inom Europa. Så när jag har högsta nivån på MC blir Amexen bara användbar på first resor och helst då på tu man hand med sambon.
Låter som en korrekt strategi :)
 

Gus

Medlem
Är det någon som faktiskt använder Fly Premium för att boka biljetter? Eller är 2-4-1 mer värt att sikta på?

Jag står i ett vägskäl om jag ska gå över till Amex eller fortsätta köra MC.
Kommer inte resa överdrivit mycket närmsta åren, nån longhaul per år kanske. Så kommer vilja få ut så mycket av de poäng jag har och få till någon businessresa eller liknande varje år.
Beror på om du nöjer dig med att åka enbart SAS? I så fall hade jag haft kvar MC och Fly Premium. Men om du tycker det finns för dålig tillgänglighet eller vill åka någonstans dit SAS inte flyger, tex Sydafrika, så hade jag skaffat Amex för att kunna få en 2-4-1 voucher.

Jag är inne i ett ganska bra poängflöde just nu. Tjänar ihop 1-2 Amex-vouchrar per år. Använder Fly Premium på någon enstaka SAS plus inom Europa och SAS business till USA. Mina vouchrar använder jag med familjen för att åka till tex Australien eller dylikt.
 
Beror på om du nöjer dig med att åka enbart SAS? I så fall hade jag haft kvar MC och Fly Premium. Men om du tycker det finns för dålig tillgänglighet eller vill åka någonstans dit SAS inte flyger, tex Sydafrika, så hade jag skaffat Amex för att kunna få en 2-4-1 voucher.

Jag är inne i ett ganska bra poängflöde just nu. Tjänar ihop 1-2 Amex-vouchrar per år. Använder Fly Premium på någon enstaka SAS plus inom Europa och SAS business till USA. Mina vouchrar använder jag med familjen för att åka till tex Australien eller dylikt.

För en som inte flyger så mycket till vardags kan det vara svårt att tjäna in 200 000 poäng på ett år?
Men att ha en spend på 150 kkr för att kunna nyttja 2-4-1 till business till USA 1 gång per år kanske är mer värt att satsa på.
 

Gus

Medlem
För en som inte flyger så mycket till vardags kan det vara svårt att tjäna in 200 000 poäng på ett år?
Men att ha en spend på 150 kkr för att kunna nyttja 2-4-1 till business till USA 1 gång per år kanske är mer värt att satsa på.
Jag flyger inte mycket till vardags men tjänar ihop 200 000 per år genom kreditkort och diverse kampanjer. Om du inte kommer upp i högsta nivån på fly premium så hade jag helt klart satsat på amex-vouchern.
 

bachelor

Medlem
Allt beror på ens egna resvanor. Har du några shorthaul i Europa räcker ju lägsta nivån på MC. Kan ju vara vettigt att behålla båda korten om det är tillräckligt många resor. Gör en estimering av hur många resor/år du gör/vill göra. Räkna hur mycket spend du har på ett år och do the math efter det. Troligen kommer du upp i de 50k som krävs för MC plus inom Europa bara på de utgifter du har på ställen som inte tar Amex.

Jag har möjlighet att ta mycket företagskostnader på korten så når både 2 st 2-4-1 samt högsta nivån på MC men pga att jag inte reser så mycket longhaul privat är MC betydligt viktigare för mig än Amex.
 

Samosaguas

Medlem
För en som inte flyger så mycket till vardags kan det vara svårt att tjäna in 200 000 poäng på ett år?
Men att ha en spend på 150 kkr för att kunna nyttja 2-4-1 till business till USA 1 gång per år kanske är mer värt att satsa på.
Det hela beror lite på vilken typ av resor du siktar på att göra för dina poäng. Sen är det ju lätt att halka dit och så sitter du till slut med både ett SAS MC och ett Amex. Jag skulle nog satsat på ett Amex Premium om jag var dig och sen samla poäng till en ordentlig resa med Star Alliance till valfritt ställe för halva poängsumman. Lycka till i djungeln ;)
 

Aleaw

Ny medlem
Har en open jaw award resa bokad över nyår enligt nedan.

GOT - BRU (Brussel Airlines) Ekonomi
BRU - LHR (Brussel Airlines) Ekonomi
LHR - PEK (Air China) First
PEK - SIN (Singapore Airlines) First suite

Är osäker på Air China, men vill gärna testa på SQ first suite som det blir från PEK till SIN.
Därmed är min fråga, är det värt att behålla resan med Air China för att behålla SQ first suite eller ska man hålla utkik efter en smidigare resa från Europa direkt till Singapore?
Alternativt något annat bolag som flyger Europa till Beijing?
 
Toppen