Senaste nytt

Negraderad från first till business..

squeezen

Medlem
Får man tillbaka 75% av reskostnaden, hur definieras i så fall detta? 75% av utresans kostnad på just det benet?
Det är ju ingen siffra man direkt känner till som
Konsument då CPH-FRA och FRA-HKG i detta fall är ”utresa” vilket man möjligen får ett total pris på. Man ser ju aldrig ett pris per ben i en t/r
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Vindpilen

Medlem
Får man tillbaka 75% av reskostnaden, hur definieras i så fall detta? 75% av utresans kostnad på just det benet?
Det är ju ingen siffra man direkt känner till som
Konsument då CPH-FRA och FRA-HKG i detta fall är ”utresa” vilket man möjligen får ett total pris på. Man ser ju aldrig ett pris per ben i en t/r

Mycket bra fråga men är det inte inte ofta så att de erbjuder första connectionen i princip gratis i dessa deals? M.a.o att priset för CPH-FRA-KHG är samma som för FRA-HKG?
 

igelkotten

Medlem
Och vad är då significant change? Låter ganska subjektivt i mina öron. Det kan ju vara tillräckligt significant för att man själv inte skulle tycka det är acceptabelt.

Kan åtminstone konstatera att det inte gäller varje ändring. Resten är en tolkningsfråga - och det kan ju inkludera ändring av såväl tid som resklass, eller något mittemellan. Tror ingen här kan besvara frågan iaf.
 

fcx

Medlem
Får man tillbaka 75% av reskostnaden, hur definieras i så fall detta? 75% av utresans kostnad på just det benet?
Det är ju ingen siffra man direkt känner till som
Konsument då CPH-FRA och FRA-HKG i detta fall är ”utresa” vilket man möjligen får ett total pris på. Man ser ju aldrig ett pris per ben i en t/r

Reglerna säger "75%", men utan att tydligt definiera 75% av vad. Det finns många olika tolkningar bland flygbolagen.
 

Tjaeng

Medlem
Ponera att man planerat någon form av möte under sin transfer som man nu inte hinner genomföra.

Conditions of carriage bryr väl sig inte om vad man har för sig under transfertid (obs ej stopover)?Det som avgör om flygbolaget uppehåller sin del av avtalet handlar om huruvida man kommer fram till slutdestinationen i (rimlig) tid eller inte. De hade kunnat boka om TS till att mellanlanda på en annan flygplats eller direktflyg till slutdestinationen utan att pax skulle ha rätt till ersättning (förutsatt att man kommer fram i tid).
 
Last edited:

Alf

Medlem
Jag har blivit nergraderad från First till Business av både SQ och BA men jag har aldrig behövt betala någon avgift för att boka om. Det är för mej en självklarhet att ett flygbolag hjälper till med detta oavsett om man inte tjänar några pengar på det. Uselt skött av LH, nu är LH inte heller känt för att vara ett bolag med toppservice.
 

squeezen

Medlem
Jag har blivit nergraderad från First till Business av både SQ och BA men jag har aldrig behövt betala någon avgift för att boka om. Det är för mej en självklarhet att ett flygbolag hjälper till med detta oavsett om man inte tjänar några pengar på det. Uselt skött av LH, nu är LH inte heller känt för att vara ett bolag med toppservice.
Fast du accepterade väl att bli nedgraderad till business så att säga och det kostade inget, vilket det inte gjort får trådskaparen här heller. Förutsatt han accepterar Lufthansas förslag. Vet inte hur din BA incident gick till med i SQ fallet var det väl samma flight som fick A350 utan first istället för 777.
Du flyger väl då A350 i business som flygbolaget bokat om dig till?

För att jämföra äpple och äpple så är det mer som att du så skulle be dem boka om dig i first Tex på SIN-ZRH-CPH och att de skulle gå med på detta för att du betalat för first och hellre åker first än behålla original routing.
Ber om ursäkt ifall jag blandar ihop saker...
 

Tonton

Medlem
@wille har du ringt Lufthansa First Class Hotline? De bör kunna hjälpa till. Hittar du rätt person så ska nog allting fixa sig - det är jag i princip helt säker på :)

Baserat på sökningar här på BC så är numret +49 69 867 99444.
 

Alf

Medlem
Fast du accepterade väl att bli nedgraderad till business så att säga och det kostade inget, vilket det inte gjort får trådskaparen här heller. Förutsatt han accepterar Lufthansas förslag. Vet inte hur din BA incident gick till med i SQ fallet var det väl samma flight som fick A350 utan first istället för 777.
Du flyger väl då A350 i business som flygbolaget bokat om dig till?

För att jämföra äpple och äpple så är det mer som att du så skulle be dem boka om dig i first Tex på SIN-ZRH-CPH och att de skulle gå med på detta för att du betalat för first och hellre åker first än behålla original routing.
Ber om ursäkt ifall jag blandar ihop saker...

På SQ gjorde jag om bokningen av hemresan till annat datum och ändrade bl a till SQ flyg från CPH till ARN för att testa om stoppet i DME är så lindrigt som en del säger. SQ bjussade dessutom på att öppna upp två mittsäten på rad 11 trots att jag saknar status för detta.

Med BA blev jag nergraderad pga av equipment change från B787-9 till B787-8 som inte har First. Ombokning blev till ett senare flyg med First.
 
Toppen