Senaste nytt

Negraderad från first till business..

squeezen

Medlem
just på rutten FRA-HKG så verkar de sluta med First från 29/3 fram tills dess finns alla dagar, sedan från 29/3 är det bara business. Kikade hela mars (då jag var orolig för min resa) samt en bit in i April. 29/3 är en söndag, lanserar de månne sommar-tabellen det datumet och planerar då inte first på denna rutt?
 

Agö

Medlem
just på rutten FRA-HKG så verkar de sluta med First från 29/3 fram tills dess finns alla dagar, sedan från 29/3 är det bara business. Kikade hela mars (då jag var orolig för min resa) samt en bit in i April. 29/3 är en söndag, lanserar de månne sommar-tabellen det datumet och planerar då inte first på denna rutt?
Ja, nyheten kom häromdagen.

Frankfurt – Hong Kong eff 29MAR20 747-400 replaces A340-600, 1 daily

Lufthansa S20 Long-Haul service changes as of 07AUG19 :: Routesonline
 

squeezen

Medlem
Japp men det trodde man ju om t.ex. Dubai också och där fick de ju rejält med pisk mot konkurrenterna.
Där är du väl antingen som ”högst” business eller så
Åker du privatjet. Svårt att se så många i ”first class lagret” där.

Qatar har ju tex u princip slopat first helt: emirates och ethihad satsar ju iofs på sina produkter del.
 

henke12

Medlem
Ja, och det man kan ha synpunkter på är att hemresan har ändrats från München. Den skulle man kanske ha ett case att ändra tillbaka för den verkar knasig. Men i övrigt så är det fortfarande bara ett equipment change ingen tidtabellsändring.

Är det någon särskild punkt i Conditions of carriage du syftar på? Det är rätt mycket text att läsa igenom. Men om du syftar på avsnittet om significant change så är den inte applicerbar i det här fallet.


Man kan inte klippa ut ord ur sitt sammanhang. Det ska vara en significant change, som inte är acceptabel. Och ändringen ska vara den schemalagda flygtiden. Som sagt, det finns kanske ett case att ändra den sista hemresan. Men att flygtiden ändrats några minuter för man har en flygplanstyp men annan marschfart är inte en significant change.


Jag kanske har blivit fintad av tex detta inlägg

SAS ändrar tidtabell men vill ej boka om biljett | Sida 2 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Men det kanske är för att SAS är snällare,
Återigen, Jag tror detta kan lösas med HUACA! :)
 

Hachans

Medlem
Jag kanske har blivit fintad av tex detta inlägg

SAS ändrar tidtabell men vill ej boka om biljett | Sida 2 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Men det kanske är för att SAS är snällare,
Återigen, Jag tror detta kan lösas med HUACA! :)

Det viktiga i sammanhanget är att det inte skett någon tidtabellsändring utan bara planbyte.

Och sen håller jag med om, det rimliga vore att Lufthansa helt enkelt bokade om, det vore anständigt av dem. Men man har inget juridiskt att luta sig mot.
 

squeezen

Medlem
Det viktiga i sammanhanget är att det inte skett någon tidtabellsändring utan bara planbyte.

Och sen håller jag med om, det rimliga vore att Lufthansa helt enkelt bokade om, det vore anständigt av dem. Men man har inget juridiskt att luta sig mot.
håller med, i synnerhet som de har massa A-klass att sälja på MUC-HKG istället.
Sen kostar de ju såklart idag mer än vad en A klass kostade i samband med kampanjen. Fast på det stora hela kan man ju ända fundera på om det inte är billigare för LH att boka om till det än att ersätta 75% för involuntary downgrade.
Uppe på detta så kan man ju även tycka det suger lite att hamna i Z klass business som inte ens är deras bästa vad gäller poäng till Eurobonus. Z klass ger 150% så det benet FRA-HKG blir då endast 8550 p (5700*1.5) gentemot 17.100 (5700*3) som man fått på First bokn klass (300%).

Så man kan ju lite undra vad som händer med den poängmassan är det också något man kan tänkas begära ersättning för?
Jag flyger inte så mycket nu för tiden så använder själv denna deal årligen för att i princip flyga in ett guldkort, skulle man tappa 8550 poäng på något sådant här hade jag blivit rätt besviken, inte så taggad på att lägga X antal tusen kronor och framförallt extra tid på att jaga ihop de poängen om nu de skulle vara skillnaden mot guld / diamant etc
 
Last edited:

AABack2ARN

Medlem
Det är inte helt säkert att Lufthansa förlorar pengar på att nedgradera er ÄVEN om de betalar 75% och de tror sig kunna sälja sätena till ett betydligt högre pris.

Eftersom ni åker nästan samma väg fram och tillbaka kan ni utgå från att det är samma pris för ut- respektive hemresan. Om man tittar på "fare construction" så verkar det finnas en proportion mellan distansen på anslutningsflyget och huvudflyget i de fall allt flygs av samma bolag. Och så har skurkarna i London agerat vid nedgradering på korta sträckan mellan London och Stockholm.

Som sägs ovan verkar det dessutom råda lite olika meningar om vad det är som ersätts med 75% men Lufthansa lär utgå från sträckan FRA-HKG.

Nu kommer jag inte håg vad biljetterna kostade men säg att biljetten kostade 25000 kr per person exklusive skatter skulle max 12500 kr hänföras till utresan. 75% av det är 9375 kr. Troligen skulle de dessutom dra av ersättning för sträckan ARN-FRA som motsvarar knappt 12% av totala sträckan varvid ersättningen skulle minskas till cirka 8250 kr. Om de dessutom försöker hålla bränsletillägget utanför ersättningen kommer ersättningen minska ytterligare. Detta baserat på att ni betalade ungefär 60000 kr för de två biljetterna inklusive alla skatter och avgifter.

Att få EB-poäng motsvarande Z (150%) snarare än A (300%) är ju extra surt!

Så på dom igen! Nedgraderingar är ett jävla otyg hos flygbolagen.
 
Toppen