Senaste nytt

Fler affärsklasstolar på SAS Airbus A350?

palmen

Moderator
Jag har gjort 5 resor i Business i år med SAS, på alla avgångarna har det varit helt fullt eller 1-2 platser lediga i business.
Det är dock is väldigt vanligt med halvfullt sålda platser i förväg och sedan plusgrade och uppgradering på flygplatsen.
När jag åkte till LA för någon vecka sedan var det 14 lediga platser när plusgrade gick igenom men fullt när video reste, samma på hemresan där planet var överbokat men hade ca 10 platser i business ledigt innan uppgraderingar.
 

MrDollar

Medlem
Jag åkte sk939 i nov. Var jag + sällskap(tot 2 pax) och 5 andra i C.
Även i Eco / Plus var det glest med folk.
På hemvägen var sk940 näst intill full.
 
Last edited:

mha321

Medlem
Det är dock is väldigt vanligt med halvfullt sålda platser i förväg och sedan plusgrade och uppgradering på flygplatsen.
När jag åkte till LA för någon vecka sedan var det 14 lediga platser när plusgrade gick igenom men fullt när video reste, samma på hemresan där planet var överbokat men hade ca 10 platser i business ledigt innan uppgraderingar.

Ett par av dessa kan förstås vara sista minuten sålda C, men knappast alla.

Samtidigt kan nog business uppgraderingar bara ett relativt bra sätt för sas att beta av "eurobonus skulden". Särskilt de som görs på flygplatsen som verkligen bara skapar en marginell merkostnad när man passerat gränsen för att de går att sälja mot cash.
 

fcx

Medlem
Det är dock is väldigt vanligt med halvfullt sålda platser i förväg och sedan plusgrade och uppgradering på flygplatsen.
När jag åkte till LA för någon vecka sedan var det 14 lediga platser när plusgrade gick igenom men fullt när video reste, samma på hemresan där planet var överbokat men hade ca 10 platser i business ledigt innan uppgraderingar.

Fast man kan inte utgå från seatmap när man ska avgöra bokningsläget, det finns många som seatar sig i incheckningsdisken...
 

Tobbe.O

Medlem
Inredningen på SAS nya A350 borde mycket snart vara bestämd. Har läst någonstans att 1,5 år innan produktion "låser" flygbolaget och Airbus hur kabinprodukten ska se ut, så att alla stolar/delar finns till hands när planet är på produktionsbandet.
 

palmen

Moderator
Ett par av dessa kan förstås vara sista minuten sålda C, men knappast alla.

Samtidigt kan nog business uppgraderingar bara ett relativt bra sätt för sas att beta av "eurobonus skulden". Särskilt de som görs på flygplatsen som verkligen bara skapar en marginell merkostnad när man passerat gränsen för att de går att sälja mot cash.
Jo det är bra att kunna reglera lite av eurobonus skulden och få fler pers fasta i att åka business med sas så man lägger ännu mer fokus på att flyga med dom framöver.

Fast man kan inte utgå från seatmap när man ska avgöra bokningsläget, det finns många som seatar sig i incheckningsdisken...
Absolut men de flesta i Business gör nog inte det och båda flighterna hade C9 sista dagen vilket åtminstone tyder på att det borde finnas åtminstone 9 platser tillgängliga i business (ja jag vet att man inte kan dra den slutsatsen till 100% men det är en indikation).
 

Nirster

Medlem
Verkar som det blir 40 platser i Business, om detta stämmer...
SAS_A350.png
 
Toppen