Senaste nytt

Negraderad från first till business..

Hachans

Medlem
Håller inte alls med. Han har köpt en tjänst som Lufthansa inte kan leverera. Då ska han ha rätt till full återbetalning eller ombokning. Ombokning ska självklart vara kostnadsfritt.

Det är inte så mycket att tycka. Det är ingen inställd flight och därför gäller inte samma mekanismer som vid inställda flighter inom EU-reglerna. Naturligtvis ska kompensation ges för nedgraderingen enligt de reglerna, men i övrigt finns ingenting att hämta rent formellt. Sen kan man tycka att Lufthansa borde vara schyssta, erbjuda ombokning eller liknande, men det är helt upp till dem. Det är tveksamt om Lufthansa skulle visa goodwill på de absolut billigaste First-biljetterna.

Ombokningen på sista flyget kan man synpunkter på. Men i övrigt så är det downgradekompensation som gäller.

Vidare tycker jag det är lustigt att restiden på flyget har ändrats så att ankomst är 20 minuter tidigare än innan, men restiden har förlängts med 35 minuter. Jag vet inte hur det går ihop.
 

henke12

Medlem
Nej, det är det inte alls. Flyget är inte inställt, det är en equipment change. Du blir kompenserad för nedgraderingen, men all annan eventuell ombokning för att få flyga F är upp till Lufthansas goda vilja. Vilket på en 2-4-1 biljett som jag har för mig är ganska restriktiv inte kommer vara särskilt stor.

Det som man eventuellt skulle ha synpunkter på är att de flyttat hemresan, men det verkar bero på att flighten har fått ett annat nummer och att flyget med det gamla numret numera går senare på dagen. Det borde inte vara några problem att ändra tillbaka till. Kan man tycka.


Jag kan ha fel,
Men i min värld innebär tidtabellsändring fri ombokning/avbokning oavsett hur mycket/lite det ändras?

Källa:

https://www.lufthansa.com/content/d...ons/terms-of-service/abb_05_2018_EN_EL_TR.pdf
 

Tjaeng

Medlem
Jag kan ha fel,
Men i min värld innebär tidtabellsändring fri ombokning/avbokning oavsett hur mycket/lite det ändras?

Källa:

https://www.lufthansa.com/content/d...ons/terms-of-service/abb_05_2018_EN_EL_TR.pdf

9.1. Before we accept your booking, we will notify you of scheduled flight time in effect as of the time, and it will be shown on your Ticket. If you provide us with contact information, we will endeavour to notify you of any such changes. If, after you purchase your Ticket, we make a significant change to the scheduled flight time, which is not acceptable to you, you will be entitled to a refund in accordance with Article 10.2.

Tveksamt om förkortad transfer och tidigare ankomst till slutdestination kvalar in som ”significant change”.
 
9.1. Before we accept your booking, we will notify you of scheduled flight time in effect as of the time, and it will be shown on your Ticket. If you provide us with contact information, we will endeavour to notify you of any such changes. If, after you purchase your Ticket, we make a significant change to the scheduled flight time, which is not acceptable to you, you will be entitled to a refund in accordance with Article 10.2.

Tveksamt om förkortad transfer och tidigare ankomst till slutdestination kvalar in som ”significant change”.
"which is not acceptable to you". Där har vi det ju?
 

Hachans

Medlem
Jag kan ha fel,
Men i min värld innebär tidtabellsändring fri ombokning/avbokning oavsett hur mycket/lite det ändras?

Källa:

https://www.lufthansa.com/content/d...ons/terms-of-service/abb_05_2018_EN_EL_TR.pdf

Ja, och det man kan ha synpunkter på är att hemresan har ändrats från München. Den skulle man kanske ha ett case att ändra tillbaka för den verkar knasig. Men i övrigt så är det fortfarande bara ett equipment change ingen tidtabellsändring.

Är det någon särskild punkt i Conditions of carriage du syftar på? Det är rätt mycket text att läsa igenom. Men om du syftar på avsnittet om significant change så är den inte applicerbar i det här fallet.

"which is not acceptable to you". Där har vi det ju?
Man kan inte klippa ut ord ur sitt sammanhang. Det ska vara en significant change, som inte är acceptabel. Och ändringen ska vara den schemalagda flygtiden. Som sagt, det finns kanske ett case att ändra den sista hemresan. Men att flygtiden ändrats några minuter för man har en flygplanstyp men annan marschfart är inte en significant change.
 

Vindpilen

Medlem
Jag hade oavsett rättigheter gjort följande:

1. Ringt åtminstone 2 gånger till och förklarat att jag är villig att åka en annan rutt och förklarat att syftet trots allt var att få åka första klass. Jag har betalt för första klass och det är det jag vill åka.
Ha gärna alternativa rutter redo som du kan föreslå.

2. Misslyckas ovan hade jag nog frågat om de inte tycker det är bättre att omboka mig gratis än att ersätta mig och mitt sällskap för 75 % av reskostnaden vilket du faktiskt har rätt till enligt EU 261.
 
Du missade huvudsatsen. Dvs att det måste existera en ”significant change” för att huruvida det är ”not acceptable” ska vara relevant.
Och vad är då significant change? Låter ganska subjektivt i mina öron. Det kan ju vara tillräckligt significant för att man själv inte skulle tycka det är acceptabelt.
 

Tjaeng

Medlem
Och vad är då significant change? Låter ganska subjektivt i mina öron. Det kan ju vara tillräckligt significant för att man själv inte skulle tycka det är acceptabelt.

Än en gång, jag vet inte hur ”significant change” definieras. Att få förkortad transfer och landa tidigare låter inte som något jag skulle våga hävda vore signifikant oacceptabelt för min egen del.

Och även om den biten kan lösas genom ombokning kvarstår faktum att longhaul-segmentet på utresan inte är ombokad. Vad som gäller vid nedgradering står tydligt i EU261.
 

Kebalibre

Medlem
Än en gång, jag vet inte hur ”significant change” definieras. Att få förkortad transfer och landa tidigare låter inte som något jag skulle våga hävda vore signifikant oacceptabelt för min egen del.

Och även om den biten kan lösas genom ombokning kvarstår faktum att longhaul-segmentet på utresan inte är ombokad. Vad som gäller vid nedgradering står tydligt i EU261.
Ponera att man planerat någon form av möte under sin transfer som man nu inte hinner genomföra.
 
Toppen